Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro 5.0 - Ljudproblem vid capturing

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 13:13

Jag har precis uppgraderat till Final Cut Studio Pro 5.0 och får numera upp ett felmeddelande angående fel "sample rate" vid "batch capturing" (se bifogad bild). Detta problem uppstod aldrig i förra versionen och därför blir man lätt förbryllad. Jag filmar in matrialet med en Canon XM1 Mini-DV kamera och editerar och "batchar" via en JVC HR-DVS3 deck. Allt fungerar perfekt med att logga och batchar klippen men när allt är klart får jag felmeddelandet. Jag kör med Apples standard inställning för DV-PAL, vilket har fungerat utmärkt tidigare med samma utrustning, men inte efter uppdateringen. Är där någon snäll person som kan hjälpa mig här, orkar knappt trava mig igenom alla "biblarna" man får med Final Cut Studio Pro

/Johnny

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 17:06

Kolla vilken samplerate du valt på kameran. Som standard kör FCP 48Khz, 16-bit. Men du kan ju även köra 32Khz, 12-bit om du vill det. Är kameran inställt på detta kommer ev. fel uppstå. Kan vara så enkelt att FCP tidigare INTE klagat fast den borde

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 18:25

Tack för tipset....

Det visar sig att kameran var inställt på 12-bitars. Jag har nu ställt om den till 16-bitars och då fungerar det i FCP. Frågan är bara hur man får in matrialet som filmats i 12-bitars utan att råka ut för syncfel i FCP. Hittar bara inställningar för 24, 16 eller 8-bitars ljud i FCP - letar jag på fel ställe kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 21:48

Det går väl alltid att uppsampla i annat program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 23:25

Oh, finns inte stöd för 32Khz/12-bit? Låter skumbo... Men ja, bäst är att ta in det i sitt "native" format och sedan konvertera ljudet till 48Khz/16-bit.

Går den med på att köra 16-bit och 32Khz kanske? Sample Raten är ju 32Khz och det är ju det den faktiskt klagar på.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 01:09

hej,'

du går in i system settings i FCP och vidare i capture presets. där duplicerar 48khz DV pal preseten , öppnar den och längst ner till höger öppnar du audio settings och väljer 32 khz.

är du med på principen?( jag har inte programmet uppe just nu så jag reserverar mig för vissa detaljer)

döp om din nya preset till dv pal 32khz och använd den när du fångar in just sådana klipp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 09:46

Johan: Men man måste köra 16-bit ljud i maskinen, det verkar inte gå att köra native 32Khz/12-bit. Inte för att det kanske spelar någon roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 10:17

Dv kamerarorna spelar in i antingen 12 bitar 32 khz eller 16 bitar 48 khz.
antalet bitar ger inga syncproblem, men om man lurar FCP och säger att det är 48 khz som kommer in och sen ger FCP en 32khz video/ljudfil iallfall så kan det blir problem. därför gör man en 32 khz presets som jag beskrev tidigare, 32 khz 16 bitar är inte relevant tycker jag i sammanhanget.

om materialet redan är inläst så finns 2 alternativ, exportera om det, eller fånga in det igen men med en korrekt preset. I en sådan situation visar det sig att en nogrann loggning med band nummer istället för att bara tvinga in materalet med " capture now" underlättar mycket.

så tycker jag

hejhej

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 11:38

Jag lyckades fånga in det på nytt med hjälp av en ny preset inställt på 32 khz. Alla klippen kom in förutom en sekvens som strular rejält nu. Det verkar totalt omöjligt att få in just den sekvensen. FCP påstår att tidskoden är fel och stoppar batchningen. Har försökt föra över det på ett helt nytt band, och därmed fått en ny tidskod, men det hjälpte tyvärr inte. Får väl helt enkelt skita i den sekvensen, filma om den och se det som en av nackdelarna med digital video (som är ganska så känslig ibland enligt mina erfarenheter).

Jag har iaf lärt mig att aldrig mer filma med 12 bitars ljud

Tack för all hjälp!!!

Kör in just den sekvensen via iMovie och sedan exportera det därifrån? Brukar vara mindre kinkigt.
En ganska risig lösning kanske, men beroende på hur viktig den där sekvensen är så.

Jag har gjort så vid tillfälle, fungerat bra. Dock pratar vi inga viktiga produktioner direkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 13:48

Jag försökte det med, men då kraschade iMovie. Fel på bandet kanske, fast då borde det inte ha gått igår med 16 bitars inställning. Tigern kanske är känsligare...hmm!...Skumt är det iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 23:41

Jedih: Jag hade ett liknande problem där FCP klagar på tidskoden på ett band (bandet hade skadad TC så det var inte så konstigt). Vad du kan göra där är att i log & capture stänga av FireWire controll divce, starta uppspelning manuellt på kameran o bara köra "Capture Now" i datorn. Detta löste mitt problem (men du förlorar tidskoden givetvis).

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 23:59

så kan man göra, men FCP kan ju generera ny tid kod " if timecode fails " finns det en inställning i user prefs. Jag har ibland upplevt att det kan bli problem senare i produktionsflödet om tidkoden är konstig i grundmaterialet, typ DVD studio pro och cleaner navigerar fel m.m

personligen skulle jag rekommendera att laga tidkoden.

Ursprungligen av johan skaneby:

personligen skulle jag rekommendera att laga tidkoden.

Hur "lagar" man tidkoden? Jag har några krångliga Mini-DV band med tidkodsbrott - går det att i efterhand stajpa om tidskoden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-23 10:20

Jo, precis. "Sluggar" man bara in det genom "Capture now" och utan FW controll så funkar det typ *alltid* men ja, man förlorar bandets TC. Det har räddat en eller två projekt jag varit inblandad där kameran/bandet ballat ur vad gäller TC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 12:45

Utan FireWire kontroll rekomenderar jag också, funkar hur bra som helst vid såna tillfällen.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 09:08

Lyckades av någon konstig anledning få in det sista klippet (som strulade i förra veckan) igår via "capture now" funktionen. Har inte ändrat någonting i FCP sen sist och tänkte göra ett sista försök innan jag gav upp helt. En helgs vila räckte tydligen....strange!

men hur ska man göra för att få det att funka som det gjorde i 4.5?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 10:09

Funkar precis lika dant i typ FCP 1.25 -> FCP 5.0

Skillnaden i senare version är att du kan välja olika inställningar för hur FCP ska agera vid tidskodsbrott eller tidskodsproblem. That's it. FCP 4.5 och 5.0 är väldigt snarlika vad gäller allt detta.

Stäng av FireWire controll av kameran under log & catpure, kör play på kamera o sedan "capture now" i FCP så "sluggar" du in materialet utan TC från bandet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-16 12:46

En snart 2 år gammal tråd som jag måste återuppliva eftersom jag fått band med 32 kHz nu!

Förstår inte varför folk filmar med 32 kHz. Tror inte det är för att dom vill ha 4 kanaligt ljud... Okunskap skulle jag tippa. Men hur som helst!
Jag vet Exakt hur jag ska göra för att få in klippen men problemet är: Hur jag än vrider och vänder, skapar nya presets så vill dom inte dyka upp i capture preset listan!
Jag ser de vanliga valen men inte mina nya!

Jag går in under Audio/video settings - Skapar en ny setting och sparar den i Custom foldern. Öppnar jag nu en "easy setup" så ser jag att den finns där men! När jag ska digitalisera så finns bara alternativet för 48 kHz! Har jag missat något riktigt obvious?

**edit**
Citerar mig själv: Har jag missat något riktigt obvious? Kort svar: JA (Duh)
Långt svar: Jag skapade aldrig en ny capture preset under skapningen av hela preset-presetten! Mitten flicken: Capture Preset ska man duplicera den som kommer närmast det material du har och sen är det bara mecka vidare på den!

Så nu va det problemet löst men 1 till uppstod! Ljudet på dessa band verkar vara 32 kHz i 12 bitar och det verkar man inte kunna ändra i presetten. Finns bara 1 val för 32 kHz och det är 16 bitar...

Senast redigerat 2007-05-16 17:54
1
Bevaka tråden