Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan automator göra detta

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar spara mina inspelningsprojekt på DVD-skivor som jag sedan scannar in och numrerar i
DiscTracker. På senare tid har jag börjat komprimera en del projekt med Stuffit . DiscTracker klarar att läsa innehållet i arkiven om arkiven inte är större än i GB. Alltså får jag sitta och pytsa över filer i nya mappar som sedan komprimeras - ett riktigt evighetsgöra.
Nu har jag precis installerat Tiger och jag har kollat på automator, men jag ser inget sätt att lägga in villkor i arbetsflödena, typ "Om mappen inehåller 999 mb eller mer skapa ny mapp och lägg resten filerna där" Finns det något "if" i automator?
Om det inte finns får det väl bli applescript. Jag tycker att jag borde kunna lära mig lite applescript eftersom jag har läst en grundkurs i C++ för ett par år sedan (men jag känner mig rätt rostig). Finns det någon bra grundkurs i applescript någonstans?

Det är precis det där som är svagheten med Automator. Du gör bättre i att satsa på AppleScript på en gång.

Jag håller i AppleScript-utbildningar, om du menar att du vill ha en riktig kurs. Vill du att det ska vara gratis och lära dig på egen hand så kan du kika på:

http://www.applescriptsourcebook.com/tips/AS4AS/AS4ASb2.pdf

En bra bok är Haanan Rosenthals:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1590594045/102-7724168-7172954?v=glance

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 09:22

Jag har inte hunnit installera Tiger ännu, så rätta mig om jag har fel. Men kan man inte dela upp processen? Eller finns inte bevakade mappar kvar i Tiger?

Annars borde man kunna scripta alla "if" satser och låta en bevakad mapp med ett sådant "if" script utföra all sortering och flytta in filer och mappar till automator som gör det andra.

Jag har ingen aning om hur automater ser ut, om den är lätt eller svår, det var bara en tanke...

Tack för att du svarade Richard. En riktig grundkurs vore kul, men jag försöker med gratistipsen först.
Till pem_pem svarar jag, ja, du kan infoga Applescript som ett led i processen. Om jag nu förstått rätt blir det så att jag kan göra det mesta med Automator, men att min if-sats (om mappen är större än 999 Mb, skapa ny mapp, lägg resten av filerna där) måste skapas i Applescript eller något annat programspråk.

Smarta mappar? Är de inte användbara i det här?

Edit: Nä, kanske inte det, nä...

Vad är en smart mapp?

Ursprungligen av fcerha:

Vad är en smart mapp?

De fungerar i Finder ungefär som smarta spellistor fungerar i iTunes. Du sätter upp ett eller flera villkor för mappen, och de filer som uppfyller villkoren hamnar däri.

Exempelvis kan du göra en mapp som innehåller alla dina bildfiler större än 220 kB, eller alla textdokument som innehåller ordet "morotsodling".

I mappen hamnar alias till filerna (filerna själva flyttas inte), och mappen uppdateras automatiskt. Du kan bränna innehållet till en skiva och sedan slänga mappen. Originalfilerna ligger kvar där de ligger, och Finder letar åt dig.

Kanske det skulle vara möjligt att använda det på ett kreativt sätt i Automator till det du vill, men jag vet inte. Smarta mappar är i alla fall en god if-funktion i Automator.

1
Bevaka tråden