Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg med avstavning i Quark 6.5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för konstig bugg i Quark 6.5 som avstavar ord och lägger till bokstäver!?

Hur blir man av med det...!?

Japp, det har jag också råkat ut för. Om man avstavar ett ord med två likadana bokstäver efter varandra så lägger Quark till en bokstav.
I exempelvis ordet glasstrut ska det vara så och det är därför Quark gör det. Men jag skulle skriva Snigelliknande en gång och Quark fattade inte att det inte är ett sånt ord. min grafisk Form-lärare lyckades lura programmet att ta bort en bokstav på nåt skitkrångligt sätt som jag inte minns, men jatg vet inte om det finns nån enkel lösning tyvärr. Jag kan bara svara på varför det är så.

Hello world!!

Quark har haft fungerande stavningskontroll i 10-15 år...

Detta verkar konstigt! Inte ska man behöva fuska på det viset. Om man typograferar om texten så det flödar om så får man ju massa fel...

Nej, detta var konstigt! Vad är det som händer!?

  • Medlem
  • 2005-08-09 14:32

Det är en inställningsfråga. Man väljer det i A&U eller nåt.

I A&U står "Standard". Vad menar du...!?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-09 14:58

Hej!

Om det är avstavningsproblem så kan ni prova att göra enligt följande:
Gå upp i menyn och välj Quark Xpress/Inställningar/Stycke
Titta sedan i rutan "Avstavning" och markera "Svenska" och se vad avstavningen är ställd till. Står det "Utökad" eller "Förbättrad" så bör det ändras till "standard" eller "3.3 kompatibel" för då lägger den inte till några bokstäver enligt ovan, ändra alternativ genom att klicka på den dubbelriktade pilen!

mvh

thomas

Du är bäst!

Det lustiga är att det var så även på den norska och/eller danska.. och där står det på Standard, men man ska kanske ändra det till 3.3 kompatibel?

Gött mos!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-09 15:26

Hej igen!

Det kan man säkert göra, jag är inte så bevandrad i de nordiska språken så jag vet hur det påverkar avstavningen där, dock vet jag att det är hellugnt att prova sig fram, bara att ställa tillbaka om det inte funkar!

mvh

thomas

OK, jag har kollat med kollegan nu och i hans dator var det annorlunda och det var han som skapat dokumenten... så nu ska det nog bli bra!

När man dyker på det där så kan man göra en mjuk radbrytning så försvinner den extra bokstaven. Om man nu inte vill ändra inställningarna då.

Nu vill jag inte reta upp någon här men jag blir lätt bekymrad när jag läser tråden. Det här felet irriterade jag mig över när Quark 4 kom ut... 1998. Att lösningen 7 år senare är att stänga av funktionen är bara tragiskt.

Jag tog era ord här ovan och klistrade in ett antal gånger i InDesign CS, valde svenska som språk och voila.

_

  • Medlem
  • 2005-08-22 11:16

Man kan göra avstavningsundantag i Quark. Jag gjorde det en gång, men det var ganska krångligt och tidsödande kommer jag ihåg.

Synd att det inte kommer med från början, eftersom man betalar extra för passport-versionen.

  • Medlem
  • 2005-08-22 12:39

Nu för tiden finns väl bara Passport? (Inte för att det är särskilt billigt för det... :rolleyes: )

1
Bevaka tråden