Jag slängde in några bilder i iDVD och gjorde ett bildspel med musik till. I min stationära DVD spelare så fungerar bildspelet perfekt. Musik och bild, båda är i synk. Men när jag spelade upp den på en annan stationär DVD spelare så hackar musiken vid bildbyte. Dock fungerade den redigerade filmen som jag även lagt in.
Jag vill ju inte att det skall hacka, funderar då på att kanske göra bildspelet i Final Cut Pro istället. Men det verkar komplicerat. iDVD gör allt jobb åt mig, den väljer hur stor bilden skall vara, synkar ljudlängd med antal bilder.
Det skumma är ett kunden har haft bildspel på sin dvd spelare förr, fast förmodligen med Windows lösning. Jag testade att göra bildspel med iPhoto och dra in det i Final Cut Pro. Ljudet fungerade men bilderna uteblev.
Jag tänkte lägga upp det genom att dela musikens längd genom antal bilder, då vet jag hur många sekunder varje bild skall vara. Är det klurigt att göra bildspel i Final Cut Pro? Jag funderar på om inte kunden får infinna sig i att hans dvdspelare inte klarar uppgiften. Någon som kan ge ett tips på vad jag skall göra?
/Jonas