Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvarukrav för HD-video?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 21:39

Planerar att börja med HD-video och undrar vilken hårdvara som kan krävas. Nu har jag iBook G4 800, som jag inte tror fungerar så bra eller överhuvudtaget.

Såg ett inlägg som menade att PowerBook inte heller klarade HD-video.

Men med iMac G5 borde det väl flyta bra?

Eller PowerMac?

Eller en dubbelpropp?

Nöjer mig säkert med Final Cut Express, har inte så stora behov av avancerad redigering. Men lite bättre än iMovie kanske vore bra. Om nu det har någon betydelse för hårdvaran vilket jag använder ...

• Medlem
  • Knivsta
  • 2005-05-11 22:03

Jag köpte just en HDV kamera från Sony och planerar att redigera materialet i min dubbelpropp 2x1Ghz Powermac. Men bara på kul så tankade jag in HDV materialet i iMovie som följde med i min nyinköpta PowerBook 1,5 Ghz, allt rullade på som det skulle och jag kunde fascinerad se den fantastiska upplösningen på skärmen.

Jag har en Powerbook G4 1,33Ghz med 1,25GB ram och med denna går det dåligt att spela upp de HD filmer apple har lagt ut på sin hemsida. Det står att hårdvarukravet för ett tillfredställande resultat är en G5 processor. Bilden hackar och laggar, visar kanske 5-10 frames per sekund istället för 30.

En G5 är alltså att rekommendera. ska du dessutom redigera så behöver du nog lite mer kraft än minimikravet för uppspelning, dvs en dubbelpropp 2.0 är nog lämpligt.

En film med 1280x544 upplösning och 24 fps är precis vad min iMac G5 1.6 klarar att spela upp med bibehållen framerate. 1920x1080 gav 5-10 fps.

Jag tror att det räcker med en iMac G5 2.0 med mycket minne om du ska redigera i den lägre upplösningen.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-12 00:32

http://www.apple.com/finalcutstudio/finalcutpro/specs.html

System Requirements
Macintosh computer with a PowerPC G4 (500MHz or faster) or G5 processor; HD features require 1GHz or faster single or dual processors
512MB of physical RAM; HD features require 1GB of RAM or more (2GB recommended)
Mac OS X v10.3.9 or Mac OS X v10.4 (or later)
QuickTime 7.0 or later
1GB of disk space required to install application; additional 10GB required to install all optional templates, loops, content and tutorials (may be installed on separate disks)
DVD drive for installation

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 12:02
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Planerar att börja med HD-video och undrar vilken hårdvara som kan krävas. ...

Vilken typ av HD-video? Okomprimerad eller HDV/DVCPRO HD?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 13:19

Den utmärkta bloggen HD for indies skriver massor av läsvärt om mac och hd-produktion. Kolla in den!

http://www.hdforindies.com/

Hans FAQ kan vara en bra startpunkt: http://www.hdforindies.com/2005/05/hd-for-indies-frequently-asked

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 16:22

Avbryt, eldupphör!

HD-filmerna Apple lagt upp på sin hemsida är en "leverans" av HD-material. Det är absolut inget man redigerar i. Formatet eller snarare codecen heter h.264.

Ska du redigera HD på din maskin finns ju lite olika val:

- Okomprimerad HD (120-150MB/s)
- DVCPRO HD (9-15 MB/s)
- HDV (3.6 MB/s)

Det första och tyngsta kräver enom diskkapasitet och prestanda. Inget du gör från en PowerBook i första taget. De andra två alternativen fungerar på lite mer "modesta" löstningar. Jag tror Apples riktlinje för HDV är 1Ghz G4 som minimum, så en 2.0 Ghz G5 eller ännu bättre en Dual 2.0 Ghz G5 skulle klart göra livet lättare här.

Nöjer mig säkert med Final Cut Express, har inte så stora behov av avancerad redigering. Men lite bättre än iMovie kanske vore bra. Om nu det har någon betydelse för hårdvaran vilket jag använder ...
Ja, nu är faktiskt fallet så att FCE och iMovie HD har riktigt usellt HDV-stöd (troligen det HD-format du kommer i kontakt med om du ska jobba med HD). Var det är så är för att FCE och iMovie "fuskar" med sin HDV-redigering som så många andra program också gör. HDV-materialet (som faktiskt MPEG2 video, samma som på en DVD) konverteras i datorn till ett "mellanformat". Detta gör att du alltid får en generationsförslut som heter duga.

Om du ändå börjar filma i HD så måste du skaffa en kamera för 40 000 kr så då ser jag det ganska krasst att hoppa över en vettig redigeringslösning. Final Cut Pro 5 kommer ha ÄKTA HDV redigering - helt klart ett program jag skulle rekommendera dig att skaffa.

Systemförslag
- iMac G5 2.0 Ghz 20"
- 1GB RAM (ev. 2GB kan vara rekommenderat)
- 400GB SATA disk
- Final Cut Pro 5 eller Final Cut Pro Studio (flera program i ett fantastiskt paket).

Maskinen duger även fint för dig att kunna leverera HD-material på DVD eller för nätet, även om kanske ganska få idag kan se på det

Det som är ganska "bra" med HDV-formatet är just att det kräver rel. lite bandbredd. Faktum är att du kan redigera HDV från en PowerBook, eller från en FireWire Disk till din (framtida) iMac.

• Oregistrerad
  • 2005-05-12 19:56
Ursprungligen av Erik.dv:

... FCE och iMovie HD har riktigt usellt HDV-stöd (troligen det HD-format du kommer i kontakt med om du ska jobba med HD). Var det är så är för att FCE och iMovie "fuskar" med sin HDV-redigering som så många andra program också gör. HDV-materialet (som faktiskt MPEG2 video, samma som på en DVD) konverteras i datorn till ett "mellanformat". Detta gör att du alltid får en generationsförslut som heter duga.

Tack, bra att veta. Jag vill inte veta av något "fusk".

Om du ändå börjar filma i HD så måste du skaffa en kamera för 40 000 kr ...

Riktigt, prislappen kommer att ligga där ...

Systemförslag
- iMac G5 2.0 Ghz 20"
- 1GB RAM (ev. 2GB kan vara rekommenderat)
- 400GB SATA disk
- Final Cut Pro 5 eller Final Cut Pro Studio (flera program i ett fantastiskt paket).

Maskinen duger även fint för dig att kunna leverera HD-material på DVD eller för nätet, även om kanske ganska få idag kan se på det

Schysst med råd om hela utrustningen. Om det går bra med iMac, så är det toppen - den är i alla fall "släpbar".

Senast redigerat 2005-05-13 05:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 12:21

Avbryt, eldupphör!
snip-->

F*n vad bra skrivet Erik!

(Hallå, ngn på 99mac! Är det inte läge att tillfråga Erik att bli moderator för videoforumet?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 20:21

Det positiva med FCP5 är att du där har valet att köra äkta HDV eller så som FCE, genom Apple Intermediate Codec (AIC). Dock återstår det att ses om denna används bättre i FCP5 än i FCE, för jag har läst mycket dåligt om denna lösning i FCE/iMovie.

På Apples supportsida står det att äkta HDV-redigering kräver lite mer CPU än AIC gör, exakt hur mkt vet man nog inte förrän programmet finns och oberoende tester gjorts. Men en 2 Ghz iMac BORDE räcker med längder tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 19:29

Såg att Apple lagt upp en support sida om just HDV i FCP5 redan:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301599

Dock säger inte den så jätte mycket om hur det faktiskt funkar.

Skillnaden mellan FCE och FCP vad gäller DV-redigering i ren kvalité finns inte (exakt samma codec om man håller sig till DV). Vad gäller HDV så LÄR det vara en skillnad. Jag kan tänka mig många missat detta och Apple skriver inte detta så tydligt heller på sin site. Men detta återstår att ses när FCP5 skeppas.

Sidnotering: Vore skoj om Apple uppdaterade din DV-codec lite, den är tyvärr inte "top-of-the-line" längre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 19:32

Kul Zagge! Vi får väl se vad som händer i framtiden… :rolleyes:

1
Bevaka tråden