(svarar på många inlägg)
Q: Varför har inte apple fler betatetstare?
A: Jo, apple har inte resurser, väldigt få företag har resurser för att släppa ut sina program som betor. När dessutom en beta börjar närma sig ett slutstadie så vill man minimera utskicken, mest kontrollera att de buggar som man fått rapporterade under tidiga betor har blivit korrigerade. Detta för att i slutet av betatestningen så är det mindre och mindre som kommer att förändras när den väl släpps. Om alla får den sista betan som existerar innan releasen, hur många tror ni då är villiga att köpa releasen, dom har ju fått betan gratis, och den versionen funkar ju faktiskt precis lika bra som releasen. Alltså, ju närmre slutskedet, desto färre betatestare. Detta för att öka antalet "köpare" av den riktiga versionen.
Q: Får apples betatestare ut det dom betalar för?
A: Man får det man betalar för, du får betala olika mycket för olika saker. Vill du bara kunna ladda hem programvaror från deras site så betalar du en mindre summa, vill du få allt skickat till dig på cd en gång i månaden + då det händer nåt extra får man betala lite mer. Sen att deras 3 servrar kan gå lite långsammare vid nysläppet av en eftertraktad beta. Tja, det är smällar man får ta, det finns inte nån server i världen (vad jag sett) som klarat av att skicka ut mastlast oavsett antal användare. Tänk på hur många nyhetssister som gick ner förra veckan. Jag tycker apple har klarat sig rätt bra där.
Vi stödjer inte apple genom att inte betala för deras programvaror. Vi stödjer ingen när vi inte betalar för oss. Det är precis samma sak som att gå in i en matbutik. Dricka lite av mjölken och äta lite bröd och ta en frukt. Bara för att säga att jag ville bara pröva hur det smakade den här gången. Piratkopiering är fel och omoraliskt. Betala för sig är det enda egentliga rätta för att uppmuntra nya versioner och nya programmakare att ta sig fram.
/glemme