- Saffran
- Medlem ●
- Malmö
Testade kalkylatorn och dess "Räkna om" funktion med att omvandla Celcius till Fahrenheit.
0°C blir 32°F, vilket är korrekt
100°C blir 132°F, vilket är fel, skall vara 212°F.
Slarvigt Apple, man måste kunna lita på sina verktyg innan man vågar omvandla tex "BTUS till Kalorier".
Slarvigt Apple, Schweizerfranc saknas, valutorna står ej i bokstavsordning, det numeriska tangentbordet fungerar ej om remsan är utdragen och provlyssna gärna på resultatet av 1 delat med 3.
Snälla Apple, varför inte göra rätt med en gång? Kanske dags för att kvalitetssäkra verksamheten?
quote:Skapades ursprungligen av: Saffran:
Testade kalkylatorn och dess "Räkna om" funktion med att omvandla Celcius till Fahrenheit.
0°C blir 32°F, vilket är korrekt
100°C blir 132°F, vilket är fel, skall vara 212°F.
Snälla Apple, varför inte göra rätt med en gång? Kanske dags för att kvalitetssäkra verksamheten?
Håller med. Det är irriterande när man inte kan lita på olika funktioner. Jag får inte regler i Mail att fungera men har i ett annat inlägg inte fått svar på om det fungerar hos andra.
/Ulf A
Kalkylatorns räkna om funktioner verkar vara riktigt buggig. Jag förstår inte riktigt hur Apple kan släppa ut något så pass ofädrdigt program. Nästan ingen av de fysikaliska omräkningarna (effekt, hastighet) fungerar för mig. Och temperaturomräknaren, ja det är ju nästan ett skämt.
/M
När jag räknar om miles till kilometer (Eller ngn annan omräkning under längd), blir det alltid noll.
Det här är ÄNNU värre än att Microsofts tidsserver går fel, och det tycker jag är illa.
De måste ha släppt fel version av misstag, för ingen som provat den kan tycka att den fungerar.
quote:Skapades ursprungligen av: Patrick Lindgren:
Hmm... Jag får att 1/3 = 0.333333 vilket jag tycker stämmer. Vad står det på era skärmar?
//Patrick
Utskrifen på skärmen stämmer. Men låt datorn läsa upp svaret, du hittar funktionen i en av menyerna.
"zero point threemilion threehundredthirtythreethousand threehundred thirty three...."
/M
quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
quote:Skapades ursprungligen av: Patrick Lindgren:
Hmm... Jag får att 1/3 = 0.333333 vilket jag tycker stämmer. Vad står det på era skärmar?
//Patrick
Utskrifen på skärmen stämmer. Men låt datorn läsa upp svaret, du hittar funktionen i en av menyerna.
"zero point threemilion threehundredthirtythreethousand threehundred thirty three...."
/M
Och ännu värre låter det om man använder "Avancerad" som anger fler siffror!
OK, speechgrejen var ju inte snygg, men jag har inga problem med konverteringarna – miles och fahrenheit funkar som smort – eller med att det numeriska tangentbordet inte funkar om pappersremsan är utdragen.
Har ni fler exempel?
v3.0, precis som du. Engelskt 10.2 installerat från svensk skiva.
Du kanske fick ett måndagsexemplar av kalkylatorn?
Hmmm... Kalkylatorn på jobbmaskinen visade upp alla konverteringsproblem som tagits upp här. När jag bytte till engelskt system funkade det igen. Det verkar vara fel i den svenska lokaliseringen. Och om det blivit fel här undrar man vad som i övrigt kan vara buggigt.
English, here I come.
Inga problem här heller... Men som sagt.. Skicka en buggrapport till Apple!
Engelskt system - inga problem.
[ 19 September 2002, 18:42: Meddelandet ändrat av: ill_chrill ]
quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Prova följande:
1 - 0,9 - 0,1=
detta är ju droppen! Att konverteringsfunktionerna inte fungar kan man kanske förstå, men att de har lyckats skapa en kalkylator som inte kan subtrahera, det är en katastrof. Hur fasen kan man släppa ut något sådant.
/M
quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Prova följande:
1 - 0,9 - 0,1=
-2,775558e-17
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!
Jag som trodde min funkade
Det finns en förklaring till felet. Jag är inte tillräkligt duktig på binärkod för att ge en förklaring, men svaret är väldigt nära noll och det har något med att många deltal och decimaler inte kan visas precist i binärform.
Svar: -2,775558e-17 = -0,000000000000000027756
Jag hade liknande strul i Director. Deras TechNotes skriver:
"This is a consequence of the binary representation used by computers for floating point numbers. Most floats cannot be represented accurately in binary representation. Arithmetic on floats yields numbers that are very slightly different from the ideal result, and these approximations cannot be compared exactly. See More Info for a detailed explanation.
The behavior is not a problem in Lingo, and does not indicate a bug in your processor. Lingo uses standard system routines for doing floating point calculations. All applications that support floating point arithmetic will exhibit this problem to some degree. "
och
"Why doesn´t Microsoft Excel have this problem?
Actually, it does. Excel calculations are subject to floating point roundoff error just like those in Lingo. Excel has some smart algorithms for rounding, which hides floating point inaccuracy from the user more often than Lingo does."
Min fetning av det viktigaste.
Jag antar att detta är samma problem.