Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Tiger hotar källskyddet?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intressant bloggkommentar om Tigers nya sätt att automatiskt plocka in metataggar i pdf-dokument. Allt för att optimera Spotlight.
Tyvärr kan detta föra med sig en del mindre trevliga konsekvenser också.

Mac OS X Tiger hotar källskyddet?
http://andreasson.org/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 12:30

Intressant... Men där gör ju inte Apple något fel, väl? Är det riktigt kännslig info så skickar man det på ex. en krypterad disk eller dyl. Eller så få redaktioner som behandlar kännslig info sätta upp "karantäner" med mappar som inte indexeras.

Det blir nog inget jätteproblem tror jag inte. Fast Apple skulle kunna lägga till en flagga på filer som säger "don't allow indexing of this item" eller dyl, en flagga som FÖLJER MED FILEN.

Per förklarar i kommentarerna:
Fast vänta lite här nu - anledningen till att Spotlight hittar författaren är för att PDF-filen innehåller metadata om författare. Det enda spotlight gör är hämtar den metadatan och stoppar in i sitt sökindex. Det är alltså inte så att Spotlight magiskt hittar författarens namn oberoende av hur PDF:ens innehåll ser ut. Hurvuida namnet följer med PDF:en eller ej beror helt på hur PDF:en skapas och inställningar i Acrobat (motsv).

Det stämmer bra.

Dessutom: mycket metadata sparas dessutom i en ._-fil som inte följer med när man t.ex. e-postar själva dokumentet om jag förstått John Siracusa rätt.

Testa att besöka en webbsida. Skriv sedan ut till pdf-fil.
Titta sedan och kolla vilken typ av information som har lagts in i form av metadata. Kan du plocka bort detta på något sätt?
Det var det jag menade. Det handlar inte om att tillåta indexering eller inte. Informationen fastnar i dokumenten vare sig du vill eller inte.
Så ska det inte vara.

Ursprungligen av murvel:

Titta sedan och kolla vilken typ av information som har lagts in i form av metadata. Kan du plocka bort detta på något sätt?
Det var det jag menade. Det handlar inte om att tillåta indexering eller inte. Informationen fastnar i dokumenten vare sig du vill eller inte.
Så ska det inte vara.

Om du inte vill göra det genom verktygen som finns i länken jag skickade så kan du säkert använda det programmet som skapade filen.

• Medlem
  • 2005-05-16 12:55
Ursprungligen av murvel:

Så ska det inte vara.

Du menar att det står vem som är "författare"?

Jo, jag kan hålla med om att det är lite onödigt kanske, eftersom det inte helt sällan är en annan person som gör PDF:en än den som författat innehållet. Dessutom borde det gå att redigera. Självklart.

• Medlem
  • 2005-05-16 12:50

Jag tycker att det är att jämföra med att man vidarebefordrar mail av känslig natur, och det då går att se vem som skickat det...

Word-dokument sparar alla ändringar som man gjort i ett dokument. Det kan vara betydligt värre, exempelvis om man använder samma dokument som mall för flera brev. Då finns den gamla informationen kvar också. Dessutom blir filen bara större och större.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-16 19:44
Ursprungligen av stfm:

Word-dokument sparar alla ändringar som man gjort i ett dokument. Det kan vara betydligt värre, exempelvis om man använder samma dokument som mall för flera brev. Då finns den gamla informationen kvar också. Dessutom blir filen bara större och större.

Inte nödvändigtvis. Gå in i inställningarna under Spara och ta bort krysset i rutan "Tillåt snabbspara" (Allow Fast Saves). Ta också och avaktivera "Spåra Ändringar" (Track Changes).

Det här har absolut ingenting att göra med Spotlight!

Mac OS (liksom Acrobat) lägger automatiskt in "Author" dvs vem som ställer ut dokumentet. Så har det fungerat i 10 års tid, långt innan spotlight kom med i bilden. Den enda skillnaden är att spotlight kan söka på informationen (vilket f.ö. Acrobat kunnat i många år)

Mac OS har inget enkelt tillgängligt verktyg för att redigera metadata. Däremot är det en baggis att redigera filen i Acrobat (fullversion) och ändra eller ta bort uppgiften.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det här har absolut ingenting att göra med Spotlight!

Mac OS (liksom Acrobat) lägger automatiskt in "Author" dvs vem som ställer ut dokumentet. Så har det fungerat i 10 års tid, långt innan spotlight kom med i bilden. Den enda skillnaden är att spotlight kan söka på informationen (vilket f.ö. Acrobat kunnat i många år)

Mac OS har inget enkelt tillgängligt verktyg för att redigera metadata. Däremot är det en baggis att redigera filen i Acrobat (fullversion) och ändra eller ta bort uppgiften.

Jo, men föregånagren till Tiger la inte in den informationen när man skrev till pdf. Det gör det nu med Tiger, vilket jag tycker är helt fel.
Att köpa en fullversion av Acrobat bara för att ta bort metadatan känns som om att gå efter ån efter vatten när det är systemet eller pdf-motorn som lägger till detta med automatik.
Jag tycker att apple borde åtgärda detta så att det går att stänga av denna information.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 13:42

Precis, Spotlight har lite med saken att göra här.

Att det står att du som användare skrivit ut en sida till PDF skulle man kunna ha som en "system-wide" inställning om man så ville. Men det har spotlight inget att göra med ändå. Det är precis som någon skrivit här tidigare - andra program visar mycket mer "vad som gjorts med filen och av vem", tom på vilken plattform (många som har blivit skadeglada när MS-kampanjer är gjorda på Mac:ar ex.).

Detta är inget nytt alls. Det enda nya du anmärker är ev. att Tiger gör "som den borde" och lägger till taggen "Authour" på alla dokument du skriver ut. Det är inget konstigt alls och det borde gå att göra ex. ett Automator-skript som tar bort denna info åt dig.

Jag har svårt att se hur det hotar meddelarskyddet. Det ändrar ju inte det faktum att det är förbjudet att efterforska meddelaren. Redan idag kan ju företag eller myndigheter se vem som ringt var eller skickat epost var. Sen är det naturigtvis en klar säkerhetsbrist men ligger nog utanför lagen. Obehöriga kan ju komma över information som de inte har rätt till och använda den otillbörligt och i förlängningen kan det bli rättsak. PuL §31 gäller ju även journalister. Möjligen kan journalisten/tidningen råka illa ut i rätten på grund av det.

Ja det vore väl bra om det gick att stänga av, även om jag för egen del tycker det är kanon att det kommer med per automatik!

Hursomhelst, om du inte vill investera i Acrobat så kan du välja att spara ut filen som ps-fil och öppna i Preview/Förhandsvisning , då får du en PDF utan sådan info.

Visserligen en omväg, men en mycket liten sån

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja det vore väl bra om det gick att stänga av, även om jag för egen del tycker det är kanon att det kommer med per automatik!

Hursomhelst, om du inte vill investera i Acrobat så kan du välja att spara ut filen som ps-fil och öppna i Preview/Förhandsvisning , då får du en PDF utan sådan info.

Visserligen en omväg, men en mycket liten sån

Tackar för detta tips. Ska pröva ut det när jag kommer hem idag.

• Medlem
  • 2005-05-17 12:34

Det verkar som att "Varifrån"-fältet på mailade filer uppdateras med ny avsändare varje gång filen mailas vidare, vilket inte skulle röja en tredjepart. Metadatan verka försvinna när man väljer Spara som... i Förhandsvisning också.

1
Bevaka tråden