Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zoomomfång

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 22:45

När man läser tekniska data om kompaktkameror översätts ofta zoomomfånget till motsvarande för småbildskameror. Detta har jag aldrig sett för systemkameror. Vad jag förstått så har systemkamerorna en helt annan bildsensor och därmed kan man inte överföra kompaktkamerornas motsvarandevärden på systemkamerorna. Vad innebär t ex 17 - 55 mm? Kanske skulle man helt övergå till bildvinkel.
Finns det någon som kan hjälpa till att reda ut dethär?

Tack på förhand, Per

Dyrare DSLR-kameror har en bildsensor som är lika stor som en filmruta, d.v.s. storleksförhållandet sensor / film är 1:1. Billigare DSLR-kameror (Canon 300D, 350D, 10D, 20D t.ex.) har ofta en mindre sensor, vilket ger förhållandet 1:1,6.

Detta gör att en 20mm vidvinkellins monterad på en 10D ger samma bild som en 32mm lins monterad på en dyr DSLR med stor sensor.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 22:37

OK, nu har jag hittat uppgifter om sensorstorlek. CCD: 28,7 x 19,1 mm, 24 x 36 mm, 22,5 x 15,0 mm, 22,2 x 14,8mm, 23.7 x 15.6 mm, 17,4 x 13,1mm, 4/3 tum. Alltså ännu värre. Och sensorns storlek styr alltså vilken bildvinkel man får vid en speciell brännvidd.
Sensorstorleken verkar inte heller vara densamma för alla kompaktkameror. Då kommer nästa fråga. Står bildvinkeln alltid i proportion till sensorns fysiska storlek? Om pixlarna eller vad kallas kan vara olika stora så borde det ju inte vara så.
Eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 23:55

Till och börja med, den korrekta termen är småbildskamera. (analogt)
I fotografkretsar menas med termen småbild alltid 35 mm film med negativformat 24 x 36 mm.

Canons EOS 20D har t.ex. en sensorstorlek på 22.5 x 15mm, i förhållande till småbild 24x36mm blir förstoringsvärdet 1.6 ggr på EOS 20D.

Branschen använder småbildsformatet när de jämnför förstoringsvärdet.
Skulle man jämnföra En lins på EOS 20 D med en på en mellanformatskamera så skulle man få ett helt annat värde.

Nu kommer det viktiga: Sensorstorleken är inte i proportion till antal pixlar!
T.ex. både EOS 10 D och 20D har samma sensorstorlek, 22.5 x 15 mm, men 20 D har en 8.25 Megapixel CMOS sensor, medans 10 D har 6.3 MP.

Men hur är det möjligt?
Jo, precis som all teknik så går det att göra den mindre för att få ut mer kapacitet på samma yta;
tänk hårdisk eller processor. Varje pixel hos 20 D upptar 6.4 microner, medans 10 D's pixlar upptar 7.4 microner. Det betyder helt enkelt att man kan klämma in fler pixlar på samma yta.

Bildvinkeln är i proportion till sensorns storlek. Men vilken din slutgiltiga bildvinkel blir hänger helt på vilken brännvidd du väljer på ditt objektiv.

Ett 50 mm objektiv på EOS 20 D motsvarar t.ex. ett 80 mm objektiv på en småbildskamera.( 50x1.6 = 80 )

Men allt det här spelar igentligen ingen som helst roll om man inte fotat med småbild innan,
för då har man inte småbildsformatets bildvinkel med sig i bagaget.

Det viktiga är att du förstår vilken bildvinkel du får med dina objektiv på din kamera.

Fotnot: Varför jag använder EOS 10D och 20 D är för att jag fotat en hel del med de kamerorna, tyvärr får jag ingen spons av Canon för jag nämner dem om och om igen!

Senast redigerat 2005-06-30 19:36
Ursprungligen av Krokodilen:

Ett 50 mm objektiv på EOS 20 D motsvarar t.ex. ett 31.25 mm objektiv på en småbildskamera.( 50/1.6 = 31.25 )

Nu blev det väl ändå lite fel? Bättre:
Ett 50 mm objektiv på en småbildskamera motsvarar ett 31.25 mm objektiv på en EOS 20D.

Helt rätt, Krokodilen.
Folk stirrar sig blinda på en massa tjafs om brännviddsförlängning.
Om man vill plåta fåglar med långa telen så är det en fördel.
En nackdel om man är vidvinkelbög.
Jag har plåtat (yrkesmässigt) med DSLR i fem år nu och bryr mig inte ett smack om förlängningen.
Man lär sig med tiden.

  • Medlem
  • 2005-06-30 18:53

Jag tror att ni tänker lite olika. Om jag ska ha en motsvarighet till 50mm på en småbildskamera till en 20D, så blir det 31mm. Motsvarande objektiv (inte samma) på den digitala plattformen är följaktligen 31mm.

Om jag däremot sätter ett 50mm objektiv på en 20D, så motsvarar det ett 80mm objektiv i småbildsvärlden.

Semantik.

1
Bevaka tråden