Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänt problem, gäller även Office

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 16:19

Tjena!

Jag har ett litet frustrerande problem....

När jag startar upp Photoshop eller något av de andra programmen i CS-familjen ser jag "igenom" programmet och ned på skrivbordet. Som gammal PC-användare skulle jag gärna vilja ha ett helt fönster där man inte kan "se igenom".

Detta problemet gäller även Office!

Hoppas någon har nått bra tips på hur jag skall komma runt detta!

//Loka

Det är ju detta som är lite av en feature i MacOS. Kör det ett tag så kommer du att vänja dig. Jag skulle aldrig kunna köra såsom i windows där man aldrig ser skrivbordet då jag får klaustrofobiska känningar

men i photoshop (även illustrator) kan du i vilket fall växla till olika fullskärmslägen med "f"-tangenten annars blir det väl att maximera samtliga fönster för att få så lite skrivbord synligt som möjligt. Finns vissa tillägsprogram för safari osv för att köra i fullskärm också.

Men som sagt. Ta lite tid och försök att vänja dig. Ingenting du kommer att ångra.

Jag håller med. Försök inte "köra PC" på macen. Försök hellre lära dig köra mac på macen. Det kanske tar lite tid men är en bättre metod i långa loppet.

Exempel: Låt ett Word-dokument ligga överst. Ser du någon importerbar fil på skrivbordet? Ta tag i filen och släpp direkt in i dokumentet.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-18 18:16
Ursprungligen av Loka:

Tjena!

Jag har ett litet frustrerande problem....

När jag startar upp Photoshop eller något av de andra programmen i CS-familjen ser jag "igenom" programmet och ned på skrivbordet. Som gammal PC-användare skulle jag gärna vilja ha ett helt fönster där man inte kan "se igenom".

Detta problemet gäller även Office!

Hoppas någon har nått bra tips på hur jag skall komma runt detta!

//Loka

Menar du att paletter och fönster inte täcker hela skärmen? Jag instämmer med tidigare talare: När jag kört t.ex. Dreamweaver på PC så får nästan jag cellskräck.

Antingen blir det till att du vänjer dig, eller så kan du troligen dra ut alla fönster och paletter så att de ligger kant-i-kant.

Jag håller med, det är i vissa fall mycket störande. I mac OS 9 fanns möjligheten att dölja skrivbordet när man var i andra program, men det tillhör tyvärr en av de saker som blivit sämre i OS X

Hursomhelst, en metod som fungerar hjälpligt är att skapa en PDF med enfärgad bakgrund, svart, vit grå (eller vilken bakgrund du nu vill ha), öppna den i Acrobat och gå över i fullskärmsläge. sen kan du växla till det program du vill och din fullskärmsbakgrund ligger kvar.

Om du öppnar PDF-filen i Acrobat kan du också ställa in att den som inledande vy ska ha just fullskärm, spara den, och sen lägga till den i dockan

Lite mek, men löser nästan problemet iaf.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 19:17

Tack för tipsen!

Jag får kanske inse att jag numera är Mac-användare och får rätta in mig i ledet!
Det tar lite tid att vänja sig, men än så länge är jag mycket nöjd!!

//Loka

Inte vill du väl gömma skrivbordet. Kolla här t ex.
Kör din skärmsläckare som skrivbordsbild:

bgscreensaver

Garanterat processorkrävande och onyttigt på alla sätt och vis, men kul!
Det är ju bara ett litet klick på ikonen i Dock sen har man bläddrande skivomslag via Itunes på skrivbordet. Mer sånt. Mindre jobb å tråkerier.

1
Bevaka tråden