Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering till mp3

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-04 17:40

Jag har köpt ett par låtar från itunes music store. Trots att jag har ställt in itunes på mp3-kodning är de importerade filerna .m4p, ett format som min bortskämda mp3-spelare inte vill upptäcka. Men i itunes låter dom alldeles utmärkt.

Jag trodde det skulle funka med Quicktime Pro, men där kastade jag 275 kr i sjön.

Hur konverterar man dem till mp3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 18:30

Låtar från iTMS är alltid i AAC-format, det är inte valbart.

De är i ett speciellt kopieringsskyddat AAC-format som man inte kan (får) konvertera till något annat, för då försvinner kopieringsskyddet och det får det inte göra.

Det finns tredjepartsprogram för att ta bort kopieringsskyddet och därmed ge möjlighet att konvertera filerna till vad man vill samt lägga dem på vilken MP3-spelare man vill, men jag är osäker på om jag får länka till de programmen här.

Det går även att bränna skivor av sina köpta ITMS-låtar och sedan importera dem som mp3 ifrån den brända skivan. Då "försvinner" kopieringsskyddet men då har man också fått en "generationsförlust" i ljudet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-04 19:46
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det går även att bränna skivor av sina köpta ITMS-låtar och sedan importera dem som mp3 ifrån den brända skivan. Då "försvinner" kopieringsskyddet men då har man också fått en "generationsförlust" i ljudet.

menar du att jag skall importera dem till itunes igen? Blir det mp3 av dem då?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-04 20:03

Det gick inte at importera låten efter att jag bränt en skiva med den. När jag i itunes väljer arkiv < importera är den brända låten gråmarkerad på skivan.

Fler förslag?

Ursprungligen av Stig R:

Det gick inte at importera låten efter att jag bränt en skiva med den. När jag i itunes väljer arkiv < importera är den brända låten gråmarkerad på skivan.

Fler förslag?

Du importerar på fel sätt. Sätt i cd-n, vänta tills den dykt upp i source-listan i iTunes, markera cd-n och tryck på Import-knappen uppe till höger.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-05 09:36

Jag har bränt en skiva med .m4p-låten genom att i Finder dra den till skivan och bränna skivan med kommandot i Finder. Genom att dubbelklicka på låten på skivan spelas den upp. Men - denna skiva dyker aldrig upp som källa i itunes.

I stället försökte jag bränna låten direkt i itunes, via "Bränn skiva" längst upp till höger. En stund efter att jag markerat låten, stoppat i en blank CD och klickat på brännarsymbolen får jag meddelandet "Inget av objekten i spellistan kan brännas till skiva".

Jag har OSX 10.4.1 och itunes 4.9 (senaste).

Kan Apple ha lagt in spärrar för att hindra konvertering? Men enligt reglerna får jag ju kopiera för eget bruk, och jag tänker absolut inte börja fildela eller något sådant. Det blir ju värdelöst att handla på ITMS om det inte går att lyssna på de köpta låtarna i sin mp3-spelare.

Fick också tipset att försöka med Hymn (ptolemy här ovan). Men Hymn avslutar sig själv i stället för att konvertera. Verkar behöva uppdateras till Tiger-version.

Har någon lyckats få detta att fungera i 10.4.1 och itunes 4.9? Eller gör jag fortfarande fel?

Ursprungligen av Stig R:

Eller gör jag fortfarande fel?

Jepp. Det enda du gjort är ju att bränna de skyddade filerna till en cd. Du måste bränna en musikcd från iTunes. Glöm Findern helt- iTunes är det enda du behöver för hela denna operation.

Alt 1. Börja med att öppna inställningarna i iTunes. Gå till bränning och välj musik-cd. Skapa sen en spellista i iTunes. Tänk på att den max får vara så många minuter som får plats på en cd. Normalt sett 74 el 80 min. Markera sen spellistan och tryck på bränn uppe i högra hörnet. Följ sen instruktionerna i iTunes.

När cd-n är bränd ska du göra om den till Mp3. Kolla först i iTunes inställningar under importera och Mp3-kodaren är vald. Sen sätter du bara i cd-n du tidigare brände. Den dyker då upp i source-listan. Markera den och tryck importera uppe i högra hörnet.

De filer som nu skapas är i MP3-format och kan spelas i din musikspelare. Observera dock att du nu har 2 versioner av samma låtar. En i Mp3 och en i kopieringsskyddad AAC. Om det är ett problem är upp till dig men vad du än gör så släng inte de köpta filerna. Du får bara ladda ner dem 1 gång så är de slängda är de borta.

Alt 2. Köp en iPod. Det är den enda musikspelare idag som klarar itms kopieringsskyddade filer utan konvertering.

Edit. Såg att du tidigare försökt bränna i iTunes utan framgång. Det ska dock gå utmärkt att göra det. Jag har gjort precis enligt ovan och det har gått som en dröm.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-05 12:57

Tack Rickard!

Felet var att itunes var inte inställt på musik-CD utan på mp3-cd under bränning.

Nu spelar Björn Skifs i min kinesiska mp3-spelare (Creative). Och jag har raderat mp3-låten från iTunes. Nu till nästa problem, men det blir i ett annat forum.

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • 2005-07-08 10:52

Det finns en plugin för LAME mp3-encodern (som anses vara den bästa) till iTunes:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13048

1
Bevaka tråden