Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder jag icc-profiler?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-04 17:37

Hej!
Jag är ganska ny i branschen och har en fråga om icc-profiler. Jag gör en folder som ska tryckas på obestruket papper 100gsm. Enligt tryckeriet får jag inte ha mer än 260% färg i bilderna (?) De skickade en icc profil till mig som jag ska använda mig av. Mig fråga är hur? Jag har lyckats lägga profil-filen i rätt mapp hittat "convert to profile" och omvänt bilden till den rätta profilen. Är det det enda jag behöver göra eller är det mer komplicerat? Det finns även olika alternativ att kryssa i "use black point compensation" och "use dither", vad betyder dessa? Bilderna är i CMYK.

Är tacksam för snabbt svar, det brinner i knutarna!

tack på förhand! / Peter

Om du har fått profilen från tryckeriet behöver du inte ändra något då ska det funka. Hände det något med bilden när du la till profilen?

I sitt enklaste så kan man nog säga att det är så enkelt, men om man väger in allting som har med färgstyrning för tryck att göra så är det en hel vetenskap. Det hade varit att föredra om du hade originalbilderna i RGB - med färdigseparerade bilder (CMYK) tappar du lite i kvalitet. Du sätter ett frågetecken efter 260%, men det beror på att ett obestruket papper inte klarar av lika mycket färg som ett bestruket, utan att smeta.

Utöver att konvertera till icc-profilen du fått av tryckeriet så skulle jag rekommendera dig att fråga om de har CTP (Computer To Plate, dvs att man direktexponerar tryckplåtarna via en plåtsättare från datorn istället för att gå via film till plåt) och om de har det be dem köra med FM-raster. Det ger bättre bilder på obestruket papper, om man får generalisera.

  • Medlem
  • 2005-07-05 12:02

japp bilderna ändras när jag lägger till den nya profilen. Men vad menas med 260% färg, av vad? Borde inte 100% vara högsta osv.?

Jag skall snacka med dom om CTP, tack för hjälpen, det upskattas!

Jo, 100% är max färg av en (1) färg, men man trycker med fyra: cyan (C), magenta (M), gul (Y) och svart (K). För att tex få en klarröd behövs 100% gul + 100% magenta (=200% färg). Vill du ha en mörkare röd lägger du till lite svart. 260% anger alltså summan färg på en enskild punkt - den får inte överstiga 260. Eftersom olika färger relaterar till varandra så innebär det att färgrymden är något mindre än på bestruket papper (och betydligt mindre än på skärm).

  • Medlem
  • 2005-07-05 17:15

Se där ja, man lär sig något nytt varje dag. Tack ska du ha!
Du har ingen sida på internet du kan tipsa om där man kan lära sig mer om färg och bild-hantering samt tryck?

Tack för hjälpen / Peter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-06 00:51
Ursprungligen av Darko:

Se där ja, man lär sig något nytt varje dag. Tack ska du ha!
Du har ingen sida på internet du kan tipsa om där man kan lära sig mer om färg och bild-hantering samt tryck?

Tack för hjälpen / Peter

Titta även här
Grafiska köket

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-05 18:18

Någon hemsida vet jag inte, men jag kan tipsa om två böcker:
Fyra färger och en bild (ISBN 91-971145-6-1)
Grafisk kokbok (ISBN 91-7843-161-1)
(Hoppas att det fortfarande finns att beställa)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 20:20

Kolla de här trådarna på systerforumet bold.se väldigt matnyttiga:
http://www.bold.se/forum/forumdisplay.php?f=26

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-07-28 23:22

Allvarligt talat: 99Mac är en guldgruva!

Här får man banne mig reda på allt man vill veta, innan man vet att man vill veta ... hmm ... typ

*Promedlem nästa*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 11:19

Ganska röriga svar på denna ganska enkla fråga om jag får säga så. Låt mig sammanfatta lite och fortsätta mitt korståg mot outbildade grafiska formgivare

Bilderna är i CMYK? CMYK till CMYK konvertering är sällan bra! Kan faktiskt vara ide att skita i att göra något med dem alls då. Någon har redan separerat dem och om den profilen inte är helt olik så är det oftast det bästa.

Har du fått en ICC profil så innehåller den separationskrurvor som aldrig överstiger tryckeriets maximala färgmängd så i fotografisk bild behöver du inte oroa dig.

Maximal totalt färgmängd, i det här fallet 260%, är vad fyrfärgsblandningen CMYK ej får överstiga. Detta för att få papper ej kan ta emot mer färg utan att börja smeta samt att torktiderna efter tryckning inte ska bli för långa. Det du ska vara obeservant mot är dina egendefinierade tonplattor och illustrationer.

Svartpunktskompensering i färgkonverteringsinställningarna är min rekomendation att du använder. Det ger ofta en lite mer dynamik i skuggpartier.
"Dither" eller Gitter använder slumpvisa mönster för att kompensera för skarpa färgövergångar vid höga bitdjup (24bit) i bilderna och simulera saknade färger från källprofilen.

Det absolut viktigaste är ju ändå att du har en kalibrerad skärm så du vet vad du ser.

Sen ska du nog ta "egenfirma"s ord om CTP frågor med en nypa salt. Att be om att få frekvensmodulerade raster etc är inget man gör sådär bara. FM-raster ställer andra krav på repron. Har man knappt koll på vad ICC är ska man inte ge sig in i den diskussionen. Dessutom är ICC och FM-raster en dimension ytterligare då man i princip stryper tryckarens styrmöjligheter i tryckpressen. En egenskap att ej underskatta!

edit: stavfel

Ursprungligen av carfo:

Ganska röriga svar på denna ganska enkla fråga om jag får säga så. Låt mig sammanfatta lite och fortsätta mitt korståg mot outbildade grafiska formgivare

Det luktar lite härinne, inte sant?...

CMYK->CMYK-konvertering är självklart sämre än att gå från RGB-original till rätt CMYK-rymd, men rätt gjort kommer man ofta närmare rätt resultat med CMYK->CMYK än utan. Det gäller speciellt om man går från olika tekniker såsom från djuptryck till offset (oavsett ark eller rulle). Och det skulle jag inte ha sagt för fem år sedan...

Sen håller jag med om att inte använda FM-raster i alla lägen förutom med CTP _och_ obestruket papper. Där finns mycket att vinna.

/DGI

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 11:55
Ursprungligen av egenfirma:

CMYK->CMYK-konvertering är självklart sämre än att gå från RGB-original till rätt CMYK-rymd, men rätt gjort kommer man ofta närmare rätt resultat med CMYK->CMYK än utan. Det gäller speciellt om man går från olika tekniker såsom från djuptryck till offset (oavsett ark eller rulle). Och det skulle jag inte ha sagt för fem år sedan...

Sen håller jag med om att inte använda FM-raster i alla lägen förutom med CTP _och_ obestruket papper. Där finns mycket att vinna.

Rätt gjort ja
Och jag pratade om två liknande profiler såklart, bara TIC nivåerna är ju helt olika om man drar in andra tryckmetoder.
I villket fall, om man då börjar flytta runt så tappar man information eller gråbalans (och enligt murphys lag sker detta såklart i de känsligaste partierna eller i den bilden som byråns AD absolut ville ha prefekt).

Ursprungligen av egenfirma:

Sen håller jag med om att inte använda FM-raster i alla lägen förutom med CTP _och_ obestruket papper. Där finns mycket att vinna.

Det jag säger är att alla har sina raster färdiga och profilerna anpassade där efter. Att komma sen i samband med jobbläming och säga "jo du förästen jag vill ha frekvenskodulering på det här" blir nog bara ett garv. Raster är dessutom en licensfråga = inte helt gratis (minst sagt).
Men ja, FM eller ännu bättre - hybridraster - har imponerande resultat på dassiga obestrukna papper.

Precis, allting är relativt. Därför är det så svårt att råda utifrån okända förhållanden. På mitt jobb har vi hundratusentals bilder som passerar varje år och beroende av var de hamnar och vilken upplaga det är på broschyren så hamnar de i djuptryck eller rulloffset. Sen väljs vissa bilder ut och hamnar i arkoffset. Vilka dessa bilder kommer att bli är inte känt från början. Med ett sådant flöde så måste man hitta sätt att effektivisera och försöka bibehålla så hög kvalitet som möjligt. Men självklart är det bättre rent kvalitativt att alltid utgå från RGB.

Hittills har jag inte mött en leverantör som skrattat om jag nämnt stokastiskt raster. Sådana leverantörer går fetbort.

1
Bevaka tråden