Var inte så länge sedan jag bumpade ifrån PC till Mac OS X efter några år på PC sidan även fast jag va uppvuxen med OS 7.5. Tycker OS X är busenkelt när man väl har vant sig, och det tog mig inte speciellt lång tid, men har jobbat med OS 7.5 och OS 9.2 också, men skillnaderna är ändå enorma, ända likheterna jag ser är meny listen högst upp och att alla program använder den istället för en meny list i sitt eget fönster.
Anledningen till att ditt Diablo 2 inte vill fungera är troligen p.g.a OS 9 inte har mkt gemensamt med OS X förutom just namnet. OS X är helt och hållet omskrivet ifrån grunden, på riktigt (Microsoft vill få oss att trå sånt om Windows ibland, vilket är till stor del skit snack upptäcker man när man gräver lite djupare...=P)
När det kommer till program varor så brukar jag kolla på macupdate.com.
När det gäller program varor så är utbudet av bra gratis program varor inte lika stort som på PC fronten, långt ifrån, men fortfarande fullt tillräckligt.
Många saker ifrån Linux/BSD som är open source ska utan problem gå att porta rakt av till Mac OS X, gäller då saker som enbart körs i terminalen. Bara dra ner källkoden och xCode tydligen, inte testat, men låter mkt rimligt då OS X bygger på BSD, och kör man "ls" i terminalen ifall man står i / katalogen så ser man likheterna direkt...;)
Njaeo, rörighet vetté tusan. Tycker Windows me va rätt rörigt. Saknar möjligheten att klicka högst uppe till vänster och se vilka program som körs...;)
Misstar jag mig inte helt så är Widgets egna små program som körs, så det är inte alltid Apple som har utvecklat dom.
Inte alltid Apple som har utvecklat dom, ende är enkla, endel är svåra antagligen. Använder ett för att se hur mkt RAM o processor krafts som används bara...that's all i need...=D
Vad fixade du för burk då?
Välkommen till macvärlden! Verkar vara fler o fler som går över hit. =D