Till och börja med, den korrekta termen är småbildskamera. (analogt)
I fotografkretsar menas med termen småbild alltid 35 mm film med negativformat 24 x 36 mm.
Canons EOS 20D har t.ex. en sensorstorlek på 22.5 x 15mm, i förhållande till småbild 24x36mm blir förstoringsvärdet 1.6 ggr på EOS 20D.
Branschen använder småbildsformatet när de jämnför förstoringsvärdet.
Skulle man jämnföra En lins på EOS 20 D med en på en mellanformatskamera så skulle man få ett helt annat värde.
Nu kommer det viktiga: Sensorstorleken är inte i proportion till antal pixlar!
T.ex. både EOS 10 D och 20D har samma sensorstorlek, 22.5 x 15 mm, men 20 D har en 8.25 Megapixel CMOS sensor, medans 10 D har 6.3 MP.
Men hur är det möjligt?
Jo, precis som all teknik så går det att göra den mindre för att få ut mer kapacitet på samma yta;
tänk hårdisk eller processor. Varje pixel hos 20 D upptar 6.4 microner, medans 10 D's pixlar upptar 7.4 microner. Det betyder helt enkelt att man kan klämma in fler pixlar på samma yta.
Bildvinkeln är i proportion till sensorns storlek. Men vilken din slutgiltiga bildvinkel blir hänger helt på vilken brännvidd du väljer på ditt objektiv.
Ett 50 mm objektiv på EOS 20 D motsvarar t.ex. ett 80 mm objektiv på en småbildskamera.( 50x1.6 = 80 )
Men allt det här spelar igentligen ingen som helst roll om man inte fotat med småbild innan,
för då har man inte småbildsformatets bildvinkel med sig i bagaget.
Det viktiga är att du förstår vilken bildvinkel du får med dina objektiv på din kamera.
Fotnot: Varför jag använder EOS 10D och 20 D är för att jag fotat en hel del med de kamerorna, tyvärr får jag ingen spons av Canon för jag nämner dem om och om igen!