Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! - Jag vill inte tappa min uptime!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 14:44

Jag har en Powerbook Ti med OS X Client som server, och just nu ett personligt rekord när det gäller uptime på 100 dagar och 13 timmar. Men nu verkar den vara på väg att ge upp?

Jag kan inte längre starta några program i finder. Pilen under programmen blinkar några gånger, men sen händer inget. Och jag får inte upp några menyer, varken från menyraden eller kontext-menyer. Förmodligen för att Finder har hängt sig, men dockan fortfarande funkar. Det jobbigaste är dock att SSH inte funkar. Får "Connection closed by 212.xxx.xxx.xxx"

Web-, Tomcat-, FTP-, KDX- & AFP-servern funkar dock fortfarande utan problem.

Jag kör allt remote via Apple Remote Desktop, eftersom burken inte står där jag befinner mig.

Är min enda utväg att åka dit och resetta burken och tappa min uptime?

Jag har försökt logga ut användaren i ARD:s "manage"-meny, men får då bara att den här datorn inte stöder detta (eftersom jag inte sitter på samma subnät kanske?)

Är uptimen något självändamål på något sett? Starta om!

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 17:23

Inte mer än stolthet egentligen. Men en annan synvinkel på problemet är att jag för att starta om kanske måste sätta mig på tunnelbanan i 30 min dit och 30 minuter hem igen :-/

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 17:47

får man vara nyfiken och fråga hur tunnelbanan kommer in i omstartsproceduren?
varningslampan för "tvångsneuros" blinkar, men jag antar att jag bara missuppfattar

edit: ska öva på läskunnigheten. jag lovar. sorry StephanH.

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 17:50

Som jag skrev i mitt första inlägg så står inte burken på samma geografiska plats som jag befinner mig. Därav tunnelbaneåkandet.

Du kan väl starta om via Remote Desktop? Eller funkar inte det heller längre?

Testa och skicka något smart UNIX reboot-kommando till datorn via Apple Remote Desktop ifall klienten inte går att styra grafiskt längre.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-12 19:47
Ursprungligen av Martin Pettersson:

...något smart UNIX reboot-kommando...

sudo shutdown -r now

till exempel.

Ursprungligen av helmer:

sudo shutdown -r now

till exempel.

Borde det inte vara reboot eller nåt (kan inte UNIX)? Annars stänger väl datorn av sig bara och då måste han ju åka dit i alla fall? Eller?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-12 21:12
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Borde det inte vara reboot eller nåt (kan inte UNIX)? Annars stänger väl datorn av sig bara och då måste han ju åka dit i alla fall? Eller?

-r = reboot/restart
-h = halt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 21:26
Ursprungligen av helmer:

sudo shutdown -r now

till exempel.

Själv brukar jag använda "sudo reboot now" för detta ändamål.

Det låter som om det är Finders inställningsfil som har flunkat ur, det händer ibland och det är bara att kasta bort den och starta om Finder så brukar allt funka igen

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 01:41

Det verkade tyvärr inte finnas någon annan utväg än att åka dit och resetta den :-/

Anledningen att datorn ballade ur var något som heter "overlapped extent allocation". D.v.s. att flera filer säger sig ligga på samma ställe. Ganska allvarligt fel

Anledningen är med största sannolikhet Azureus som crachade vid ungefär den tiden då problemet uppstod. Det roliga var ju att typ alla tjänster utom Finder och SSH var igång och rullade fint i flera dagar. Tills idag då jag gjorde en hård omstart. Datorn gick direkt in i single user mode och klagade över nån fil den inte hittade. Har googlat lite på detta och det verkar som om DiskWarrior ska kunna lösa problemet. Apple har en egen lista med förslag på åtgärder: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25770

Har dock ett tag tänkt uppgradera till Tiger på denna, så det får bli en erase and install, med nytt fräscht 10.4.2. Jag kunde koppla in datorn i target-mode och göra backup, så ingen data verkar ha gått förlorad

Nej, ett vanligt program som krashar skall inte kunna förstöra filsystemet. Det enda som kan göra det är om operativsystemet har en bugg. I och med att du nu uppgraderar så finns det ju en förhoppning att felet skall vara åtgärdat.

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 03:18

Jag är rätt säker på att det är Azureus som är orsaken till mitt problem. Azureus allokerar plats på hårddisken innan filer laddas ner (om man har ställt in det så). Var själva felet ligger vet jag inte, men jag är säker på att jag inte fått detta problem om jag inte använt Azureus.

Citat från en tråd på macosxhints:
"In every case (under OS 9), the culprit is LimeWire. No lie: the cross-linked files are ALWAYS LimeWire downloads. So far, I've only seen this problem twice on OS X machines, but one case it was with LimeWire downloads, and once (on my own computer, no less) it was in Acquisition downloads. Now I'm very leery of these Gnutella clients--though perhaps the problem is with Apple's JVM."
- lugal (http://www.macosxhints.com/article.php?story=2003030211331230)

SSH:a in borde du kunna gjort?

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 17:38
Ursprungligen av brokewind:

SSH:a in borde du kunna gjort?

Om du läste första inlägget så står det att det inte funkade.

1
Bevaka tråden