Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Håller Pages-dokument exporterad till PDF för tryck?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Håller på med en liten enkel jubileumstidning för ett småföretag och tänkte göra den i Pages för att enkelt få det snyggt och samtidigt spara på tiden och därmed minska kostnaden.

Tidningen skall tryckas, och jag antar att jag måste leverera dokumentet i PDF-format då det är det mest lämpliga. Håller detta för tryck? Vad ska jag tänka på?

Pages är inte ett program för att skapa professionella trycksaker och PDF-möjligheterna i OS X har inte inte riktigt de inställningsmöjligheter en professionell användare förväntar sig.

Trots det kommer du säkert att få ut en PDF som kommer att gå att trycka, men du bör snarast möjligt prata med ditt tryckeri och höra vad de anser, samt skicka dem testfiler gjorda i Pages.

Rent generellt måste jag dock säga att ditt resonemang haltar, det som kostar pengar i en trycksakproduktion är tryckkostnader samt kostnaden för den tid man lägger ner. Att Pages har ett lågt inköpspris betyder inte så mycket för slutpriset. Personligen tycker jag att det vore bättre att ladda ner en 30-dagars testversion av InDesign och göra trycksaken där. Om du räknar med att göra fler trycksaker i framtiden är det helt enkelt ett mycket bättre sätt att använda din tid.

Hej !

Håller på med ett bröllopshäfte i Pages, det ska "tryckas" ganska snart och tryckeriet vill ha PDF. Det är svartvitt och papperet är inte det bästa så jag tror Pages PDF ska duga bra. Ska ner i veckan med en PDF till tryckeriet så de får kolla på den - kan ju återkomma med deras kommentarer...

Tack för era synpunkter!
Jag vet att Pages-PDF inte har några som helst inställningsmöjligheter. Men det är så grymt smidigt & snabbt att göra det i, och eftersom det inte är ett förhållandevis litet projekt så tror jag att det är det Pages jag kommer att använda.

En sak jag måste veta är, ställer Pages om bilderna till något färgläge när man exporterar till PDF, eller kan jag göra i ordning bilderna själv & sen veta på att det inte ändras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 17:10

Hehe... Stackars Richard. Han ger en smart lösning till er genom ladda ner en testversion av InDesign. Använd den tid det tar att skriva i forum till att lära er grunderna i programet så kan ni klara er hyggligt och har ni får bättre kontroll på jobben. Om ni sen ska jobba vidare med trycksaker kan ni köpa programmet och arbeta med ett bra verktyg i framtiden.

Ursprungligen av darios:

Hehe... Stackars Richard. Han ger en smart lösning till er genom ladda ner en testversion av InDesign. Använd den tid det tar att skriva i forum till att lära er grunderna i programet så kan ni klara er hyggligt och har ni får bättre kontroll på jobben. Om ni sen ska jobba vidare med trycksaker kan ni köpa programmet och arbeta med ett bra verktyg i framtiden.

Tack för det underbara svaret. Tyvärr var det inte svaret på min fråga. Jag undrade om en PDF från Pages håller för tryck. Jag ska lämna in en pdf till tryckeriet i dagarna och få några prover tillbaka så får jag se med egna ögon.

Offtopic: Indesign använder jag redan till många saker, men tänkte prova Pages till just den här. Min fråga gällde inte programbyte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 18:00

Nej.. jag kan hålla med om att det inte var svaret på din fråga. Men det är kanske en annan lösning på ditt problem. Och för att återgå till det: Varför inte använda InDesign när du nu har och kan det?
Du har kanske dina skäl. Jag är inte lämpad för att supporta Pages.. kanske nån annan här kan. Hoppas det löser sig för dig iaf

1
Bevaka tråden