Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny ägare av mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2005-05-25 17:14

Tjenare.

Äntligen tagit steget från PC till mac. Hittils är jag bara nybörjare på mac eftersom jag bara använt det en dag, men här är mina åsikter hittils. Jag har köpt en PB12 och säger bara sjjkt snygg design, tillochmed batteriladdarn är ju snygg :). Dock inte alltför nöjd med operativsystemet och alla denna enkelhet jag fått höra om Mac. Tyckr man har igång mkt samtidigt och det blir rörigt, samtidigt som widgets är väldigt komplicerat att styra, t ex vikka aktier jag vill se. Dessutom alla programvarorer som e svåra att få tag på. Mitt diablo2 som är en maccd vill ej installera för att detta är för nytt operativsystem :D.

Men påstår ej jag är missnöjd, bara att det inte verkar uppfylla alla höga förväntningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-25 17:53

Diablo 2 borde ha en OS X-installerare, sök på Blizzards hemsida!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-25 19:00

Jag hittar i princip alla mina program på www.versiontracker.com jättebra sida som har en massa bra program. du kan söka efter senaste upplagda program eller söka efter gratisprogram, shareware, osv..

eller söka efter ljudprogram, grafikprogram osv osv.. kolla in den sidan.

Systemet e enkelt men det är en vanesak ge det en vecka e lite jobbigt att hitta saker när man e van vid start menyn. Men det kommer vad gäller widgets så är detta bara en liten pryl och det fins enkla widgets oxo. Om du har några frågor e det bara att posta i ngt forum macanvändare är för det mästa ganska hjälpsamma och glada att få folk att byta från windows finns ju dom som skall vara svåra oxo men bry dig inte om dom. Diablo 2 installer fins på http://www.blizzard.com/support/?id=adt0387p

//Dalle

Ursprungligen av rixard:

Jag hittar i princip alla mina program på www.versiontracker.com jättebra sida som har en massa bra program. du kan söka efter senaste upplagda program eller söka efter gratisprogram, shareware, osv..

eller söka efter ljudprogram, grafikprogram osv osv.. kolla in den sidan.

Jag lägger min röst på http://www.macupdate.com/
Mindre bombad sida och fokus endast på Mac OS.

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-05-25 20:21

tack för alla svar, härligt att även en nybörjare får trevligt bemötande :9

Perfekt dalle, tack. En extra fråga om ngn har tålamod, ska se en film på datorn men när quickplayer skall läsa säger är det bara hel vit skärm. Måste jag ladda hem ngt codec måntro?

Filmerna är i avi format och när jag startar dem är de som sagt bara helvit även fast de är färdiga filer.

Testa denna playern istället - klarar de flesta formaten :

http://www.videolan.org/vlc/

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-05-25 21:14

Tack lilledanne fungerar utmärkt. Förövrigt lyckades jag massera bort den döda pixeln, måttligt stolt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-25 22:16

Hehe I början är det alltid lite jobbigt men när du väl har vant dig med operativsystemet kommer du aldrig vila se tillbaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-25 22:53

Var inte så länge sedan jag bumpade ifrån PC till Mac OS X efter några år på PC sidan även fast jag va uppvuxen med OS 7.5. Tycker OS X är busenkelt när man väl har vant sig, och det tog mig inte speciellt lång tid, men har jobbat med OS 7.5 och OS 9.2 också, men skillnaderna är ändå enorma, ända likheterna jag ser är meny listen högst upp och att alla program använder den istället för en meny list i sitt eget fönster.

Anledningen till att ditt Diablo 2 inte vill fungera är troligen p.g.a OS 9 inte har mkt gemensamt med OS X förutom just namnet. OS X är helt och hållet omskrivet ifrån grunden, på riktigt (Microsoft vill få oss att trå sånt om Windows ibland, vilket är till stor del skit snack upptäcker man när man gräver lite djupare...=P)

När det kommer till program varor så brukar jag kolla på macupdate.com.
När det gäller program varor så är utbudet av bra gratis program varor inte lika stort som på PC fronten, långt ifrån, men fortfarande fullt tillräckligt.
Många saker ifrån Linux/BSD som är open source ska utan problem gå att porta rakt av till Mac OS X, gäller då saker som enbart körs i terminalen. Bara dra ner källkoden och xCode tydligen, inte testat, men låter mkt rimligt då OS X bygger på BSD, och kör man "ls" i terminalen ifall man står i / katalogen så ser man likheterna direkt...;)

Njaeo, rörighet vetté tusan. Tycker Windows me va rätt rörigt. Saknar möjligheten att klicka högst uppe till vänster och se vilka program som körs...;)

Misstar jag mig inte helt så är Widgets egna små program som körs, så det är inte alltid Apple som har utvecklat dom.
Inte alltid Apple som har utvecklat dom, ende är enkla, endel är svåra antagligen. Använder ett för att se hur mkt RAM o processor krafts som används bara...that's all i need...=D

Vad fixade du för burk då?

Välkommen till macvärlden! Verkar vara fler o fler som går över hit. =D

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-05-25 23:12

Okej, jo behöver nog bara sätta in mig i det.

ez0r4y, tack för tipsen. Det blev en powerbook 12" utan superdrive och vid sidan om en söt tuscanoskin och iWork.

Jag har raderat ett fåtal referenser till P2P-programvara vilket vi inte tillåter diskussioner om på forumet. Läs våra regler. Diskussioner om moderation tas i feedback-forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-27 20:01

Ah, PowerBook 12"!
Hoppas den fungerar bra...;)
Inte testade iBook 12" och den va hel skön...om man nu klarar av så låg upplösning...men det gör man nog när den e så liten o smidig. =P

1
Bevaka tråden