Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm?

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

Du gillar uppenbarligen fotboll, hur skulle fotbollen se ut om den skulle utövas utan domare och spelarna skulle nonchalera de regler som finns?

Jag är ingen stor fan av fotboll, troligtvis skulle det bli mycket bättre tv.
Så det är så att om man inte ska stava så ska man hålla käften? Härligt då är 99mac på väg till att bli ett elitsamhälle. Hade jag vetat om "stava rätt annars hänger vi dig" reglerna innan jag blev medlem hade jag nog inte varit här.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-24 11:39
Ursprungligen av Carlisle_united:

Så det är så att om man inte ska stava så ska man hålla käften? Härligt då är 99mac på väg till att bli ett elitsamhälle. Hade jag vetat om "stava rätt annars hänger vi dig" reglerna innan jag blev medlem hade jag nog inte varit här.

Har du läst inläggen i den här tråden? Så är det nämligen ingen som har sagt. Sluta lägga ord i munnen på oss andra.

Ursprungligen av memark:

Har du läst inläggen i den här tråden? Så är det nämligen ingen som har sagt. Sluta lägga ord i munnen på oss andra.

Ursprungligen skriven av MatsOlov
Du gillar uppenbarligen fotboll, hur skulle fotbollen se ut om den skulle utövas utan domare och spelarna skulle nonchalera de regler som finns?

Sluta ta åt dig om du är så lättpåverkad.

Ursprungligen av Carlisle_united:

Jag är ingen stor fan av fotboll, troligtvis skulle det bli mycket bättre tv.
Så det är så att om man inte ska stava så ska man hålla käften? Härligt då är 99mac på väg till att bli ett elitsamhälle. Hade jag vetat om "stava rätt annars hänger vi dig" reglerna innan jag blev medlem hade jag nog inte varit här.

Någon sådan regel existerar inte här, vilket alla bör vara medvetna om.

Ursprungligen av Carlisle_united:

Jag är ingen stor fan av fotboll, troligtvis skulle det bli mycket bättre tv.
Så det är så att om man inte ska stava så ska man hålla käften? Härligt då är 99mac på väg till att bli ett elitsamhälle. Hade jag vetat om "stava rätt annars hänger vi dig" reglerna innan jag blev medlem hade jag nog inte varit här.

He he.. Bra tv.. då skulle jag också börja titta på fotboll.
Vilket elitsamhälle har 15åringar?

och till er andra:
Om man måste skriva rätt och bygga meningar ordentligt för att ni ska läsa dem,
Ska man då också utesluta svårare ord eller förklara dem ingående för att ni ska läsa inläggen?

Ursprungligen av Carlisle_united:

Det enda rätta vore ju att öppna ett forum för oss puckon som inte kan stava och uppenbarligen är outbildade. Där kan vi stava fel och särskriva och låta dom andra ta hand om 99mac. Lite som ett 99mac klass samhälle på vägen mot rättstavnings utopia där inga dyslektiker finns.

Det finns redan, offtopic heter det forumet där alla ni andra som inte passar in kan hålla till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 14:24

Tollerans! :eek:

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Det finns redan, offtopic heter det forumet där alla ni andra som inte passar in kan hålla till

Hallå där! Man kan väl passa på båda ställena? Jag skriver i båda. Vad det för elittänkande som du kommer dragandes med? Jag försöker hjälpa till om någon har problem här, frågar även om jag själv råkar ut för konstigheter. Visserligen får man sällan svar numera eftersom frågan lätt drunknar i nybörjarfrågor om saker som man borde kunna hitta genom att söka, eller via FAQ. På offtopic kan man skoja lite med folk om man är lagd åt det hållet och inte gravallvarlig hela tiden.

  • Medlem
  • 2005-07-23 20:38
Ursprungligen av Nurell:

Hallå där! Man kan väl passa på båda ställena? Jag skriver i båda. Vad det för elittänkande som du kommer dragandes med? Jag försöker hjälpa till om någon har problem här, frågar även om jag själv råkar ut för konstigheter. Visserligen får man sällan svar numera eftersom frågan lätt drunknar i nybörjarfrågor om saker som man borde kunna hitta genom att söka, eller via FAQ. På offtopic kan man skoja lite med folk om man är lagd åt det hållet och inte gravallvarlig hela tiden.

Helt rätt!

Jag får oftast bäst och mest svar på mina frågor angående datorer och slikt på OT jag !

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-23 14:34

Nolltolerans!

Hej igen thevil!

Vad gör man en lördageftermidag när man inte har något särskilt för sig, det är gråväder, och man sitter och väntar...? Tja, jag, för min del, skriver ett jättelångt inlägg...

Jag tycker du drar in saker som inte riktigt hör hemma i den här diskussionen. Men OK då, en liten utvikning om lyrik och Sixtinska kapellet kanske kan belysa varför jag argumenterar som jag gör.

Du frågade vilken dikt jag läste senast. Det var den här:

– Abuelo, ¿quién es ese?,
preguntó la niña, hojeando uno de los viejos
álbumes de fotos de aquél.
– ¿No lo ves? Pero si soy yo.
– Ah s... ¿y quién es la chica que ré?
– Bueno... ella se llamaba Julia... y era una... amiga mia.
– ¿Se llamaba?, ¿ya no se llama as?
– No-o... ella... ella...
El hombre calló y se sumió en sus propios pensamientos
por lo que la niña pasó a la foto siguiente.

Den, och 28 andra spanskspråkiga dikter, läste jag igår. Eller läste och läste... Jag kollade (för förtielfte gången... att den text jag lagt in i InDesign stämde med den text som översättaren skickat. Dikten är skriven av en författare som heter Leif Klitze, och ingick ursprungligen i en diktsamling som heter Strängar. Jag hjälpte honom med den svenska versionen av boken för några år sedan, och har i sommar jobbat med den spanska version, Cuerdas, som ska utges i Spanien i höst.

Både Leif och jag är relativt hyfsade på spanska, men fullkomligt självklart måste ändå en skicklig översättare anlitas, just för att få det språk som har de åsyftade tankeväckande associationerna, de sammanvävande allusionerna, ger rätta fakta, ger den tankeföljd och känsla, som finns i det svenska originalet — och som är så korrekt, fraseologiskt, stavningsmässigt och grammatiskt, att det inte stör läsupplevelsen.

Det är vad jag menar med "så besvärsfri kommunikation som möjligt".

En stor del av lyriken har självklart en inbyggd tolknings- och svåråtkomlighetsfaktor, det hör till genren. Från antiken och framåt har det funnits författare som vill uttrycka sig på ett associativt, begreppsmässigt, impressionistiskt språk.

Men alltid språkligt korrekt.

Visst, ett fåtal författare har lite avantgardistiskt velat "krossa bokstävlarna" (Ekelöf), eller som Ezra Pound gjorde på T.S.Eliots inrådan, strukit varannan rad "...för att ge dom jeeevlarna lite huvudbry!" :-), men då ingår det som ett stilistiskt grepp, väl avvägt och noga uttänkt.

Men det är ju inte skönlitterärt skrivande vi avhandlar. Inte heller det talade språket. Det är det skrivna språket i ett tekniskt forum, på ett allmänt plan. Inte specifikt stavning eller särskrivning.

Det är naturligtvis oerhört mycket svårare att skriva "bra lyrik" än en teknisk inlaga om vilken funktion filen Desktop spooler har i MacOS 9.2.2., eller tipsa om en ny widget som visar vädret i Bramaputtra.
Lyriken ska förmedla en helt annan känsla, upplevelse, än till exempel ett tekniskt tips av den art som förekommer på 99Mac. Inläggen här har rätt sällan syftet att föra oss in i författarens tankevärld, med emotionella, religiösa eller ideologiska djupdykningar.

Tackålov

Men då är man inne på ett helt annat område än det vi rört oss på i den här tråden.

Det finns ju många sätt att kategorisera kommunikation, och ett av de vanligaste (och sämsta?) är att man delar upp den i Information, Propaganda/Reklam och Underhållning.
Det verkar på ditt resonemang nästan som om du ansåg att det är den enskilde individen som har det totala avgörandet när det gäller språkformen och stilen, och att det överhuvudtaget inte existerar några genrekrav?
Jo, det vore ju piffigt om man kände för att använda sportspråkets formuleringar på ledarsidorna, och Kamratpostens meningsbyggnad i Dagens Industri.

En persons tekniska kompetens är självfallet lika stor, oberoende av vilket språk personen skriver på, men han/hon kanske inte alls når fram till mottagaren, eller ger något särskilt stort intryck av vederhäftighet, om vederbörande använder dåligt språk. Om du får möjlighet, så titta lite i "Så funkar det"-böckerna. Där har man lyckats förklara ganska komplicerade ting på ett mycket enkelt språk. Jag menar självklart inte att vi ska skriva "barnspråk" på 99Mac, men de böckerna är ett mycket bra exempel på anpassning av stilen till mediet och mottagaren, ett medvetet och kunnigt val av uttryckssätt som är ändamålsenligt i den givna situationen.

Din polare i Sixtinska kapellet förresten... Om han är en förutseende skribent, så svarar han inte "caldo" eller "freddo", utan han skriver +17 C, för han är så erfaren att han anar att du kanske tror att "caldo" betyder "kallt", och om du vill ha en tekniskt korrekt beskrivning av molnigheten på Copacabana, så blir du inte nöjd om du får svaret "Muy bien".

Det är en viss skillnad på kompisar som snackar lite löst via nätet, och ett tekniskt inriktat forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 14:27
Ursprungligen av memark:

Nolltolerans!

:rolleyes:

Ursprungligen av MatsOlov:

Sidan skrivihop.nu har under många år varit ett populärt ställe, men ni kan ju läsa där hur det gått för dom, tydligen har befolkningen i detta land inte gillat den folkbildning dom sysslat med heller.

Skrivihop.nu lades ner eftersom så många rasister använde deras sida som ett slagträ. Tror att de skriver om det i sitt meddelande som de skickade ut till pressen när sidan lades ner.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Vad gör man en lördageftermidag när man inte har något särskilt för sig, det är gråväder, och man sitter och väntar...? Tja, jag, för min del, skriver ett jättelångt inlägg...

[...]

Det är vad jag menar med "så besvärsfri kommunikation som möjligt".

En stor del av lyriken har självklart en inbyggd tolknings- och svåråtkomlighetsfaktor, det hör till genren. Från antiken och framåt har det funnits författare som vill uttrycka sig på ett associativt, begreppsmässigt, impressionistiskt språk.

Jag tror faktiskt att vi är ganska överens, men nu måste jag ju svara så inte inlägget blir hängade ensamt kvar.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Men alltid språkligt korrekt.

Visst, ett fåtal författare har lite avantgardistiskt velat "krossa bokstävlarna" (Ekelöf), eller som Ezra Pound gjorde på T.S.Eliots inrådan, strukit varannan rad "...för att ge dom jeeevlarna lite huvudbry!" :-), men då ingår det som ett stilistiskt grepp, väl avvägt och noga uttänkt.

Ett fåtal håller jag inte med om. Allltså, även om vorticismens, med Wyndham Lewis i spetsen och beatrörelsen och Burroughs är så tydliga i sitt "annorlunda" förhållande till språket så är det väl lite dumt att bara avfärda det med att de ville ge oss huvudbry. Oavsett om man gillar Bruno K. Öijer eller tänker på Cornelis Vreeswijk istället för Gunnar Ekelöf om någon börjar prata om Fatumeh så är jag helt säker på att de man lyssnar till eller läser kräver mer av mottagarens språk än att det skulle fungera som en sondmatare för innehållet. Språket är alltför personligt för det.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Men det är ju inte skönlitterärt skrivande vi avhandlar. Inte heller det talade språket. Det är det skrivna språket i ett tekniskt forum, på ett allmänt plan. Inte specifikt stavning eller särskrivning.

Det är naturligtvis oerhört mycket svårare att skriva "bra lyrik" än en teknisk inlaga om vilken funktion filen Desktop spooler har i MacOS 9.2.2., eller tipsa om en ny widget som visar vädret i Bramaputtra.
Lyriken ska förmedla en helt annan känsla, upplevelse, än till exempel ett tekniskt tips av den art som förekommer på 99Mac. Inläggen här har rätt sällan syftet att föra oss in i författarens tankevärld, med emotionella, religiösa eller ideologiska djupdykningar.

Tackålov

Kanske den stora skillnaden mellan hur vi betraktar språkbruket här ligger i hur vi ser på det här forumet. Jag uppfattar det inte som särskilt tekniskt. Utan snarare som allmänt pladder av samma sort som man hittar på ett kafé eller en pub, men vi pratar oftast om saker som på något sätt berör Apple eller Mac. Sen håller jag inte heller med om att det är svårare att skriva lyrik än att skriva en pedagogisk text, däremot så lyfter man ju inte upp en teknisk instruktion mot ljuset och granskar den som man ofta gör med lyrik. Men det är nog lika svårt att skriva bra oavsett om det är en pedagogik eller prosa. De som skriver prosa anstränger sig ju bara mer, och det är väl en av mina poänger här. Dettta är ett forum på nätet. Vi kan inte kräva av skribenterna att de ska lyckas vara vare sig pedagogiska eller kunna skriva skön prosa utan istället vara glada för att de över huvudtaget bemödar sig om att skriva alls. Fast nog avslöjar toner och ordval mycket om avsändarens tankevärld, även om man sällan spar ett inlägg bara för att det var så vackert uttryckt, det där om printerspoolen.

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Men då är man inne på ett helt annat område än det vi rört oss på i den här tråden.

[...]

Jo, det vore ju piffigt om man kände för att använda sportspråkets formuleringar på ledarsidorna, och Kamratpostens meningsbyggnad i Dagens Industri.

[...]

Jag menar självklart inte att vi ska skriva "barnspråk" på 99Mac, men de böckerna är ett mycket bra exempel på anpassning av stilen till mediet och mottagaren, ett medvetet och kunnigt val av uttryckssätt som är ändamålsenligt i den givna situationen.

Genre spelar förstås in, men en dålig skribent är en dålig skribent oavsett om han/hon skriver på korrekt svenska. Det som är viktigt är ju innehållet och då menar jag att man inte kan se på språket som man kanske kan göra med mattematik. Jag menar att någon som skriver på perfekt svenska kan ha ett sämre språk än någon som använder särskrivningar och har stavfel i sin text. Idag så skrev exempelvis någon "ända" istället för "enda" i ett inlägg. Det gör förstås att man drar lite på smilbandet när man läser textraden, men det är ju omöjligt att inte förstå texten. Jag håller med om att pedagogiken inte håller så hög nivå här, men det tror jag beror mer på en låg teknisk kompetens, man vet helt enkelt inte tillräckligt mycket om det man pratar om för att kunna prata om det på ett vettigt sätt, snarare än att man inte vet hur man skriver en tydlig text. De pedagogiska problemen finns ju även i inlägg där svenskan är helt felfri. Eller hur?

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Din polare i Sixtinska kapellet förresten... Om han är en förutseende skribent, så svarar han inte "caldo" eller "freddo", utan han skriver +17 C, för han är så erfaren att han anar att du kanske tror att "caldo" betyder "kallt", och om du vill ha en tekniskt korrekt beskrivning av molnigheten på Copacabana, så blir du inte nöjd om du får svaret "Muy bien".

Det är en viss skillnad på kompisar som snackar lite löst via nätet, och ett tekniskt inriktat forum.

Men inte använder vi väl ett särskilt tekniskt språk här på 99mac? Ibland dyker det upp något tråd där folk gör det, men då förstår ju många inte vad som sägs. Och kompisen i kapellet svarar nog personligt på frågan, "Jo, det var kallt, speciellt golvet, men det berodde nog mer på att vi kom in från solskenet och värmen utanför, ju längre in vi gick desto kallare blev det. Till slut stod jag där och huttrade framför Yttersta domen.

Kanske var det inte bara kylan i rummet som gjorde att jag frös".

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-24 14:19

MatsOlov ställer en hypotetisk fråga om fotboll. Hur lyckas du få det till att det finns elitistiska stavningsregler på 99mac? Läs igenom tråden igen och sluta lägg ord i folks munnar. Det hela handlar om att vissa tycker stavning och språkt är viktigare för att göra sig förstådd än andra, inget annat.

Hur jag ska kunna ta åt mig av något du hittat på förstår jag inte riktigt. Jag står ju dessutom på din sida (låt fok skriva som de vill) så tagga ner.

Bevaka tråden