Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Misslyckad skärmkalibrering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har införskaffat en Gretag Eye-One d2 till min G5:a med 23” Cinema Display och har utfört kalibreringen. När jag nu betraktar några bilder på människor i olika situationer som jag har tagit med en Canon Powershot Pro 1, så är stora hudpartier liksom mer eller mindre stora enfärgade ”kakor” och färgerna sticker allmänt åt orange och rött (se bifogad fil). Bilderna går att fixa i Photoshop så att de ser OK ut på skärmen, men hur blir de om jag exempelvis vill göra papperskopior eller trycka? (Jag har inte hunnit kolla detta ännu.)
Jag har provat med olika gammainställningar med samma dåliga resultat och jag har även testat med basICColor, som gav ännu sämre resultat trots varierade intällningar. Tilläggas kan att fenomenet inte uppträder i samma utsträckning på bilder som vaskats fram ur RAW-format, utan bara JPG-bilder (dock med bästa bildkvalitet).

Vari ligger felet? Kaliberingen, skärmen, kameran, mitt handhavande…?

• Medlem
  • 2005-06-22 15:59

Hur ser det ut om du gör en ton från svart till vitt, ser den tonen jämn och fin ut?

Prova att i din preferencs mapp att lyft ut alla
com.apple........
prefsarna men ej:
com.apple.dock.plist
com.apple.finder.plist
com.apple.sidebarlists.plist

stäng sedan av skärmen helt, dra ut strömmen, starta om
prova att kalibrera igen. Jag har varit med om att
skärmen liksom bara blir sämre och sämre.
Men då har det löst sig med det ovan.

Kalibera sen om...

Hoppas att det hjälper!

• Medlem
  • Lund
  • 2005-06-22 19:47

Problemet ligger i hur kameran återger hudtoner, detta har inget att göra med din skärm. Är den uppmätt och profilerad på ett riktigt sätt så är det kamerans egna inställningar och jpg uppräkning som inte är bra..
JPG uppräkningen och färgtonen i din kamera är alltså sämre , fotograferar du i Raw så räknas din bildfil fram av din rawkonverterare.
Det finns en mängd rawkonverterare att välja mellan, speciellt om man kör PC.
En bra rawkonverterare är bla Photoshop, PhaseOne eller Bibble till mac
Även Canon har en egen rawkonverterare som fungerar hyggligt.
Det är lättare att få bilden bra genom att fotografera i Raw, samtidigt betyder det lite mer kunskap och efterarbete.

Se efter om du kan ställa in färgtonen i din kamera, dvs ge rött lite mer gul nyans. Då blir även hudtoner bättre.
Mikael

• Medlem
  • 2005-06-24 02:44

Det är inte bara så att det är något knyckel med färgprofiler? Har du koll på vilken färgprofil din kamera (om alls) använder? Vidare kanske det är någon inställning i stil med autokontrast eller autonivåer, som bråkar med gamman i bilderna?

Av bildens namn att döma är den fotad med Adobe RGB inställt i kameran. Kolla så du har samma inställt i ditt bildbehandlingsprogram. Jag tror det har gått snett nånstans med tilldelning av profilerna. Om man kollar på din bild efter att ha tilldelat (EJ konverterat) den sRGB istället ser den nämligen helt ok ut. Aningens varm fortfarande (så blir mina blixtbilder från Canon med) men inte den överdrivna mättnaden.

Hur ser dina profilinställningar ut i photoshops färghanteringsinställningar?

Senast redigerat 2005-06-27 08:42

Tack för era synpunkter! Jag kan berätta att jag har samma problem med min Canon 20D och min bildskärm och den kameran har betydligt fler inställningsmöjligheter än Canon Powershot Pro 1. Inget har hjälpt.

Däremot blev det en klar förbättring när jag gjorde som ML föreslog (tackar!), även om resultatet blev strul med Mail (alla mina Inkorgs-brev och Skickat-brev hammnade i särskilda mappar som jag nu inte kan importera till de nya mapparna Inkorg och Skickat. Någon som har en lösning?).

Summan av kardemumman blir, som jag ser det, att något mindre bra händer med bildskärmens sätt att påterge färger och gammavärden efter kalibrering (i alla fall med Eye-One 2) och att skärmen på något sätt måste nollställas. Eftersom jag håller på mycket med bildbehandling känns detta inte särskilt förtroendeingivande. Funderar på att köpa en crt (typ LaCie 19”) och använda den för just bildbehandling och CMYK-konvertering med olika ICC-profiler. Det fungerade perfekt inna n jag bytte till LCD.

Om någon vet mer i ämnet konstig färgåtergivning och gamma på Apple Cinema Display så hör av er. Allt fler gör sin egen repro och då är korrekt färgåtergivning ett måste.

1
Bevaka tråden