Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska namn i Jaguar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade igår den svenska versionen av 10.2 och tankade direkt ner combo-uppdateringen till 10.2.2. Trodde (=hade läst) att mapparna nu skulle ha svenska namn, men här är det minsann documents, pictures och movie. Kan säkert vara handhavarfel men hur åtgärdar jag det? Sen undrar jag också om det är normalt att classic-läget tar sådan tid på sig att starta att man mer än väl hinner röka en cigarett?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-04 20:56

Om du gjort en uppdatering från 10.1 till Jaguar så är det därför mapparna inte har svenska namn. Hade du gjort en helt ny installation hade du fått de svenska namnen.

Men du är inte sockrad... Det här har tagits upp tidigare i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-04 20:58

Vet inte om det är samma grej som jag själv missade:

Finder/Inställningar/Visa alltid filnamnstillägg skall inte vara förbockad. Kolla där först
Annars hade jag en massa problem i dialogrutor där det var svenska hipp som happ. Ingen som helst logik i det. Försvann med 10.2.2

Gjorde en helt ren installation Kalle, men det blev så ändå. Men tack för tipset om tråden, det är inte lätt så här i början.

Ska prova Schuckerts tips, som ju även föreslogs i tråden. Fast det skulle varit praktiskt att ha tilläggen synliga, då jag flyttar en massa filer över till PC.

För de svenska mappnamnen dök upp i en spara-ruta förut. Blev helt förvirrad och fixade en ny mapp istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-04 23:34

Megali > Vad valde du för huvudspråk vid installationen?
Har för mig att du får svenska namn om du skapar ett nytt konto och kopierar över dina saker.
Prova, tar ju inte många sekunder att skapa ett testkonto.

Man kan ändra språk i systeminställingar/internationellt/språk.
Hoppas att det hjälper.

rolloq

  • Oregistrerad
  • 2002-12-05 13:22

Jag har det så att när jag navigerar i finder så är det engelska, men när jag är i ett program och skall öppna så är samma kataloger på svenska. Har också uppdaterat fast från jaguar till10.2.2 eller var det 3 ??!! Det var nog en engelsk uppdatering medans programen är svenska därav svenska när jag öppnar i programen

Acke undrade vilket språk jag valde, svenska. Annars kunde jag ju knappast hoppas på svenska namn Att byta språk i systeminställningar hade jag prövat innan jag skrev hit. Men det räckte att kryssa ur filnamnstilläggen, åtminstone för att få svenska namn på mapparna. För tillfället är det precis tvärtemot hur det var igår, dvs idag har jag svenska namn på mapparna och engelska i dialogrutorna när jag ska spara...

Och så var det det där med att Classic startar så illa sakta. Har 256 RAM på min lille Powerbook. Hjälper det att kosta på den rackarn lite mer, eller?

Ah, vad jag gillar den samlade kunskapen på 99mac!

Jag installerade 10.2.1 idag på min nya iBook och blev förbryllad av att de svenska namnen på mapparna inte syntes i Finder (men likväl på andra ställen). Förstod inte vad jag hade gjord för fel. Tills jag såg denna tråd och insåg att det var för att jag för första gången kryssat för att alltid visa filnamnstillägg. Tack för den televerket!

Nu när jag hunnit bli så van vid svenska namn på mappar (och eftersom de ändå dyker upp på andra ställen i andra program) så känns det bättre att ha det på svenska. Men det är synd att man inte kan se alla filnamnstillägg, för det vill jag ju också.

Och kan någon förklara vad för språk detta är?

http://www.google.com/intl/xx-piglatin/

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Och kan någon förklara vad för språk detta är?

http://www.google.com/intl/xx-piglatin/

Haha! Google har humor.
Piglatin är en typ rövarspråket, fast på engelska, och lite annan uppbyggnad.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">Do you speak Pig Latin = oday ouyay eakspay igpay atinlay.</pre>

Man kastar om bokstäverna enligt något mönster och sayer ay och yay hela tiden. Kommer ej ihåg exakt hur man gjorde. Oday ouyay?

Citat:

quote:Haha! Google har humor.

Jepp

Ellohay 99ac´ersmay!

[ 12 December 2002, 10:41: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-17 15:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Finder/Inställningar/Visa alltid filnamnstillägg skall inte vara förbockad. Kolla där först. Annars hade jag en massa problem i dialogrutor där det var svenska hipp som happ. Ingen som helst logik i det. Försvann med 10.2.2

Har samma problem och denna urbockat.

Problemet uppstod när det blev 10.2.2. Med 10.2 ar det svenska.

Vid uppgradering från 10.1 gjorde jag det nya uppgraderingslaternativet med ny systemmapp men att inställningarna flyttade över. Kastade sedan "Previous system".

Någon idé?

1
Bevaka tråden