Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moral

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-16 23:27

Tycker ni att det är omoraliskt att ladda ner senaste betan av OSX om den inte kommit ut och enligt Apple borde förbli så?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-17 10:57
Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Tycker ni att det är omoraliskt att ladda ner senaste betan av OSX om den inte kommit ut och enligt Apple borde förbli så?

Läser igenom detta inlägg om och om igen och förstår inte vad du menar.

Det är inte omoraliskt att ladda hem en beta från apples dev site om du har access till den arean.
Det är omoraliskt att ladda hem en kopia från en hotlinesite. (även om du har tillgång till apples site men den på hotline är nyare)

/glemme

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-17 20:06

När det gäller betor, är det inte alls omoraliskt tycker jag. De kostar väl ändå
ingenting på marknaden och Apple förlorar knappast några pengar på det ?
Varför skulle det vara omoraliskt om jag får fråga ?

På grund av att jag haft möjlighet att testa en sen version av den nya OS X, kommer det antagligen bli det första operativsystemet jag faktiskt kommer köpa för privata pengar sen när operativet väl släpps...

// kimmo

Håller med.. testa först, köp sen.

Inte köper man väl andra saker i säcken hur som helst.

Men viktigt är att om man nu "tankar" ner en osläppt version så bör man ju kanske tänka sig för mer en en gång innan man kopierar den åt andra om man så säger.

Men att prova i detta fall en förhandsversion av ett OS ser jag inga moraliska problem i. O andra sidan kan man fråga sig om dom som pejjar en bunt dollars varje år för ADC medlemskap blir glada när folk som inte betalar något får samma program lika snabbt typ. Osv..

Men det måste ju vara någon ADC-medlem som inte respekterar avtalet med Apple, för de olika versionerna (build:sen, inte Betor) dyker ju inte upp på HL/Carracho av sig själva, eller hur?

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Ja det är klart, o den personen saknar ju uppenbarligen moralen som detta handlade om

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-18 13:18

// kimmo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-18 13:36

Anledningen till att apple bara släpper ut sina betor till utvecklare är att dom vill just att det skall testas av en snäv, av dom redan profilerad, del av marknaden. På det sättet så ser dom vilka delar av användarna/utveklarna som stöter på problem och utvecklarna kan dessutom ge väldigt bra förklaringar på vad som gått fel och när.
Jag förstår apple när dom gör så och jag tycker faktiskt att det inte är mer än rätt att det som dom släpper ut på marknaden i form av publika betor eller fullversioner skall vara tillräkligt för användarna. Då får dom dessutom reda på hur användarna reagerar på det stora hela, vad den som sitter hemma tänker på och så, inte bara vad en programmerare ser för problem.
Att programmerarna får nya betor hela tiden är också för att dom skall kunna testa sina tillämpningar på det system som kommer att komma ut, för att se om de buggar som man erfarat tidigare är lösta i nästa version eller om dom behöver skriva om en del av det program som dom utvecklat.

Jag protesterar dessutom mot att användare använder detta forum för att dela med sig av sina piratkopierade programvaror. Ser jag ett till sådant inlägg kommer jag att stänga av den användaren direkt.

/glemme

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-18 14:12

Kloka tankar glemme!

Tror vi ramlar vi i fällan att vilja vara riktiga, riktiga ´powerusers´ som har det allra, allra senaste som ingen, ingen annan har... (Helst gratis... )

Frågan är om vi sågar av den grop vi stjälper genom detta beteende?

Om vi vill att Apple ska leva vidare och utveckla bra produkter är det kanske läge att spela efter deras regler ?!
/M

Citat:

Skapades ursprungligen av: glemme:
Jag protesterar dessutom mot att användare använder detta forum för att dela med sig av sina piratkopierade programvaror. Ser jag ett till sådant inlägg kommer jag att stänga av den användaren direkt.

Självklart ska 99mac.com inte vara en plattform för piratkopierade programvaror.

Det tror jag nog de flesta av oss tycker. Eller?

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-18 16:26

Woot!
Det är sällan en diskussion håller sig på samma spår som överskriften såhär länge, starkt jobbat :D´
Iövrigt var det precis så här jag ville att diskussionen skulle utvecklas, dvs att man kom in på piratkopiering... Det går att disskutera ang piatkopiering och moralen där i evigheter så jag ville dra in från ett annat hörn... Anfalla piratkopierandet på en undermedveten nivå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-18 17:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:

Men att prova i detta fall en förhandsversion av ett OS ser jag inga moraliska problem i. O andra sidan kan man fråga sig om dom som pejjar en bunt dollars varje år för ADC medlemskap blir glada när folk som inte betalar något får samma program lika snabbt typ. Osv..

Sant.

Jag tycker de som betalar en bunt pengar
till Apple för ADC borde fråga sig själva om de verkligen får en tillräcklig bra beta-distribuering som verkligen fungerar effektivt. Sen tycker också att inte bara ADC, utan alla sorters Apple-kunder även borde ifrågasätta dem varför de inte låter maximalt antal betatestare som bara går att få tag i prova deras produkter innan de kommer ut på marknaden till den stora massan.

// kimmo

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

Oavsett vilken metod Apple använder, så kommer det att alltid finnas medlemmar som bryter mot reglerna och laddar upp en build på HL/Carracho. Och då spelar medlemmarnas åsikter om distributionsmetod en liten roll.

Anledningarna till att Apple inte låter alla ladda ner varje build är många. Först och främst skulle inte Apples servrar palla för trycket när flera tusen skulle vilja ladda ned +500 MB varje dag.

Sedan blir det för svårt att hantera feedback:en. När public-betan släpptes fick Apple 75000 feedback-mail, för EN version. Om de då släpper flera builds varje vecka så kommer de att drunkna i olika önskemål från användarna.

Ytterligare ett problem är att dessa önskemål skulle kunna få Apple att ge upp i obeslutsamhet, eftersom de aldrig skulle kunna enas om vad som ska komma med i slutversionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-19 11:18

(svarar på många inlägg)

Q: Varför har inte apple fler betatetstare?
A: Jo, apple har inte resurser, väldigt få företag har resurser för att släppa ut sina program som betor. När dessutom en beta börjar närma sig ett slutstadie så vill man minimera utskicken, mest kontrollera att de buggar som man fått rapporterade under tidiga betor har blivit korrigerade. Detta för att i slutet av betatestningen så är det mindre och mindre som kommer att förändras när den väl släpps. Om alla får den sista betan som existerar innan releasen, hur många tror ni då är villiga att köpa releasen, dom har ju fått betan gratis, och den versionen funkar ju faktiskt precis lika bra som releasen. Alltså, ju närmre slutskedet, desto färre betatestare. Detta för att öka antalet "köpare" av den riktiga versionen.

Q: Får apples betatestare ut det dom betalar för?
A: Man får det man betalar för, du får betala olika mycket för olika saker. Vill du bara kunna ladda hem programvaror från deras site så betalar du en mindre summa, vill du få allt skickat till dig på cd en gång i månaden + då det händer nåt extra får man betala lite mer. Sen att deras 3 servrar kan gå lite långsammare vid nysläppet av en eftertraktad beta. Tja, det är smällar man får ta, det finns inte nån server i världen (vad jag sett) som klarat av att skicka ut mastlast oavsett antal användare. Tänk på hur många nyhetssister som gick ner förra veckan. Jag tycker apple har klarat sig rätt bra där.

Vi stödjer inte apple genom att inte betala för deras programvaror. Vi stödjer ingen när vi inte betalar för oss. Det är precis samma sak som att gå in i en matbutik. Dricka lite av mjölken och äta lite bröd och ta en frukt. Bara för att säga att jag ville bara pröva hur det smakade den här gången. Piratkopiering är fel och omoraliskt. Betala för sig är det enda egentliga rätta för att uppmuntra nya versioner och nya programmakare att ta sig fram.

/glemme

Självklart ska man betala för något man använder sig av o speciellt då man tjänar pengar pga programmen/OSen man använder.

Däremot tycker jag att privatpersoner mycket väl kan prova ett program o se om det är något för dom. Som jag läste här ovan har jag för mig. Tack vare en sådan piratkopiering sprids informationen om programmen och de som använder dom hemma kanske vill ha samma program på jobbet för att dom tycker programmet är bra.

MEN det är som sagt en svår balansgång till när du går över gränsen.

Givetvis stödjer jag ingen form av kopiering där pengar är inblandade. Det är ju främst denna form som företagen vill åt så vitt jag förstår.

1
Bevaka tråden