Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD gör att bildspel hackar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-01 22:16

Jag slängde in några bilder i iDVD och gjorde ett bildspel med musik till. I min stationära DVD spelare så fungerar bildspelet perfekt. Musik och bild, båda är i synk. Men när jag spelade upp den på en annan stationär DVD spelare så hackar musiken vid bildbyte. Dock fungerade den redigerade filmen som jag även lagt in.

Jag vill ju inte att det skall hacka, funderar då på att kanske göra bildspelet i Final Cut Pro istället. Men det verkar komplicerat. iDVD gör allt jobb åt mig, den väljer hur stor bilden skall vara, synkar ljudlängd med antal bilder.

Det skumma är ett kunden har haft bildspel på sin dvd spelare förr, fast förmodligen med Windows lösning. Jag testade att göra bildspel med iPhoto och dra in det i Final Cut Pro. Ljudet fungerade men bilderna uteblev.

Jag tänkte lägga upp det genom att dela musikens längd genom antal bilder, då vet jag hur många sekunder varje bild skall vara. Är det klurigt att göra bildspel i Final Cut Pro? Jag funderar på om inte kunden får infinna sig i att hans dvdspelare inte klarar uppgiften. Någon som kan ge ett tips på vad jag skall göra?

/Jonas

• Oregistrerad
  • 2005-06-02 01:05

Jag har bara gjort ett bildspel i iDVD vid ett tillfälle. Det var iDVD '04. Det fungerade utmärkt i min gamla DVD-spelare som är förpassad till sovrummet. I min nyare DVD-spelare i vardagsrummet upplever jag ett hack vid bildbyte, precis som du. Helt oanvändbart i den nyare DVDn med andra ord. Använder du '04 eller '05? Kanske det blir bättre i '05?

Samma här, i min gamla (dyra) Sony DVD-spelare (DVP-NS705V) så flyter bildspel med övergångar från både IDVD 4 och 5 på som smör. Men på min nyare DVD/DIVX-spelare (netonet 700 spänn typ), så hackar samma bildspel/skivor rejält.
Verkar som det har med spelarnas kretsar att göra....

• Oregistrerad
  • 2005-06-02 23:20
Ursprungligen av Johan Granström:

Samma här, i min gamla (dyra) Sony DVD-spelare (DVP-NS705V) så flyter bildspel med övergångar från både IDVD 4 och 5 på som smör. Men på min nyare DVD/DIVX-spelare (netonet 700 spänn typ), så hackar samma bildspel/skivor rejält.

Så vad tycker ni? Skall jag informera kunden att det tyvärr inte går att se något bildspel med hans dvdspelare, eller bör man fixa problemet? Den här kunden är lite speciell. Vi h ar en överenskommelse att vi får använda materialet för marknadsföring mot att han betalar en låg summa som symboliserar rena kostnader för hyra av utrustning.

Jag vill inte lägga ner för mycket arbete till kunden. Men samtidigt vill jag att han skall känna sig nöjd. Jag är kluven. Det här med dvd spelare och brända DVD skivor lämnar mycket att önska.

/Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 11:46
Ursprungligen av Johan Granström:

En annan viktig aspekt är hur DVD:n är skapad. För att din DVD ska kunna spelas i så många spelare som möjligt är det viktigt att ta hänsyn till bandbredden på DVD-strömmen samt hur pass din skapelse följer DVD-specifikationen. iDVD är i sammanhanget begränsat i båda avseendena.

Ursprungligen av Panaga:

Det här med dvd spelare och brända DVD skivor lämnar mycket att önska

Håller med. Men, om du ska satsa på DVD-produktion i ett professionellt (kommersiellt) sammanhang så är mitt förslag att du tittar på DVD SP som tillåter dig att komma åt fler inställningar vilket höjer kompabiliteten på dina produktioner.

Senast redigerat 2005-06-03 14:50
1
Bevaka tråden