Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kör ni proffs?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-14 15:22

Satt och funderade lite över detta med HDV, HD, Beta, Digibeta, SD, DV etc.
Eftersom jag inte bor i Stockholm så har jag lite dålig koll på läget här i landet. Vad kör ni, som jobbar med video? Och varför?
Vi har börjat snegla mot HDV hållet. Är det någon som kör det redan? Vad tycker ni?

Dodo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 10:02

Vi kör uteslutande BetaSP och Digibeta. Gör rikstäckande/sänd reklamfilm inspelad i regel på 35 mm, men video har kommit in mer och mer för enklare produktion. 35mm gluggar till DV/IMX kameror har gjort saker "roligare" på den fronten, helt klart.

Adaptioner från utlandet kommer 9 fall av 10 på Digibeta.

Offline från BetaSP i DV format på en FCP-station, online från Digibeta på en AVID|DS, Flame, Smoke eller dyl. En FCP station skulle många gånger klara av jobbet men vi gör i stort ingen online själva.

QuickTime eller TIFF-sekvenser är ett accepterat "online" format mellan post-hus, dock inte till TV-stationer.

Som grundformat håller Betasp högre kvalité okomprimerat än DV på vissa sätt (DV kan i vissa fall vara bättre om det kommer direkt från en redigering).

Digibeta är standard vad gäller deliviery/online/mastring. Finns inga direkta alternativ. Ibland har vi levererat mastrar digitalt (okomprimerade QuickTimes), men det hör till ovanligheten.

HDV - kul att det börjar komma, ingen direkt praktiskt användning idag. Fortfarande ganska tungrott i postproduktionen (kräver enormt mycket mer CPU än DV i redigeringen). Få som faktiskt kan ta nytta av den högre upplösningen. Läskigt hårt komprimerat.

DV - grymt bra inspelningsformat för dess pris, kräver lite maskin/smidigt arbetsflöde, rel. överkomliga kameror. Kasst onlineformat dock (funkar utmärkt att konvertera till okomprimerat dock).

Det vore klart intressant att se en test mellan en HDV och en DV produktion -> SD delivery. Vad ser bäst ut i slutändan? HDV har den stora fördelen att du KAN gå tillbaka och få en HD-master om 1 år om du så vill. DV är DV. Synd att inte DV50 eller DVCProHD slagit igenom här i Sverige.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-15 10:50

För oss är problemet med HDV eller HD att vi måste börja från början med mycket. Kamera, bandare osv.
Men i ärlighetens namn så tror jag på formatet. Kanske inte i den form som den är nu, men ge de lite tid så ska det nog bli riktigt bra.

Tack erik, jag fattade nästan att du skulle dyka in på den här tråden. Nu väntar jag bara på resten av post-sverige. Jag vet att ni finns här omkring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 12:30

mina 0.02$

- Eriks erfarenheter stämmer överens med mina.

- När det gäller HDV så känns det som att "folk" vill att formatet ska vara svaret på allas böner. Tills läget förändras och vi börjar se att gemene man kan nyttja den högre upplösningen (läs HD TV) så tycker jag att fördelarna (lågt pris) inte överväger nackdelarna (hård komprimering och en upplösning man inte riktigt kan utnyttja) i produktionssammanhang.

Så här skulle jag göra om jag ville starta ett eget produktionsbolag, med tekniken alltså:

1. Skaffa en FCP-rigg med ett I/O-kort som klarar SD och HD samt en lämplig RAID så jag har möjligheten att ta in och bearbeta det flesta (om inte alla?) formaten.

2. I början skulle jag korttidshyra kamera och bandspelare och se till att lägga extra krut på projektplanering så att hyreskostnaden blev så liten som möjligt. På så sätt skulle jag slippa att göra en eventuell felinvestering i början. Jag skulle även tillsammans med kunden kunna diskutera vilket format som krävs beroende på vad han vill göra (och inte utifrån vad jag har) och på så sätt förklara att hans plånbok bestämmer resultatet.

Tex. kanske kunden vill att produktionen även ska bli en DVD. Då har man ju ett ypperligt tillfälle att förklara att det innebär ytterligare komprimering vilket i sin tur talar emot HDV och i de flesta fall DV.

3. Efter att jag (förhoppningsvis) börjar dra in pengar skulle jag ta mig en funderare på om det skulle vara lönsamt/effektivt för mig att skaffa egen teknik i form av bandspelare och kameror eller om det rullar på bra som det är. Är man ett litet bolag så kanske det räcker som det är, blir man fler och ökar produktionstakten så kanske det finns ekonomi att skaffa eget.

Som sagt, min egna uppfattning och det finns många vägar att gå. Kvalitet, prestanda och lågt pris, hur man än vrider och vänder på det så kan man bara välja två av de tre.

Nu är det lunch!

Står själv lite i valet inför vad nästa system blir. Har fram tills idag kört mest DV och 16 mm, men börjat snegla på HDV. Upplever dock inte HDV som ett särskilt smidigt format. Rädd för den höga kompressionen, däremot skulle jag kunna dra nytta av den höga upplösningen. Sneglar dock mer och mer på en fullgod HD-kamera, men det ligger nog flertalet år fram i tiden.
I slutändan blir det nog så att jag lugnar mig en stund, fortsätter köra på detta i ett år eller två för att se vart utvecklingen tagit vägen.

Glöm inte att det är innehållet i produktionen som är det allra viktigaste

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 12:33

Hehe, håller med Bedrockstudios. DV är bara ett så kasst format kompritionsmässigt. Men ja, det är snabbt, smidigt, tar lite plats och "funkar" klockrent.

HDV däremot är vädligt hårt komprimerat. Dock har jag inte fått en vettig bild där HUR bra det står sig i ett produktionsflöde. Framför allt har just HDV idag ett högt krav på datorn. 1 min material med "straight cuts" tar typ 3 minuter att få ut till tape eller så på den värsta G5:an idag. En annan rapport var 1 timmes show tog 9 timmar att få ut. Det är lite "galet", men det är just renderingen av MPEG2 codecen som kräver dator. Och Apple har väl ganska mycket ensamrätt idag på native HDV editing tror jag.

Lite synd att så många hoppar på HDV. Jag tror lite på konspirationsteorierna om att Sony är "rädd" att göra ett så pass bra format som DV igen och kör istället på ett ganska "krast" format som HDV. DVCProHD är ju grymt mycket bättre än HDV och "funkar" ändå praktiskt på det mesta. Varför kan inte det bli standard för? Synd tycker jag.

Sen är det som du säger Dodo - HDV/HD kräver mycket ny utrustning. Kör du Final Cut på en G5:a krävs iofs bara ett kort för 20 000 kr typ, men ja, sen ska du nog ha snabbare diskar, en HD-ref monitor osv... En viss övergångskostnad, ja, men intressant nog är ju redigerigen det billiga i sammahanget.

Nu var det lunch här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-15 14:31

Är man helt ute och cyklar att filma med en DVX100 och få slutmaterialet på DVD, kvalitetsmässigt?
Blir det extremt mycket sämre kvalite emd DVX100:an än om man filmade med en Digibeta eller BetaSP?

/Patrick

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 14:57
Ursprungligen av patphi:

Är man helt ute och cyklar att filma med en DVX100 och få slutmaterialet på DVD, kvalitetsmässigt?
Blir det extremt mycket sämre kvalite emd DVX100:an än om man filmade med en Digibeta eller BetaSP?

/Patrick

Allt är ju relativt, man kan få DV-> DVD att se bra ut men det krävs tålamod, tur och skicklighet Det finns många DVD-produktioner som är filmade i DV-kvalitet och ser OK ut. Men, vet man att man ska göra en DVD och har möjlighet att välja så skulle jag alltid välja ett vassare format än DV.

Det är också en fråga om var/hur din DVD ska visas. Du har ju bättre förutsättningar att "komma undan" med lägre kvalitet (läs hårdare komprimering/generationsförlust) på en hederlig bildrörs-TV än en LCD-display eller LCD-TV.

DVX100 är väl dessutom miniDV vilket (om jag minns rätt) kan få lite synkproblem mellan ljud & bild vid komprimering och konvertering till andra format.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-15 16:04

Såja, nu börjar de likna nått.
Kanske dags att jag delar med mig med mina tankar också.
Det som framför allt sätter stop för HDV formatet är dels som jag sa tidigare, att det krävs mycket nytt. I vår fall så har vi redan en ganksa bra dator (2x2.5 G5 med 2.5 i ram) och en raid som klara det mesta. Men sen är det stop.
Men det är inte bara det som får mig att ligga sömnlös om nätterna. Vad fan ska man HDV till. När det kommer till kritan så är det väldigt liten skillnad för oss. (mycket vi gör slutar på DVD)
Just nu står vi i valet att gå mot HDV eller kasta ankare i DV-land och stanna där ett tag. Vi hyr annat när vi behöver de. (Vilket å andra sidan börjar bli för ofta och lite dyrt).
Jag har inte riktigt bestämnt mig var jag står vad de gäller HD, så mer tankar om det önskas.

Dodo

Ursprungligen av Dodo:

Jag har inte riktigt bestämnt mig var jag står vad de gäller HD, så mer tankar om det önskas.
Dodo

HD är ju aldrig fel, förrän man börjar kika på prislapparna.
Du har väl kollat in Sonys sida? Fram med haklappen bara.
http://www.sonybiz.net/

Jag vågar påstå att om man inte har alltför mycket omsättning ska man nog lite lågt ett tag till, eller möjligtvis leasa in utrustningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 16:55

Håller med Bredrock där.

Men ett tips om man vill gå upp i kvalité men hålla sig till ett överkomligt format är just DV-kameror på 35 gluggar. Det finns bl.a. adapter för DVX-100:an. Jag blev klart impad av vilket resultat man fick!

Kittet kostar väl 10-20 000 kr, men ja, ska man komma bort från video så

RECENTION HOS DV.COM:
http://www.dv.com/columns/columns_item.jhtml;jsessionid=FEMDOJLWLH022QSNDBCCKH0CJUMEKJVN?category=Hardware&articleId=164902034&_requestid=952737

Givevis går man över på okomprimerad SD när du redigerar, då håller inspelning med DV ganska långt ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-15 21:53
Ursprungligen av Erik.dv:

Men ett tips om man vill gå upp i kvalité men hålla sig till ett överkomligt format är just DV-kameror på 35 gluggar. Det finns bl.a. adapter för DVX-100:an. Jag blev klart impad av vilket resultat man fick!

Kittet kostar väl 10-20 000 kr, men ja, ska man komma bort från video så

RECENTION HOS DV.COM:
http://www.dv.com/columns/columns_item.jhtml;jsessionid=FEMDOJLWLH022QSNDBCCKH0CJUMEKJVN?category=Hardware&articleId=164902034&_requestid=952737

Givevis går man över på okomprimerad SD när du redigerar, då håller inspelning med DV ganska långt ändå.

Erik
Du får gärna förklara vad det är för adapter för 35mm gluggar till DV/IMX, du pratar om. Var hittar man sådant kitt i Sverige?
Eller om man så småningom skall uppdatera sig. Skall man istället hyra kameror när man bara filmar två - tre veckor om året. Vad krävs det för kassetdäck/bandare till dessa kameror? Typ IMX eller Digibeta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 17:18

IMX är ju annars ett ganska bra "mellanformat" mellan DV och Digibeta, men jag har ingen uppfattning om vad man får lägga ut för en IMX Kamera + Bandare. FCP5 har ju native IMX-stöd också så... Här har man 50Mbit MPEG2 (I-frame endast väl?) i SD-upplösning kontra HDV som kör c:a 25 Mbit MPEG2 Long GOP i HD-upplösning. "Högre kvalité" och troligen enorm mycket lägre belastning vid redigering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 17:21

IMX med 35 gluggar ger även det grym "finnish", lägre komprimering än DV och även progressive-filmning i 16x9 FHA om man så vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 17:28

Det är nog bara jag som jobbar den här sommarn

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är nog bara jag som jobbar den här sommarn

Jag ansluter mig till den klubben...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-15 21:01

Går själv på semester på måndag

Ursprungligen av bedrockstudios:

Jag ansluter mig till den klubben...

Jag ansluter också till skaran av sommarjobbare - fast nu har man slagit av datorn för lite sprit.

Måste döda några celler till så att klippningen blir än mer från hjärtat.

Ursprungligen av draags:

Jag ansluter också till skaran av sommarjobbare.

Även jag. Men nu är det helg. Räknar myggbett... 127, 128, 129...

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är nog bara jag som jobbar den här sommarn

Jobbar för fullt här... Med att läsa sådana här intressanta trådar..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 09:02

tillbaka från "sommarlovet".
Jag trodde tråden skulle dö medans jag var borta, kul att se att det rullar på.

->kriss- Jag e uppe i 347 myggbett. Du då?

dodo

Senast redigerat 2005-07-31 09:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 16:24

Vad gäller 35 gluggar så är inte det min stora "expertis" direkt men kan höra med ett par kollegor som filmat med Digibeta/IMX med 35 optik.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-28 16:48

Vi plåtade en lokalreklamfilm på IMX med en 35mm adapter, de blev helt klart snyggt, 35mm optiken är grym!!

Adaptrarna består av prismor som roterar som ger ett knattrande ljud, som lätt tas upp av mikrofonen. Tex vid en kärlekscen där kameran är nära skådespelaren och personen ska viska något, måste man dubba i posten för att få bort ljudet.

Va de gäller HDV/HD så tror jag som Dodo på formatet, tyvärr finns varken behovet eller sändningarna idag.
Slutkunden ser sällan skillnad mellan 16:9 SD och HDV/HD på sin storplasma. Bara entusiasterna ser skillnad.

Jag tror dock att HD som inspelningsformat kommer att slå igenom mer o mer på filmfronten, likväl som digitalfotot har slagit igenom på stillbildsplåtande.
Fortfarande behövs äkta film till sjuk stora planscher men oftast räcker en riktigt bra digitalkamera till planscher, press, etc. Likväl kommer filmer att plåtas på film där budget finns.

SVT´s stänger ju som bekant av sina analoga sändningar inom några år, de tror jag kommer sätta fart på den digitala marknaden och oundvikligt pusha för HD.

Erik.DV: Du skrev tidigare att DVCproHD va bättre än HDV, hur står sig DVCPROHD mot HD.
Eller har jag missuppfattat formaten, är DVCproHD en avknoppning av HDV som DVcpro är mot DV/DVcam?

Blir oxå sittande större del av sommaren framför skärmarna!

Senast redigerat 2005-07-28 17:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 17:15

DVCProHD är snarare "vad HDV borde vara", eller ska man säga "HD:ns DV-format".

DVDProHD ligger runt 7-14 MB/s mot HDV's 3.6MB/s, är i-frame baserat jämfört med Long GOP, är inte alls så krävande som HDV (MPEG2) processormässigt för kodning och håller dessutom 4:2:2 färgupplösning. Riktig HD ligger ju i trakterna 150 Mb/s så DVCProHD har c:a 10:1 komprimering. DV håller 5:1 (och färgupplösningsreduktion så det blir i realiteten mer) och HDV närmare 40:1.

Jag tycker det är synd att inte DVCProHD och DV50 kommer ner i pris och till Europa, kontra HDV. Håller med vissa "paranoida filmare" som påstår Sony inte vill göra samma "miss" man gjorde med DV. DV håller helt klart "good enough" kvalité kontra flera Beta-smaker av kameror, inte minst BetaSP, till en bråkdel av priset. HDV konkurerar inte på något som helst sätt med Sonys riktiga HD-grejor. DVCProHD skulle lungt kunna göra det som inspelningsformat tror jag.

Men jag tror DVCProHD är lite "speciellt" vad gäller inspelning. Panasonic kör ju med sina P2P diskar (minneskort) som är svindyra, tror inte det finns någon bandlösning för det ännu.

Så, ja, jag tror DVCProHD står sig på HD som DV står mot DigiBeta ungefär. Skulle klart vara intressant att se/göra lite ordentliga tester på området.

Gluffs: Du har inte koll på var man kan hitta 35 mm gluggar till DV-kameror?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-28 18:17

Herrejösses vilken soppa på formaten men jag hänger helt med på va du skriver

Att HDV va komprimerat till 40:1 visste ja inte om, helt makalöst hårt! Man kan ju glömma att göra någon post på de formatet.

Hur skulle du göra Erik, skulle du satsa på DVCpro50/HD eller va kvar i DV-träsket?
Vi gör främst företagsfilm, event, mm.

Ja läste lite om Panasonics P2 serie, dom där korten va praktiska men va alldeles för dyra och höll knappt någon plats alls. Man va tvungen o ladda alla 5 plaster om man skulle ha 1 timma råmaterial.
Jobbade tidigare som nyhetsfotograf/redigerare, just intankningsprocesses va jävla sirap då man skulle hinna redigera något vettigt och få iväg de via länkning. P2 korten sparar en jäkla tid men jag tror samtidigt att korten oxå förskjuter deadline för inspelning den tiden man sparar på intankning.

Jag hittade en kanonlänk där dom testar olika redigeringsformat (Digibeta, BetaSP, DVcam) intankat via SDI eller FW. Mycket intressant läsning angående FCP´s DV kodac kontra Avid´s.

Chroma Sampling

Jag pratade med en säljare hos en TV-krängare, han sa att den stora skillnaden mellan billiga kontra dyra plamsa skärmar ligger i mottagningen, fall skärmen är digitalförberedd eller inte.
Säljaren trodde att till nästa FotbollsVM/OS kommer HDTV slå igenom på riktigt, märkväl att en HDTV med digitalmottagare kostar runt 30.000lök så de kommer tyvärr rikta sig till dom som har råd.
Den bredda massan kommer fortfarande ha SDTV i 10-15 år till.
HD kom redan i slutet av 80-talet, då trodde branschfolket att de skulle va i drift runt 1995-96.

Tror att antalet sändningar i 16:9 SD (4:3 letterbox) kommer att öka, såg senast igår att Conan O Brian hade hängt på letterboxen...tidigare sände dom i 4:3. Vet inte om de va på prov eller inte, sändningarna som vi ser i sverige ligger ca 1 månad tbx i tiden.

Ljud-Bildmedia Här är 35mm adaptern vi använde till reklamfilmen, va de gäller 35 optik vet i katten, ska du köpa eller hyra??

Liten rättelse, Conan O brian kör HD, därav letterboxen i 4:3.

Senast redigerat 2005-07-29 01:11
  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 02:35
Ursprungligen av Erik.dv:

Men jag tror DVCProHD är lite "speciellt" vad gäller inspelning. Panasonic kör ju med sina P2P diskar (minneskort) som är svindyra, tror inte det finns någon bandlösning för det ännu.

Det är enligt uppgift på G med andra lösningar än P2, samtidigt får man väl betänka att post är mkt enklare och billigare? än med HDV? Totalt sett tvivlar jag på att det blir dyrare, snarare tvärtom.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-02 10:02
Ursprungligen av Jörgen U:

Det är enligt uppgift på G med andra lösningar än P2, samtidigt får man väl betänka att post är mkt enklare och billigare? än med HDV? Totalt sett tvivlar jag på att det blir dyrare, snarare tvärtom.

Har du något att referera?
Är de ett HD inspelningsmedium eller flash?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 22:57
Ursprungligen av Gluffs:

Har du något att referera?
Är de ett HD inspelningsmedium eller flash?

Tyvärr kan jag inte längre hitta länkarna till de sidor som jag kollade i Måndags.

Några utdrag från en review på 2-Pop dock:

-"The P2 card is a miniature RAID drive that consists of four zero-defect Secure Digital chips embedded in a PCMCIA card shell with a custom designed controller."

-eliminating the expense and mechanical complexity of a DVCPRO HD tape deck,

-The approximately 14MB/s maximum data rate enables excellent capture and playback performance using standard off-the-shelf drives such as FireWire, SATA and ATA.

Kostnadsmässigt fick jag intrycket att det behövs mer, och mer avancerad hårdvara till HDV än till DVCPRO HD, tillexempel behöver man ingen bandare, i princip skall du heller inte behöva band eller annan media annat än för back-up. Vidare skulle det förvåna mkt om inte t.ex. Focus producerar en extern HD-lösning även för Panasonics HD kameror, såsom de gjort för JVCs, då behöver du inte ens några P2 kort.

P2 korten är ju även "hot swappable" vilket innebär, ialla fall i teorin, att du kan filma utan uppehåll med 2 kort och en dator med PCMCIA port för att tömma ett kort medan det andra används.

Det är lite tidigt för att riktigt veta vad som kommer att hända, vi får väl vänta ett tag och se?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 02:30

Ja, alltså min kommentar om att HDV är komprimerat 40:1 bygger löst på att HD ligger runt 150MB/s och HDV c:a 3.6 MB/s vilket blir c:a 40:1. Men sen får man ju räkna in färgupplösning och komprimeringsmetod. Long GOP MPEG2 kontra i-frame MPEG2 vid given bitrate så kommer troligen Long GOP MPEG2'n hålla mycket högre kvalité. En DVD/MPEG2 kodad från film vid typ 5 mbit kan hålla bättre kvalité än en DV-ström på 25 Mbit. Men här har du också original från film och en Long GOP codec mot rent videomaterial och i-frame codec.

Så man kan bli lite blind här, ja

Finns det något vettigt alternativ till DV idag? Då måste man upp en bra bit i prisklassen… Flera "fina" kameror finns ju idag runt 30-60 000 kr och alla kör någon variant av DV (DVCam eller MiniDV, samma DV-standard digitalt dock) så där är "man" fast idag känns det som. Givetvis är det ett stort plus att i redigeringsen gå över till okomprimerat och du ska köra någon post-arbete (color correction/grading, effekter, grafik osv.). Det är väl det bästa/billigaste man kan göra idag, även om slutprodukten är DVD.

IMX är ju ett ganska trevligt format. Men hur billigt är det på en skala med bandare och kamera?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 13:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Givetvis är det ett stort plus att i redigeringsen gå över till okomprimerat och du ska köra någon post-arbete (color correction/grading, effekter, grafik osv.). Det är väl det bästa/billigaste man kan göra idag, även om slutprodukten är DVD.

Jag kommer ihåg ifrån en annan tråd att du skrev att de blev snyggare slut touch på material om man tankade om de till okomprimerat vid mastering.
Är de värt o lägga 60-80lök på SDI bandare, HD-raid och SDI kort?
Naturligtvis ska kvalitén va bästa möjliga men ser kunden någon skillnad eller sitter vi tekniknördar och gottar oss över kvalitén?!

Senast redigerat 2005-07-31 13:33
Bevaka tråden