Ganska röriga svar på denna ganska enkla fråga om jag får säga så. Låt mig sammanfatta lite och fortsätta mitt korståg mot outbildade grafiska formgivare
Bilderna är i CMYK? CMYK till CMYK konvertering är sällan bra! Kan faktiskt vara ide att skita i att göra något med dem alls då. Någon har redan separerat dem och om den profilen inte är helt olik så är det oftast det bästa.
Har du fått en ICC profil så innehåller den separationskrurvor som aldrig överstiger tryckeriets maximala färgmängd så i fotografisk bild behöver du inte oroa dig.
Maximal totalt färgmängd, i det här fallet 260%, är vad fyrfärgsblandningen CMYK ej får överstiga. Detta för att få papper ej kan ta emot mer färg utan att börja smeta samt att torktiderna efter tryckning inte ska bli för långa. Det du ska vara obeservant mot är dina egendefinierade tonplattor och illustrationer.
Svartpunktskompensering i färgkonverteringsinställningarna är min rekomendation att du använder. Det ger ofta en lite mer dynamik i skuggpartier.
"Dither" eller Gitter använder slumpvisa mönster för att kompensera för skarpa färgövergångar vid höga bitdjup (24bit) i bilderna och simulera saknade färger från källprofilen.
Det absolut viktigaste är ju ändå att du har en kalibrerad skärm så du vet vad du ser.
Sen ska du nog ta "egenfirma"s ord om CTP frågor med en nypa salt. Att be om att få frekvensmodulerade raster etc är inget man gör sådär bara. FM-raster ställer andra krav på repron. Har man knappt koll på vad ICC är ska man inte ge sig in i den diskussionen. Dessutom är ICC och FM-raster en dimension ytterligare då man i princip stryper tryckarens styrmöjligheter i tryckpressen. En egenskap att ej underskatta!
edit: stavfel