Hur mycket dator kräver det?
Det som tar mycket prestanda är att "konforma" MPEG2-stömmen till en legal HDV/MPEG2 ström. Formatet i sig är halvkrävande vid uppspelning men rejält krävande vid encodning (eller "conforming" som Apple kallar det).
• På en Dual 2.7 Ghz G5 tog det tror jag 3 min att få ut 1 min material med 9 st straight cuts på HDV-tape.
• På en likannde maskin körde man 60 min HDV material från FCP5 genom compressor till en SD Uncompressed fil, tror jag det var, i högst kvalitén vid transcodingen. Detta tog tror jag 8 eller 9 timmar.
Så ja, det är krävande som fan idag. Men FCP5 kör också native HDV vilket är ett rejält plus. Har du ett HD-kort kan du alltid köra ut det den vägen även om det blir en ganska "meckig" lösning och hur kvalitén blir vet jag inte jämfört med Apples mjukvaru-konvertering. Även, om du kör ut det genom HD-kortet över SDI eller Component så blir det en okomprimerad videoström och inte HDV längre.
Alternativet är att köra Apple Intermediate Codec som jag tror kräver väldigt mycket mindre av datorn i from av CPU, men mer HD-plats.
Finns det MPEG-kort/box till Mac?
Mja… Du tar ju in HDV materialet via din HDV kamera över FireWire och ut till HDV-kameran samma väg. Dock ger vissa HD-kort VISS avlastning. Hur mycket har jag ingen aning om. AJA Kona 2 skall ha HDV och DVCProHD stöd.