Tack för era synpunkter! Jag kan berätta att jag har samma problem med min Canon 20D och min bildskärm och den kameran har betydligt fler inställningsmöjligheter än Canon Powershot Pro 1. Inget har hjälpt.
Däremot blev det en klar förbättring när jag gjorde som ML föreslog (tackar!), även om resultatet blev strul med Mail (alla mina Inkorgs-brev och Skickat-brev hammnade i särskilda mappar som jag nu inte kan importera till de nya mapparna Inkorg och Skickat. Någon som har en lösning?).
Summan av kardemumman blir, som jag ser det, att något mindre bra händer med bildskärmens sätt att påterge färger och gammavärden efter kalibrering (i alla fall med Eye-One 2) och att skärmen på något sätt måste nollställas. Eftersom jag håller på mycket med bildbehandling känns detta inte särskilt förtroendeingivande. Funderar på att köpa en crt (typ LaCie 19”) och använda den för just bildbehandling och CMYK-konvertering med olika ICC-profiler. Det fungerade perfekt inna n jag bytte till LCD.
Om någon vet mer i ämnet konstig färgåtergivning och gamma på Apple Cinema Display så hör av er. Allt fler gör sin egen repro och då är korrekt färgåtergivning ett måste.