Avbryt, eldupphör!
HD-filmerna Apple lagt upp på sin hemsida är en "leverans" av HD-material. Det är absolut inget man redigerar i. Formatet eller snarare codecen heter h.264.
Ska du redigera HD på din maskin finns ju lite olika val:
- Okomprimerad HD (120-150MB/s)
- DVCPRO HD (9-15 MB/s)
- HDV (3.6 MB/s)
Det första och tyngsta kräver enom diskkapasitet och prestanda. Inget du gör från en PowerBook i första taget. De andra två alternativen fungerar på lite mer "modesta" löstningar. Jag tror Apples riktlinje för HDV är 1Ghz G4 som minimum, så en 2.0 Ghz G5 eller ännu bättre en Dual 2.0 Ghz G5 skulle klart göra livet lättare här.
Nöjer mig säkert med Final Cut Express, har inte så stora behov av avancerad redigering. Men lite bättre än iMovie kanske vore bra. Om nu det har någon betydelse för hårdvaran vilket jag använder ...
Ja, nu är faktiskt fallet så att FCE och iMovie HD har riktigt usellt HDV-stöd (troligen det HD-format du kommer i kontakt med om du ska jobba med HD). Var det är så är för att FCE och iMovie "fuskar" med sin HDV-redigering som så många andra program också gör. HDV-materialet (som faktiskt MPEG2 video, samma som på en DVD) konverteras i datorn till ett "mellanformat". Detta gör att du alltid får en generationsförslut som heter duga.
Om du ändå börjar filma i HD så måste du skaffa en kamera för 40 000 kr så då ser jag det ganska krasst att hoppa över en vettig redigeringslösning. Final Cut Pro 5 kommer ha ÄKTA HDV redigering - helt klart ett program jag skulle rekommendera dig att skaffa.
Systemförslag
- iMac G5 2.0 Ghz 20"
- 1GB RAM (ev. 2GB kan vara rekommenderat)
- 400GB SATA disk
- Final Cut Pro 5 eller Final Cut Pro Studio (flera program i ett fantastiskt paket).
Maskinen duger även fint för dig att kunna leverera HD-material på DVD eller för nätet, även om kanske ganska få idag kan se på det
Det som är ganska "bra" med HDV-formatet är just att det kräver rel. lite bandbredd. Faktum är att du kan redigera HDV från en PowerBook, eller från en FireWire Disk till din (framtida) iMac.