Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel i Widget - Omvandlaren omvandlar fel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-05-17 20:03

Halloj!

Jag ha rupptäckt att widgeten Omvandlaren omvandlar fel. Eftersom jag har ett stort bilintresse, vid sidan om mac-intresset förstås, så sitter jag och konverterar bilars effekt och annat bilnördjunk.

Jag har lärt mig att en hästkraft är ungefär 736Watt. 735,5W för att vara exakt. Omvandlaren använder inte det metriska systemet, utan brittisk/amerikansk, där en hästkraft, eller horsepower är 745,7 Watt.

Jag letade efter "Vänd på Widgeten för att göra inställningar"-knappen. Men den finns inte. Där vore det lämpligt att kunna välja system.

Detta känns som om det är samma typ av 'fel' som i väder-widgeten som är defaultinställd på ett Stockholm någonstans i USA och inte Stockholm i Sverige.

/Steve

• Oregistrerad
  • 2005-05-17 23:03

Det skulle ju kunna förklara varför jag har tyckt att alla som säljer bilar ljuger om motoreffekten, när jag inte fått annonsernas angivna hästkrafter att stämma med antalet KW från bilregistret.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-05-18 00:10
Ursprungligen av Doktor G:

Det skulle ju kunna förklara varför jag har tyckt att alla som säljer bilar ljuger om motoreffekten, när jag inte fått annonsernas angivna hästkrafter att stämma med antalet KW från bilregistret.

Samma sak hände mig flera gånger, och när jag såg Jobs leka med Omvandlaren på keynoten så tänkte jag direkt att "när jag får min mac med Tiger så ska jag testa".
Jag kan rekomendera Konvertera Effekt på konvertera.nu. Där finns både Metriskt och Brittisk/Amerikanskt system.

/Steve R.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-05-18 10:12

Är det inte samma problem som vi har med våra datorspec. 30 gig är inte för oss effektiva 30gig

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-18 11:14
Ursprungligen av Filip:

Är det inte samma problem som vi har med våra datorspec. 30 gig är inte för oss effektiva 30gig

Nja, du tänker nog på formatterad respektive oformatterad kapacitet. En liten sidostickare är också definitionen av kilobyte. Rent tekniskt har den, mycket länge, varit 1024 (2-potenser du vet). Men försäljare tycker det är krångligt(tm) så kilobyte blev plötsligt 1000. Nu är visserligen SI-prefixet just 1000, men i datorsammanhang blev det 1024.
Hur löser man detta? Jo, man har tagit fram ki, Mi osv för 1000, 1000000 osv till skillnad från k, M osv som var 1024, 1048576 osv. Kristallklart?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-05-18 12:59

klart och porlande som champange!

[edit]stavfel[/edit]

Senast redigerat 2005-05-18 17:36
  • Medlem
  • 2005-05-18 22:17
Ursprungligen av Filip:

klart och porlande som champange!

[edit]stavfel[/edit]

Stavade du klart eller porlande fel, för Champagne är fortfarande felstavat.

...fast tvärtom, man ville behålla SI-systemets betydelse av "kilo" och "mega", därför tog man fram kibi och mibi ("ki-" och "Mi-") för att betyda 2^10 resp 2^20.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-18 17:57
Ursprungligen av fågel:

...fast tvärtom, man ville behålla SI-systemets betydelse av "kilo" och "mega", därför tog man fram kibi och mibi ("ki-" och "Mi-") för att betyda 2^10 resp 2^20.

Precis! Tack för att det finns folk som ser efter ens misstag.

• Medlem
  • 2005-05-18 19:50

Det är just det som är problemet med icke-SI-enheter. De är inte standardiserade internationellt och uppträder i flera snarlika, men olika skepnader. En amerikansk gallon är inte samma som en brittisk gallon. En svensk verktum var inte samma som en engelsk tum, och så vidare:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Inch_converter.jpg

Till och med anglosaxerna själva har sex sorters uns/ounce.

Enda slutliga fixen för den här "buggen" är nog att gå över till kilowatt!

Men skicka du en buggrapport till Apple. Att få med både amerikansk och "metrisk" hästkraft vore användbart.

http://www.apple.com/macosx/feedback/

1
Bevaka tråden