Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utelåst (=kan inte starta OSX)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bland annat på rekommendation från vänner inom 99mac har jag kompletterat - för att senare ersätta - min G3/8.6 med en G4 med 9.2.2 och 10.3.9. Fick inga manualer och saknar också nya verktyg på CD. Började försiktigt med system 9, lyfte över data och läste in gamla standardprogram. Det fungerade i stort som väntat inkluderande Internethantering. Så blev jag övermodig och beställde in system 10 som startskiva.
Nu har jag bara ett stillastående äpple att titta på. Jag har inte hittat några knappar på tangentbordet som kan åstadkomma en fortsättning. Norton Utilities 5-skiva släpps inte in och jag saknar alltså andra adekvata verktyg. Vad behöver jag för att klara situationen? Den gamla funktionen att starta utan tillägg hittar jag alltså inte. Finns det? Borde jag skaffa installationsboxar för systemen? Det känns ändå viktigast att disponera verktyg som öppnar så att jag åtminstone kommer åt hjälpfunktionerna. Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 13:41

Om du startar upp datorn med "alt" nertryckt kommer du att kunna välja välja startskiva innan datorn ens försöker starta upp os x. Det är förstås ingen lösning på ditt osx-problem, men det gör att du åtminstone kan starta upp i os9-

Fortfarande ute

Tyvärr visas inga andra startskivor än X efter alt-start.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 14:27

Märkligt, för visst hade du inledningsvis kört os 9 på den nya datorn? isåfall kanske det blivit något knas med hårddisken. Det bästa vore nog om du kunde få tag på en cd med os x och starta från den skivan för att med hjälp av den kontrollera hårddisken.

Undvik att använda din gamla Nortonskiva - om man använder gamla nortonversioner på nyare system kan de göra mer skada än nytta.

Kan det möjligen vara frågan om hur det ligger i "startskivelådan"? Jag lutar nog åt att en relativ amatör måste ha tillgång till något hårdvaruverktyg när operativsystemen blir mera komplexa....eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 16:20

Att hålla inne alt när man startar visar endast vilka olika startskivor som finns tillgängliga och låter dig välja en av dem.
Om du har två system på samma skiva kommer bara ett av dem att synas.

Problemet med att datorn inte startar är antagligen inte alls så allvarligt. Det går säkert att lösa på fem minuter. Men du måste ha en startbar system-CD eller åtminståne en annan startskiva av något slag.

Har du alltså testat att sätta in Norton-CDn och starta om med C nedtryckt, utan framgång?

Tillägg: En möjlig lösning är att [wiki]reparera skivbehörigheter[/wiki]na från "Single User Mode".
Starta med CMD-S nedtryckt. Du ser en terminalskärm. När all text har skrivits klart, skriv fsck -y (bindestreck skrivs med tangenten "+"). När reparationen är klar skriv reset-all så startar datorn om.

Senast redigerat 2005-06-25 16:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 17:39
Ursprungligen av Rajje:

Att hålla inne alt när man startar visar endast vilka olika startskivor som finns tillgängliga och låter dig välja en av dem.
Om du har två system på samma skiva kommer bara ett av dem att synas.

Jajustja, systemen måste ligga på olika partitioner eller skivor för att alt-knepet skall fungera. Det glömde jag , jag skyller på att det är midsommardagen idag

Äpplet ligger tyvärr stadigt kvar. Norton ignoreras liksom Cmd-S.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 13:19

OK, men du kan inte fixa en system-CD eller extern hårddisk med startbart system på då? Det är nog det enda (iaf enklaste) sättet ...

Testa även att hålla inne cmd-alt-P-R när du startar, tills datorn startat om två gånger. Denna funktion har antagligen inte med saken att göra, men av erfarenhet vet jag att man alltid bör testa allt ...

I morgon när datorleverantören börjat knoget tänker jag höra av mig. Om man inte har någon annan lösning får man väl låna ut en systemskiva (som jag sedan måste köpa loss?). Borde jag begära att man partitionerade sytemutrymmet för att minska risken för framtida haverier? Jag har tänkt leva vidare med 9-systemet en tid för att sedan under - om möjligt - kontrollerade former gå över till OS X.

Hej! Det verkar so om du köpt en G4 där systemen följde med, inte ingick i köpet... Originalsystemets skivor (8.6? 9.0?) borde ha följt med och då hade man kunnat starta från cd genom att trycka ner "C" vid uppstart. Säljaren bör åtminstone se till att du får den systemversion som följde med datorn från början. Har han dessutom "sålt" Panter (10.3) till dig bör även dessa original-cd medfölja. Att få det förinstallerat utan medföljande skivor duger inte riktigt...

Vilken G4 har du? Första generationen G4 (Yikes! 350-500 MHz) med PCI-grafik kan inte boota från extern hårddisk - här gäller cd. När man väl kommit in i systemet startat från cd kan man ställa in startskiva i Inställningar (i ditt fall OS 9.2) och starta om.

Sedan kan jag rekommendera en extra hårddisk för att helt separera 9 och X på en lite äldre dator som faktiskt går att boota i OS 9 (alltså inte bara Classic under OS X). 10 GB för OS 9 med dess program räcker gott samt en ny billig 120 GB för OS X med program samt alla dokument. Inga partitioner. Lägg in alias i OS 9 (eller via exempelvis Default Folder) till OS X:s Dokument-mapp så har du allt på "rätt" ställe när du kör OS X.

Med två fysiska startvolymer slipper man problem du haft, samt slipper blanda in OS X när man startat upp "rent" i OS 9. Man kan ställa till mycket oreda om man går in och pillar i X under OS 9 då allt är upplöst och tillgängligt.

Hoppas andra kan ge mer teknsika tips om det inte ens går att starta från en original-cd!

Tack för hjälpen! Leverantören har lovat ta hand om det hela och komplettera i enlighet med era kloka förslag - allt mot en blygsam ersättning.
Har bett administrationen om ursäkt för att jag presenterat mitt problem under fel rubrik. En switchare inom Macvärlden hör ju inte direkt hemma här.
Fortsatt trevlig sommar!

1
Bevaka tråden