- Nifo
- Medlem ●
Gjorde ett inlägg på min knackliga engelska på Apples diskussioner. Tänkte att ni kanske har ett minst lika bra svar som jag får där. Här är inlägget:
Please help me with the following issue:
I need to know why OS X (all new updates installed) runs so slow on my PowerBook G4 / 400 / 384. I have tried to install only OS X to see if there was some change in speed. But it didn´t help.
What I would like to know is what the bottleneck is with my system. I know the video memory aboard my PowerBook is only 8Mb, but from all the ad´s I´ve seen OS X should run fine on my computer.
I also have the memory to run OS X. 384 must be fully OK I guess.
The CPU is a fast G4 processor running in 400Mhz.
I know you can make a lot of changes on the system with software from other 3 part companies. But it doesn´t feel right to start tweaking an OS on such a modern computer like the PowerBook G4.
I have also listened to other users of OS X telling me to drop the color depth to 16-bit, but I already runs it in that mode.
Especially it´s the graphical handling with the OS that I feel is really slow. Everything from navigating the drop down lists to...well, anyting; moving open windows is also slow.
If anyone at either Apple or any users have found out what could be wrong, or if my computer specifications doenst match the recommended in any kind - please let me know.
I love Apple (tm), and the Macintosh (tm) computers, but I just can´t stand to have a slow system, even if it´s a "state of the art" product.
I´m quite sure someone can help me solve the problem.
With best regards,
Fredrik
Så...varför, varför, varför? Mkt tacksam för svar...
/F
I´m quite sure someone can help me solve the problem.
Tyvärr inte. OSX går inte direkt att jämföra med snabbheten i OS9, men visst är det surt ibland att det tar tid med så enkla saker som att gå i en meny och få upp en spara ruta. OSX är lite ´före sin tid´. Och på våra burkar nu går det inte snabbare. Men jag tycker oftast att det är värt det, för en krash om dagen(i OS9) jämnar ut det.
Hej!
Mitt OS 9.1 krashar i stort sett aldrig. Förstår inte hur man kan släppa ett OS som är före sin tid. Det vinner ingen på, eller...tja, det skulle väl vara Apple som vill få in operativsystemet snabbt på marknaden. Vet inte, jag brukar få rätt och jag känner att detta inte kommer bli någon "hit". För mkt besvikelser. =( De kunde la för 17 piffat till OS 9 med bättre stabilitet och något piffad grafik. Men vem 17 bryr sig om knappar som ser ut som vattendroppar etc? Man vill ju bara gråta. Ska man behöva köpa en dualprocessor maskin för att köra OS X? ...och vem gör det?
Jag vill dra igång En STOR diskussion om detta - för jag tycker det är så värdelöst.
/Fredrik
Mitt OS 9.1 krashar i stort sett aldrig. Förstår inte hur man kan släppa ett OS som är före sin tid. Det vinner ingen på, eller...
Men vem tvingar dig att byta till OS X då? Om du trivs bra i ett nästan kraschfritt OS 9 och inte känner för att byta så finns det ingen i världen som säger att du måste byta redan nu. Vänta du istället.
Jag tillhör dom som fortfarande sitter heltid i nian eftersom jag trivs bättre där fortfarande. Men istället för att gnälla över att Apple släppt OS X för tidigt så glädjer jag mig åt det. Då kan nämligen dom som vill använda det och upptäcka och berätta bristerna för Apple (och mig) på ett sett som en intern utvecklingsavdelning nog inte kan.
För det finns nämligen en hel del där ute (och här på 99mac) som stortrivs i OS X redan nu och för sitt liv inte kommer att gå tillbaka. Och jag förstår inte varför vissa då tycker att Apple hellre skulle bara ha suttit med OS X internt fortfarande, istället för att glädja dom som nu glädjs, eller hur?
Min enda invändning är att Apple kanske lite väl skönmålande beskriver OS X som ett färdigt os för alla. För det vet vi alla att det ändå inte är sant. Det kan vara allt från att få sin skrivare att fungera till att man tycker prestandan är för kass, det finns många skäl att sitta i OS 9. Men som tur är finns det ingen som hindrar en att göra detta.
Jag har kört OSX i ca 6 månader och det går fint på min yikes 400/512Mb-ram. Det är iof inte lika rappt som nian, men nian är inte lika rappt som Os 8, som i sin tur är slöare än sytem 7 osv......
Så fort jag sitter i OS 9 så vill jag gå tillbaka till OSX, Jag navigerar snabbare och hanterar OSX bättre än i nian, OSX trådar också mycket bättre. I Os 9 så Krashar Netscape rätt vad det är och drar med sig hela systmet, har haft en enda omstartskrash på 6 månader i OSX..
Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag tillhör dom som fortfarande sitter heltid i nian eftersom jag trivs bättre där fortfarande. Men istället för att gnälla över att Apple släppt OS X för tidigt så glädjer jag mig åt det.
/B]
Jag ser det inte som gnäll när man påpekar brister i ett modernt OS, dessutom tycker jag att det är fullt berättigat eftersom Apple faktist tar betalt för det! Då kan man kräva att det skall fungera och dessutom fungera bra.
Tycker man inte det, skall nog detta OS ligga kvar på beta-stadiet.
Prestandan är rent ut sagt dålig, dessutom på datorer som anses vara snabba och moderna.
Som liknelse kan man ta en ny bilmodell, när man betalat den och den levereras så kan man bara köra i 90 kmh! Vem skulle acceptera att tillverkaren då svarade, jaja men den är ju ny och den tjuvstannar aldrig och inte blir det punktering heller, nästa års modell kan du nog köra lite fortare.
Nu behöver ni inte kasta er över mig och påpeka all bra saker i OS X och bedyra Macens förträfflighet, för dom känner jag till och jag har OS X installerat i min G4 400 med över 500mb i ram och alla uppdateringar, jag är dessutom en stor macanhängare, för mycket i bland kanske men när jag betalar för något kräver jag att det skall fungera.
God fortsättning på helgen föresten!
Tack, MatsOlov!
Kunde inte sagt det bättre själv! Varför sitta och ljuga ihop att systemet är så himla bra när det inte är det. Vad är det ni övriga vill skydda? Som det är nu är det verkligen usel prestanda. Att då sitta och påstå annat är ju bara någon självtröst.
/Fredrik
Personligen föredrar jag MacOS X, lite för att det är snyggare men också för att det börjar bli dags för att erkänna att nian förr eller senare går i graven. Vad flera av tidigare inlägg missar är att Apple själva inte räknar med att ha nått helt fram föränns efter 12 månader räknat från releasen. Både vi och Apple kan vara nöjda med att få OS´et testat under mängder av olika förutsättningar - ensamma hade dom aldrig hunnit detta på så kort tid och jag tycker att det finns för många gnällspikar som tror att dom ska kunna få ett 100% färdigt OS utan minsta hänsyn till att det är ett enormt stort arbete för ALLA programutvecklare. Nian tog väl 12-15 år innan det känndes färdigt, det tricken ska man nu klara på 12 månader trots att det finns dom som bara gnäller. En stor fördel med macen/apple är att apple (ibland) bryr sig om vad användarna tycker och anpassar sig en del av den befogade kritik som dom får. Men OK visst finns det bitar som känns lite slött medans andra som är kanonbra. Jag är mycket nöjd med t.ex Painter 7 och officepaketet från Microsoft... dvs. applikationer som är anpassade för enbart MacOS X. Jag är helt övertygad om att själva operativsystemet är snabbt men att vissa applikationer inte ännu hunnit ikapp... till sommaren 2002 så borde den kritiken vara borta.
MatsOlov: Jag ser det inte som gnäll när man påpekar brister i ett modernt OS, dessutom tycker jag att det är fullt berättigat eftersom Apple faktist tar betalt för det! Då kan man kräva att det skall fungera och dessutom fungera bra.
Jo, visserligen, jag är faktiskt en av dom som hederligt köpte det på premiärdagen och ändå sitter jag med OS 9 pga av att jag tycker OS X är ofullständigt. Så jag borde väl vara en av dom som "gnäller" i så fall... *Men* att hävda att det inte borde vara släppt tycker jag är fel, eftersom det finns dom likt nixon som faktiskt föredrar OS X *trots* dagens brister.
Jag kan inte för mitt liv se att det skulle finnas någon på Apple som medvetet vill ha OS X långsamt, utan att de jobbar häcken av sig för att få det så snabbt som dom kan. Men vi är i en övergång från ett beprövas OS till ett sprillans nytt (jo, jag vet, BSD är gammalt som gatan, men det är bara kärnan) och då kanske inte allt går att få så bra som man vill direkt.
Tycker du att OS X är för slött? Fint, köp det inte då. Ingen tvingar dig. OS 9 har fortfarande inte övergivits av Apple.
Ett av de stora problemen med prestandan är, så vitt jag läst mig till, att grafikmotorn Quartz nästan uteslutande jobbar mot processorn och inte mot grafikkorten. Så länge detta sker lär OS X fortsätta att upplevas som segt (om vi inte får en dubbel 2,4 GHz G5 i januari förstås ;-).
Även när man köper bilar så är det ju allmänt känt att allra första serien av en ny modell har barnsjukdomar och problem som kommer att fixas när den blivit lite äldre. Vissa vill oavsett detta ändå ha den allra senaste bilen. Andra kanske väntar ett år eller två för att se hur det utvecklas.
Man ÄR bortskämd med operativsystem som utvecklats under flera år, t ex hela gamla Mac OS X.X serien, samt även Windows, som nu börjar fungerar riktigt trevligt från vad jag hört.
Men samtidigt så var lanseringen av OS X så himla hypad, att man verkligen trodde att det här var ett otroligt bra, snabbt och stabilt OS som byggde på Unix - vilket i sin tur får i alla fall mig att tänka på Linux som var så fruktansvärt snabbt, i alla fall på min g a m l a PC. Betoning på gamla, där..gissa varför?
Självklart så har inte Apple gjort OS X segt med flit. I alla fall så får vi hoppas det. Visst, programmerare har slitit hår för att få det programmet att fungera som det ska, och bli användbart och lättanvänt för "vanliga" användare som inte tidigare bott i en unix miljö.
Men kunde man inte lagt lite mer tid på att få själva systemet snabbare, istället för att få knappar skuggor..och, och..hela jäklar OS´et att se ut som vatten?? Hela grejen med GUI i OS X tycker jag är smått pervers. Vem bryr sig när inte farten ens räcker till?
Visst, mr Jobs sade att det skulle ta upp till 12 månader att få ett fungerande, "färdigt" system. Men...jag hade gärna väntat dessa månader, och Apple kunde istället gått med huvudet högre. Eller?
Men snälla ni.... ni måste ju förstå att när jag sitter med min TiBook 400 med 384 i minne och all grafikhantering (inkl. fönsterflyttning mm) gör slött - då kan ju inte jag stå med vimplar med Appleloggan på och hurra. Jag förstår inte hur ni kan det heller.
/Fredrik
Jag tror folk stirrar sig blinda på oväsentligheter, MacOS X är inte som steget mellan OS 8 och 9. Vi har en helt ny kärna och tacka fan för det för även om man kan få OS 9 att rulla stabilt är minneshanteringen inte skyddad vilket inte är så roligt.
Jag var mycket skeptisk till MacOS X i början, det är / var segt, det känns inte som vanligt direkt. Men sedan ser man ju möjligheterna, jag sitter och ser en DVD rulle (Dr. Strangelove faktiskt) i ett litet fönster medan jag skriver detta (det funkar dåligt som bäst under OS 9). Precis som jag medan jag testade Broodwar för OSX igår laddade hem prylar över både HL och FTP. Det gick inte innan, core processer stallade så fort ett lir eller lagom krävande app startade, det var också en funktion is OS 9.
Som server administratör är jag djävligt nöjd med OS X, stabilt och utbyggnadsbart. Jag kan köra saker som tjänster / deamons utan en massa strul.
Ponera att man har plockat hem en backup på sin repiga Dreamcast skiva *host* *host* som råkar vara i .ace format, kan jag packa upp den under OS 9, nej inte utan emulering. Kan jag göra det under OS X, ja plockade just hem och kompilerade unace för nix. Funkar fin fint.
Sedan finns det ju då saker som irriterar som fan. Inget ordentligt SCSI stöd (min plextor bränner numera en gång i veckan när jag orkar boota om... det suger). Inget VCD whitebook stöd, tack för det INTE. Bevarat en del av NeXt´s problem, vilket de gott kunde skitit i (de bevarade iofs Netinfo som rockar så the good with the bad).
Det är en helt ny värld med mycket gott och en del dåligt. Det är ännu inget OS för alla men potentialen är oändlig.
The 4k poster strikes again.
Nifo: Men kunde man inte lagt lite mer tid på att få själva systemet snabbare, istället för att få knappar skuggor..och, och..hela jäklar OS´et att se ut som vatten?? Hela grejen med GUI i OS X tycker jag är smått pervers. Vem bryr sig när inte farten ens räcker till?
Inte nog med det, det är ju faktiskt just *på grund av* det tjusiga gränssnittet som det är segt! Fokusen har inte varit att från början skapa världens snabbaste OS, utan snarare ett OS som har framtiden för sig, så tar upplevelsen ett steg längre än nån annan gjort tidigare. Då har man offrat prestandan såhär i början, men räknat med att optimeringar och snabbare datorer kommer att ta igen detta längre fram. Jag tror det trots allt är rätt väg att gå, även om allt det där "slickbara" just nu inte är det viktigaste i mitt liv.
Nifo: Men snälla ni.... ni måste ju förstå att när jag sitter med min TiBook 400 med 384 i minne och all grafikhantering (inkl. fönsterflyttning mm) gör slött - då kan ju inte jag stå med vimplar med Appleloggan på och hurra. Jag förstår inte hur ni kan det heller.
Än en gång: kör inte OS X då. Oavsett snacket från Apples välformulerade marknadsförare så vet du ju nu hur verkligheten ligger till. Men naturligtvis har du rätt att klaga över det. Min poäng är bara att det redan idag är bra för vissa och därför har ett berättigande.
Dom som står och hurrar med vimplar och applåder är nog dom som ser de helt nya möjligheterna som finns i OS X. Jag jobbar t.ex. dagligen med PHP-programmering och att kunna sätta upp en egen Apache-server på min iBook, med PHP och MySQL, och köra den på precis samma sätt som på webbhotellen är värt en hel det till exempel. (Nu kör jag visserligen inte OS X, det är ju segt, men framförallt finns det andra brister fortfarande - men jag ser i alla fall möjligheter som aldrig funnits innan och därför gillar jag utvecklingen.)
Jag kör OS X i min Titanium 550 och det snurrar på bra, kanske inte lika rappt som OS 9.1 men skillnaden är hårfin. Jag kör OS X mest på kul, men det mesta kan man ju faktiskt göra (som vanlig användare) här likväl som i OS 9. Mac-känslan är påtaglig och gränssnittet är snyggt och modernt. En del finesser är bättre med OS X. Skärmsläckarna t ex samt DVD-uppspelningen. Se´n lär det ju komma mer och mer som gör att man känner sig mer hemmastadd. Undrar om man vågar lära sig *nix någon gång bara.
Hej igen!
Klart att jag vet att jag har ett val, men mina kommentarer berör inte bara mig själv som användare och det jag vill använda min dator till utan även alla andra som faktiskt trodde att OS X skulle vara snabbare. Jag hoppas verkligen att det kommer fler uppdateringar som snabbar upp systemet. Jag är helt nöjd med OS 9.1 som jag kör nu och självfallet så väntar jag tills dess att jag anser X vara så snabbt som jag trodde det skulle varit från början. Frågan är bara om slöheten beror på dålig optimering, eller om grunden i det, alltså konverteringen från "vanliga" UNIX till OS X är dåligt gjord.
En annan fråga som jag ställer mig är om den vanlige macanvändare är beredd att offra enkelheten i 9.X, eller någon av det tidigare Mac OS´en för att få ett snyggare och stabilare och mer avancerat OS. Är inte Macägarna nöjda med det enkla, även om effektiviteten och stabiliteten kunde varit bättre i de klassiska operativsystem?
Jag älskar enkelhet och funktionalitet i kombination. Jag vet inte hur många som orkar lära sig allt från grunden igen. Okej, OS X är ju omgjort UNIX för att vara så enkelt som möjligt - och det är ju bra. Men frågan är, som nämnts tidigare, hur många som orkar böka och lära sig detta nya OS.
Jag tyckte det var skitspännande och kul tills jag hade facit i handen vad det beträffande min maskin och farten på dagens OS X.
Nån som hört nåt om framtida OS X uppdateringar - och vad som främst är satt att fixas?
God fortsättning på er!
/Fredrik
Adrian B:
*Men* att hävda att det inte borde vara släppt tycker jag är fel, eftersom det finns dom likt nixon som faktiskt föredrar OS X *trots* dagens brister.
Nja, nu sa jag ju inte så, bara att man kan begära att det skall fungera, och om Apple nu släpper sitt system så måste dom väl tycka att det är någorlunda färdigt och bör därför fungera. Prestandan är ju något, som åtminstone tidigare var väldigt viktigt i Mac-kretsar.
Adrian B:
Tycker du att OS X är för slött? Fint, köp det inte då. Ingen tvingar dig. OS 9 har fortfarande inte övergivits av Apple.
Men som vanligt när det gäller Apple och Mac så får man tydligen inte påpeka bristerna. Och jag har svårt för att kolla prestandan innan jag köper det, i motsats till bilköp.
Macen är, tycker jag, en mycket bra och snygg dator med ett bra OS (9.x)
och ännu bättre med OS X men, inte helt bra och då kan man väl diskutera fördelarna liksom nackdelar och brister utan att få kommentarer typ ovanstående, det blir lite tråkigt att pratas vid då.
MatsOlov: Nja, nu sa jag ju inte så...
Det var ju inte dig jag citerade, besvarade och syftade på just då, utan Nifo och hans inlägg.
Och tro det eller ej, men OS X fungerar faktiskt för många. Tillräckligt för att dom aldrig ska byta tillbaka.
MatsOlov: Prestandan är ju något, som åtminstone tidigare var väldigt viktigt i Mac-kretsar.
Rå prestanda har väl aldrig varit macen främsta kännetecken, om man säger så.
Detta snacka om prestanda pågick också när system 7 kom. Det var väldigt mycket segare är det dåvarande system 6. Men jag ser inte så mycket som sitter i system 6 idag...
MatsOlov: Men som vanligt när det gäller Apple och Mac så får man tydligen inte påpeka bristerna.
Det har jag aldrig sagt något om. Bara att jag inte håller med om åsikten om att det inte borde vara släppt.
Jag om nån ser brister i OS X, eftersom jag inte kör det. Mycket av John Siracusas hårda kritik kan jag direkt skriva under på.
MatsOlov: Och jag har svårt för att kolla prestandan innan jag köper det, i motsats till bilköp.
Ärligt talat är det nog enklare att "provköra" program och OS ordentligt, än bilar...
MatsOlov: ...och då kan man väl diskutera fördelarna liksom nackdelar och brister utan att få kommentarer typ ovanstående, det blir lite tråkigt att pratas vid då.
Klart du ska påpeka bristerna och diskutera dessa, tro inget annat! Jag ville bara poängtera att ingen ska känna sig tvingad att byta ännu, det är helt ok att vänta ett tag till. Som jag gör.
Om vi skulle sluta att slänga ut kaskader av citat i patetiska mängder så kanske vi kan stänga den här diskussionen innan den spårar ur helt åt fanders.
I alla fall...
Jag ska nog slänga in så jag har ca 512Mb eller mer - så ska jag återkomma. Men som sagt - vad jag egentligen undrade var om fler tyckte detsamma som jag. Meningarna går visst isär både vad som liknas vid "långsamt" samt vad användare tycker om OS 10 i sig..
Men jag blev i alla fall besviken när jag på min Powerbook G4 / 400 / 384 märkte hur slött OS X var. Trodde, trots att vi pratar om ett nytt OS, att det skulle vara snabbare. Det var egentligen allt.
Over and out.
/Fredrik
Jag började med OS X Public Beta på en G4/400 med 192 MB RAM. Det hade många barnsjukdomar även om jag trivdes med det. Tyvärr funkade inte Classic eftersom jag tragglade med ett svenskt 9.0.4 på den tiden.
Därefter installerade jag 10.0 och 10.0.4 på min nuvarande maskin och tyckte att det var rätt bra, även om jag saknade diverse saker från 9.x (fick pula med Classic lite för mycket). På min 450 MP gick systemet dock förhållandevis bra, jag upplevde inte prestandan som särskilt ansträngande.
10.1 blev dock det som fick mig att byta. Det systemet känns snabbt och bra på min maskin, eftersom det hanterar dubbla proppar. Därför upplever jag det som snabbare och effektivare än Mac OS 9, som ju bara hanterar en propp. Jag upplever inga prestandaproblem i 10.1, men håller med om att 10.0.4 och Pulic Beta var tröga på de flesta maskinerna.
Jag kan inte tänka mig att byta till 9an igen och nu när 10.2 är på väg med springloaded folders m.m försvinner ytterligare några av de brister jag upplever. Just avsaknaden av denna mappfunktion är lite störande, men eftersom 7.x inte hade det heller blir jag inte så irriterad ändå, eftersom jag vet hur det var innan detta introducerades i Mac OS 8.x.
Tycker man att 10an är för långsam är det ju bara att använda 9.x och sedan byta vid 10.2. Dock är det helt klart att Mac OS X är framtiden, så ett byte lär vara nödvändigt under 2002.
Orkade inte läsa allt, men det är ungefär samma på alla forum och jag stör mig på dom som bara klagar på fart o fart o fart...
OS X är ju otroligt grymt för att vara så pass nytt och på min QS 733 med 256 MB i RAM går det alledeles utmärkt.
Och nu har jag ju väldigt ny dator så det bör ju gå bra då.
Kan gå segt att förminska fönster ibland, spela roll...
Jag har slutat använda 9an nästan helt, bootar bara till det om jag ska spela spel, annars klarar classic av det utmärkt. Så man kan säga att jag bara använder 9an på skoj, och inte tvärtom.
Det är klart att allt inte är perfekt än, o inte i snabbaste laget, men allvarligt, jag skulle aldrig byta tillbaks till 9an igen, inte nu när man är van vid multitasking o skyddat minne och allt ögongodis..
Tror att det kommer vara jätte grymt om ngt år då det alla apps finns o det är fullt optimerat osv osv.
Jag förundras alltid över antagandet att ett nyare OS ska vara snabbare? Sannolikheten är ju alltid högre att det är tvärt om.
Om inte annat borde ju klagolåten från PC-stackarna fått en på andra tankar (XP lär ju innebära ny dator för många). Nya funktioner kräver mer processor oavsett hur menlösa de är. Prestanda i nya OS är aldrig som förr se stegen OS 7 -> 8 -> 9. Lade in original 8.1 på en av mina gamla G3 :or. Visst fan flyger det men hur roligt är det egentligen?
Jag för min del kan inte klara mig utan terminalen igen. För mycket för nära för snabbt jämfört med OS 9 där jag hade 30 små utilities för att göra samma saker som *nix ger mig direkt.
Oavsett tycket idag kommer vi inom 2 år alla att OS X vägen vandra så vida vi inte ger upp Macintosh helt och hållet.
Trots alla dess brister är det milsvitt bättre än både Linux med säg Gnome och än längre före Windows XP (det är fan kitsch plast det skräpet).
Så spär vi på sidospåret citat så jag säger What he said... honest Guv!
Frågan är vad det är tjafsa om egentligen, debatten är dödfödd alla är vi ju förälskade i macen av olika anledningar och tänker man fortsätta vara det (vilket för många mig inkluderad är en livsstil) så är det bara pröva sig fram till det man gillar... Mac OS som Mac OS, 9 eller X, samma mynt olika sidor det börjar gå polemik i den här tråden.
Hej igen!
Nu har jag installerat OS X igen, och det måste verkligen ha varit något som vart fel de tidigare gångerna. Vet inte om det beror på att jag rensade 9.1 innan installationen - vem vet. Nu går det faktiskt riktigt fort! Knepigt detta med datorer. När man tror att man känner dem så händer det alltid något.
Däremot har jag ett JÄTTEPROBLEM i OS X:
Mina musinställningar sparas aldrig när jag startar om - och det är jävulusiskt irriterande. Eftersom detta hänt en gång tidigare vid förra installationen så måste felet vara vanligt. Dock har jag inte tid eller lust att ominstallera igen. Det här borde gå att lösa ändå.
Problemet försvann när jag förra gånge provade att installera OS X rent utan 9.X, men den här gången vill jag verkligen ha classic kvar.
Frågan är om det är kombinationen USB-mus/Powerbook G4 i kombination med OS X krånglar.
Eller om det bara är nåt som bökat vid installationen?
Kollat efter sep. drivisar för Logitech musen - men ingen X support där inte.. =/
Hjälp, hjälp, hjälp!
/Fredrik - Som faktiskt för första gången kan glädja sig åt X
Nifo skrev: Nu har jag installerat OS X igen, och det måste verkligen ha varit något som vart fel de tidigare gångerna
Grattis. Min erfarenhet vid installationer är att systemen fungerar helt problemfritt om man först lågnivåformaterar... visst tar det flera timmar men det är värt besväret. Jag brukar även vara så petig att jag zappar PRAM innan jag installerar nytt system, vill ha 100% rent. Först så installerar jag nian och alla applikationer som nian kan köra eller som jag tror mig behöva, sedan kör jag Norton DiskDoctor och avslutar med Norton SpeedDisk. Efter det så återstår bara att instalera MacOS X - jag föredrar att ge det en egen partition.
Skapades ursprungligen av: Nifo:
Däremot har jag ett JÄTTEPROBLEM i OS X:
Mina musinställningar sparas aldrig när jag startar om - och det är jävulusiskt irriterande. Eftersom detta hänt en gång tidigare vid förra installationen så måste felet vara vanligt. Dock har jag inte tid eller lust att ominstallera igen. Det här borde gå att lösa ändå.
Problemet försvann när jag förra gånge provade att installera OS X rent utan 9.X, men den här gången vill jag verkligen ha classic kvar.
Frågan är om det är kombinationen USB-mus/Powerbook G4 i kombination med OS X krånglar.
Eller om det bara är nåt som bökat vid installationen?
Kollat efter sep. drivisar för Logitech musen - men ingen X support där inte.. =/
Kolla: AppleUSBMouse Turbo Edition om den kan hjälpa. (Finns på VT)
När man frågar LISA på logitech.com så får man följande:
"LISA: Currently, Logitech mice and trackballs are supported under Mac OS 8.5 to 9.x. A restructuring of the MouseWare coding will be required to support OS X, however. Please check our web site at a later date for further information."
Min Logitech-mus (med scrollhjul m.m) fungerar perfekt i Mac OS X. Scrollhjulet hanteras direkt, högerknappen fungerar som den sak (kontextmenyerna kommer fram) m.m utan några som helst drivrutiner. Musen skaffade jag 2000 som ersättare för "pucken" som följde med från min förra G4.
Min erfarenhet är därmed att den mus jag har fungerar direkt i Mac OS X utan Logitechs drivrutiner. Är jag ett unikt fall?
Nejdå, min mus fungerar utmärkt på samma sätt som din, även om jag skulle önska extrafunktionerna för mittknappen.
Problemet ligger inte där utan i OS X. En tidigare gång hade jag samma problem, men då löste jag det hela genom att formatera HDD´n och sedan bara köra OS X som det var. Men då sparades musinställningarna.
Det går inte denna gång. Måste ha 9.X installerat! Även förra gången jag hade 9.X installerat vid installationen av OS X så fick jag samma problem. =/
Mina musinställningar, ni vet: Hastighet etc sparas inte alls... Men nu orkar jag inte hålla på och ominstallera och så längre, utan jag känner att problemet måste lösas ändå, även om jag får mecka manuellt eller så.
Men är jag verkligen ensam om detta? Typiskt i så fall. Kör med en PowerBook G4 / 400 med 384 i minne. Till denna har jag Logitechs genomskinligt gröna mus med 3 knappar och scrollhjul.
Vad 17 är fel och finns det några saker att prova eller ändra? Jag måste bara få detta att fungera...
Hälsningar
Fredrik
Rejäla buggar var det...
Jag löste musproblemet. Ställer man in hastigheten på styrplattan, så ändras även skjutreglaget för mushastigheten. Dock inte om man ändrar musreglaget.
*ahum*
Hittade även en annan bugg när jag var på gång: Om man uppdaterar program i Software uppdate och får upp dialogrutan där man ska godkänna eller ej godkänna nedladdningen så är dessa 2 val omkastade. Väljer man att ej godkänna så installeras uppdateringen. Väljer man att godkänna så kommer man tillbaka till föregående fönster.
*ahum*
Rätt feta buggar. Vet inte om det är unika för mitt system eller för OS X med svenskt innehåll, men det är värt att luska vidare på.
Buggtestar ni för Apple så kan ni väl ta med detta, tack.
/Fredrik