Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: SwedeMac - Uppstickare på nätet

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Angående språkbruket bör man hålla isär talspråket och skrivspråket. Det finns definitivt ord som "våran" och "vårat" i talspråket och så vitt jag vet så finns inget förbud mot dessa i skrift. Att det sedan kanske inte ser så seriöst eller vårdat ut är en annan sak. Särskrivningar är långt värre, enligt min åsikt. Och bindestreck bör helst användas vid ord som "Hem-PC" eftersom "HemPC" blir ett konstigt ord (hemmPSS, eller hur uttalar du det?). Svenskan är som många andra språk känsligt för accentuering och det låter konstigt när man läser upp texter med mycket särskrivningar. Jämför "Jag har skaffat mig en hem PC via jobbet" och "Jag har skaffat mig en Hem-PC via jobbet". /obehörig svensklärare

Sedan har jag några tankar till återförsäljaren i fråga. Det som skulle kunna få mig att köpa nästa Mac från ett annat ställe än AppleStore är antingen lägre priser eller bättre service. Med lägre priser menar jag betydligt mer än en hundring. Ett lockbete skulle kunna vara någonting som liknar AppleCare men som ingår i priset, även om det låter som ekonomiskt vansinne. Eller att man inte behöver vänta hur länga som helst i telefon för att få prata med någon på supporten.

Att kränga PC är nog bra mycket lättare..

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-06-18 00:52
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Angående språkbruket bör man hålla isär talspråket och skrivspråket. Det finns definitivt ord som "våran" och "vårat" i talspråket och så vitt jag vet så finns inget förbud mot dessa i skrift. Att det sedan kanske inte ser så seriöst eller vårdat ut är en annan sak. Särskrivningar är långt värre, enligt min åsikt. Och bindestreck bör helst användas vid ord som "Hem-PC" eftersom "HemPC" blir ett konstigt ord (hemmPSS, eller hur uttalar du det?). Svenskan är som många andra språk känsligt för accentuering och det låter konstigt när man läser upp texter med mycket särskrivningar. Jämför "Jag har skaffat mig en hem PC via jobbet" och "Jag har skaffat mig en Hem-PC via jobbet". /obehörig svensklärare

Sedan har jag några tankar till återförsäljaren i fråga. Det som skulle kunna få mig att köpa nästa Mac från ett annat ställe än AppleStore är antingen lägre priser eller bättre service. Med lägre priser menar jag betydligt mer än en hundring. Ett lockbete skulle kunna vara någonting som liknar AppleCare men som ingår i priset, även om det låter som ekonomiskt vansinne. Eller att man inte behöver vänta hur länga som helst i telefon för att få prata med någon på supporten.

Att kränga PC är nog bra mycket lättare..

Sen är ju frågan om språket lite fel. Jag menar om du går in i en dator butik i Stockholm eller Malmö så säger man olika saker. Visst "sär"skriving är ett problem men gör det en åf mindre seriös? Isåfall skall jag aldrig köpa en dator ifrån någon som inte pratar "riks"svenska och inte har korrekt svenska. Alltså skulle mitt datorköp bli mer eller mindre problematiskt. Det finns idag mig veterligt ingen sida som har absolut korrekt stavning. Och det borde ju innebära problem även för dig. SÅlänge som du inte kräver absolut korrekt utttal av de som du köper datorn av. Hela disskutionen om stavning och uttal är helt absurd: Ingen gnäller om Macotekets felstavningar. Och ja det finns sådana på även deras hemsida. Apropå supporten så kan många åf inte svara bättre än Apple själva, och det är ring Apple support om du inte vill lämna in den. Är det något fel på din mac så naturligtvis så ska alla åf:s hjälpa till i den mån det går.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-06-18 00:54

Vi kommer

Vi kommer alltid igen. Men med villka partners?

Bevaka tråden