Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är HDV något för en flitig amatör

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag filmar otroligt mycket, dock bara för min egen skull - ej komersiellt. Såg nu att Sony skulle släppa en HD-kamera för konsumentmarkanden. "Är det att kasta pärlor åt svinen" om jag som amatör skulle köpa en HD-kamera ? Skall jag istället vänta och köpa en beprövad DV-kamera och avvakta tills HD-tekniken satt sig ?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 09:06

Gör du något med det du filmat? Klipper tex.

dodo

Senast redigerat 2005-07-31 09:18

Läs det här!
http://luminous-landscape.com/essays/videography.shtml

Kanske inte svar på alla Dina undringar, men ger lite synpunkter på teknikläget just nu. Det här är en kille som brukar veta vad han skriver om (även om många ifrågasätter det mesta...).

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 13:18

Jag tänker köra DV ett tag till (1 två år?) tills andra eller tredjr generationen kommer ut.

Personligen tror jag att du kan får en beggad Sony PD 150 eller en Canon XL1S för väldigt lite snart. Där får du bra optik vilket är viktigt.

DV ser mycket bra ut på 43" TV.

Det här är var jag tycker och inte någon absolut sanning!

hdv är för dyrt och kräver tokmycket dator. bäst att vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 16:47
Ursprungligen av anders gbg:

hdv är för dyrt och kräver tokmycket dator. bäst att vänta.

Hur mycket dator kräver det?
Finns det MPEG-kort/box till Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 14:28

Hur mycket dator kräver det?
Det som tar mycket prestanda är att "konforma" MPEG2-stömmen till en legal HDV/MPEG2 ström. Formatet i sig är halvkrävande vid uppspelning men rejält krävande vid encodning (eller "conforming" som Apple kallar det).

• På en Dual 2.7 Ghz G5 tog det tror jag 3 min att få ut 1 min material med 9 st straight cuts på HDV-tape.

• På en likannde maskin körde man 60 min HDV material från FCP5 genom compressor till en SD Uncompressed fil, tror jag det var, i högst kvalitén vid transcodingen. Detta tog tror jag 8 eller 9 timmar.

Så ja, det är krävande som fan idag. Men FCP5 kör också native HDV vilket är ett rejält plus. Har du ett HD-kort kan du alltid köra ut det den vägen även om det blir en ganska "meckig" lösning och hur kvalitén blir vet jag inte jämfört med Apples mjukvaru-konvertering. Även, om du kör ut det genom HD-kortet över SDI eller Component så blir det en okomprimerad videoström och inte HDV längre.

Alternativet är att köra Apple Intermediate Codec som jag tror kräver väldigt mycket mindre av datorn i from av CPU, men mer HD-plats.

Finns det MPEG-kort/box till Mac?
Mja… Du tar ju in HDV materialet via din HDV kamera över FireWire och ut till HDV-kameran samma väg. Dock ger vissa HD-kort VISS avlastning. Hur mycket har jag ingen aning om. AJA Kona 2 skall ha HDV och DVCProHD stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 16:55

Lägg till att du även minst bör ha en 23" Cinema Display för att se ditt HDV-material vid redigering. Sist men inte minst för du ha en HD-plasma (riktig sådan, ingen 10 000 kr leksak som inte har full upplösning). Här har du alltså ytterligare utgifter på kanske 30-40 000 kr att räkna med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 16:59

Tack för ett bra svar Erik. HD verkar kräva en del prestanda. Ex går det inte att spela upp QuickTime HD filmer på min PowerBook G4 smidigt.

Apple markandsför iMovie med HD stöd. Final Cut Express har också HD. De båda känns mer som amatörprogram än FCP. Apple Intermediate Codec verkar endast finnas i FCP.

Vilken hårdvara är rimlig att använda om man arbetar med HDV i FCE eller iMovie?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 19:25

Tack för ett bra svar Erik. HD verkar kräva en del prestanda. Ex går det inte att spela upp QuickTime HD filmer på min PowerBook G4 smidigt.
Mja, detta är lite "hårt" draget. Du kan redigera okomprimerad HD på en G4:a med rätt diskar och videokort, kanske rent av snabbare än HDV på en G5:a. Man måste tänka på att "HD" är inte ett format, det finns en uppsjö olika format/upplösnigar och codecs man använder sig av. Native HDV redigering är nog den mest krävande av dem alla rent CPU-mässigt. Kör du okomprimerad HD ställs istället mycket högre kvar på dina diskar.

Apple markandsför iMovie med HD stöd. Final Cut Express har också HD. De båda känns mer som amatörprogram än FCP. Apple Intermediate Codec verkar endast finnas i FCP.
Ja, iMovie är ett rent hemanvändarprogram och FCE är lite begränsat, men båda använder sig faktiskt av Apple Intermediate Codec för dess redigering. Till det bättre och sämre. Exakt hur bra det blir har jag ingen aning om men jag har hört dåliga saker om dem båda (detta är dock från proffs som är vana vid att köra ex. okomprimerad HD, eller HDV -> okomprimerad HD).

Vilken hårdvara är rimlig att använda om man arbetar med HDV i FCE eller iMovie?
Så snabb du har råd med

1
Bevaka tråden