Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips & Trix (var: Coola saker i x)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: snyltarn:
Om man har en scroll-mus och håller inne shift-tangenten så scrollar man i sidled.

Mycket användbart.

/sny

Svinbra! Det har jag efterlyst, tack!

Kom på denna grej:

Man är ju lite lat så man fyller Login Items med en massa krafs som startar när datorn startar. Det tar sin lilla tid att få fjutt på systemet.

Ibland ska man bara slå på datorn lite snabbt å kolla e-post eller nåt. Trist att sitta å vänta på allt som ska gå igång i det läget.

När datorn är klar med de inledande prylarna och precis visat skrivbordsbilden så håller man ned Shift. Då laddas inte prylarna i Login Items.

Man kollar sin e-post å sen loggar man ut eller stänger av. Snabbt som attans.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-08 23:15

Christoffer>> har du inte lust att dela med dig av hur man gör eller en länk till en sida där man kan läsa om det tipset...

Är ju inte fel med bakgrundsbilder i(till) mapparna...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: lionfromzion:
Christoffer>> har du inte lust att dela med dig av hur man gör eller en länk till en sida där man kan läsa om det tipset...

Är ju inte fel med bakgrundsbilder i(till) mapparna...

Välj Visa Visningsalternativ från Innehållsmenyn i Finder (äpple J) när du har mappen som du vill ha en bildbakgrund i öppen, neders i popup-rutan, under rubriken Bakgrund kan du välja bild.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-09 11:23

En favorit är göm övriga-funktionen i Mac OS X. Håll inne kommando och alt och klicka i ett annat program som ligger i bakgrunden eller en symbol i docken. vips så hoppar det programmet i förgrunden och alla andra program göms. För att gömma andra program kan man välja kommando-alt-H, men jag brukar tcka att det är smidigare at klicka i Finder och sedan kommandoalt-klicka mig tillbaka till programmet jag nyss var i. Yeah!

Ok, här kommer världens bästa tips, och jag tvekar inte när jag säger att det här kommer att revolutionera ert arbete, eller vad ni använder era macar till, framför era datorer...

Äpple/Cmd/Runa + < alternativt Äpple/Cmd/Runa + > kommer att bläddra mellan öppna fönster i samma program, precis som Cmd + tab gör mellan program!

Smaka på den ni!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
På jobbet så kanske man ibland sträcker på benen och slänger käft med en kollega i närheten. Det kan då vara bra att få veta om ens egen dator slängt upp en dialogruta som måste besvaras.

Jag kan inte hitta Hal´s röst...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Axel V:
En favorit är göm övriga-funktionen i Mac OS X. Håll inne kommando och alt och klicka i ett annat program som ligger i bakgrunden eller en symbol i docken. vips så hoppar det programmet i förgrunden och alla andra program göms. För att gömma andra program kan man välja kommando-alt-H, men jag brukar tcka att det är smidigare at klicka i Finder och sedan kommandoalt-klicka mig tillbaka till programmet jag nyss var i. Yeah!

Eller bara Alt + klick på skrivbordet för att gömma programmet man hade överst.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Kör ni engelskt system ?
...
Funktionen kan byggas på med att hela meddelandet läses upp. Detta finns även i engelst OS 9 förresten.

Funkar det endast i Engelskt system? Kan inte få det att fungera med custommeddelande i Jaguar...

Speech följer med en engelsk installation automatiskt, men har man den svenska installations-CDn så läggs inte detta in. Så funkade det i alla fall i OS 9. Röstsyntesen förstår bara engelsk text i dagsläget.

Eftersom du säger att det inte fungerar så gissar jag att du ändå har Speech installerat och om du har det så faller ju språkfrågan så att säga...

Hur långt kommer du?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Ok, här kommer världens bästa tips, och jag tvekar inte när jag säger att det här kommer att revolutionera ert arbete, eller vad ni använder era macar till, framför era datorer...

Äpple/Cmd/Runa + < alternativt Äpple/Cmd/Runa + > kommer att bläddra mellan öppna fönster i samma program, precis som Cmd + tab gör mellan program!

Smaka på den ni!

Runa? Vicken knapp är det?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Slättne:
Runa? Vicken knapp är det?

Den bredvid badkars-kants-tangenten.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Slättne:
Runa? Vicken knapp är det?

Den bredvid badkars-kants-tangenten.

Tror inte du hjälper någon med dessa beskrivningar.
Nu är det två tangenter vi inte vet vilka du menar.

Runa = Commando, eller Äpple-knappen juh!
Han menar "runa" eftersom det andra tecknet på Commando-knappen är samma som "fornminne" på Vägverkets skyltar. (Runor = fornminnen).
Och "badkaret" är ju Alt, det ser ju ut som ett litet badkar, det där tecknet där.
Lite fantasi får ni väl ha grabbar!

[ 09. februari 2003, 15:08: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

jassså! Jag trodde jag skulle leta upp tre tangenter att hålla ner samtidigt: äpple, command och runa!
Yvigt språk är bara kittlande och förnyande. men lite tydlighet sitter aldrig fel

Om man har SnapzPro kvar (installeras med systemet) så kan följande vara lite småkul:

Håll nere Shift - ShiftLock - Command och 4.
Tryck sedan på mellanslagstangenten.
En liten kamera dyker upp.
Placera den över ett objekt (ikon, fönster, meny osv) och klicka.
Bild på det "fotade" objektet sparas ut som pdf-dokument på skrivbordet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Om man har SnapzPro kvar (installeras med systemet) så kan följande vara lite småkul:

Håll nere Shift - ShiftLock - Command och 4.
Tryck sedan på mellanslagstangenten.
En liten kamera dyker upp.
Placera den över ett objekt (ikon, fönster, meny osv) och klicka.
Bild på det "fotade" objektet sparas ut som pdf-dokument på skrivbordet.

Har inte Snapz här men det där låter misstänkt likt kameran som är inbyggd i systemet. Kommando - Shift - 4 och sedan mellanslag.

Glöm inte att cmd-ctrl-shift-4 (obs ctrl) skickar bilden till clipboarden så att den kan klistras in i andra program. Funkar även med mellanslag tillägget.

Använder jag sjukt ofta.

Ett annat tips är att alla dokument som man kan skriva ut också kan sparas som pdf. Gå in i print dialogen (cmd-p) och välj preview eller save as pdf. Rätt praktiskt om man vill dela med sig av plattformsoberoende dokument från i princip alla program.

//J

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Hur långt kommer du?

Om jag har "Läs upp frasen:" iklickad och mitt schyssta custommeddelande iskrivet och valt händer inget när en dialogruta poppar upp. Om jag däremot även klickar i "Läs upp varningstext:" kommer datorn att uttrycka sig i stil med "Attention, Safari needs...".

Dessutom hittar jag inte Hals röst

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 13:44

Min käre far har alltid kollat kommando för "sevärdhet" så jag lärde mig ordet för sevärdhet på tangentbordet innan jag lärde mig det i verkligheten. Vadå påverkad av datorer i uppväxten?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Hur långt kommer du?

Om jag har "Läs upp frasen:" iklickad och mitt schyssta custommeddelande iskrivet och valt händer inget när en dialogruta poppar upp. Om jag däremot även klickar i "Läs upp varningstext:" kommer datorn att uttrycka sig i stil med "Attention, Safari needs...".

Dessutom hittar jag inte Hals röst

Skumt. Förmodligen har det med språk att göra.
Testa att ställa om systemet till engelska. Vill du inte fippla runt med din egen användare så skapa en ny användare du kallar för Test.

Hal har terminerats. Han bråkade för mycket. Vägrade göra Shut Down å en del annat strul...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 23:10

det här var en mycket bra tråd...
Komigen, fortsätt posta sjyssta knep!

Vet inte vad ni tycker om detta men kanske är det cool... eller bara dumt... eller bara en teknikdemonstration kanske...

Vi har en mapp med mp3-filer och en liten jpeg på CD-omslaget samt lite info om låtarna.

Starta TextEdit och ett nytt dokument.

Droppa in jpeg-bilden.

Droppa in mp3-filerna (yes!)

Droppa in övrig text. Det finns ju även tabbar i TextEdit så vi sätter sådana. Speltiden kan även tabbas efter kolon så linjerar det ju snyggt.

Spara filen och programmet sparar automatiskt en .rtfd fil. Inte en .rtf-fil som är standard för textfiler i OS X utan en rtfd-fil vilket är en Rich Text Format-fil med attachment.

Vi har nu ett paket med hela CD-skivan. Kolla filstorlek på filen, 73 MB. Kontrollklicka filen och gör Show Package Contents så hittar ni alla ingående filer.

Man kan spela låtarna inne i TextEdit men det funkar sisådär. Lägger man programmet i bakgrunden så stannar spelningen efter ett tag.

Filen överlever även transport över FTP. (Man kanske vill flytta albumet till en annan av sina datorer den vägen.

)

Och vad skulle man ha detta till... ?
Tja... inte vet jag men det demonstrerar väl om inte annat att Quicktime genomsyrar hela systemet.

Överkurs: spara en 128 pixlars ikon av omslaget och klistra in på filen.

Om vi nu ändå pratar MP3...

Det finns en filtyp som heter Internet Audio Playlist. Används i vissa bärbara MP3-spelare tror jag (äger ingen själv).

En sådan här playlist-fil kan även spela en hel CD i Finder!

Mitt exempel ser ut så här:

Spara låttitlarna som en textfil. Kopiera namnet från filerna i Finder eller kör ett program som skapar playlist-filer (sök på m3u på VT). Har man gömt filändelsen .mp3 i Finder så ska den ändå med i textfilen.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
01 In The Sun.mp3
02 Smiling Dog.mp3
03 Waiting For Your Sunday.mp3
04 Oceans.mp3
05 Unicorn.mp3
06 Spinning.mp3
07 Migraine.mp3
08 Taste My Pollution.mp3
09 Inside.mp3 </pre>

Spara filen och ge den sen filändelsen .m3u.

Det verkar inte räcka att bara lägga till filändelsen så använd FileBuddy och sätt Creator/Type till MP3U/hook.

Sätt visningen i Finder till kolumner och där kan man sen spela vald låt eller hela albumet om man klickar play på låt 1.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Det verkar inte räcka att bara lägga till filändelsen så använd FileBuddy och sätt Creator/Type till MP3U/hook.

Eller "Visa info" och "Öppna med program" och välja iTunes. De funkar också i Quicktimeplayer.app, fast av någon underlig anledning så måste man välja "Öppna film..." inne i QT. Är det inte lite konstigt att man inte kan exportera iTunes spellistor i det här formatet?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 03:38

Tips 1. Om du har fler än ett program öppet och inte vill växla mellan dem för att t. ex. minimera ett fönster i det andra programmet (gäller även i Finder) så håll inne kommandotangenten och tryck t. ex. minimera på det fönstret. Man kan även leka med verktygsraden på det "inaktiva" fönstret på detta sätt.

Tips 2. Gå in i Teminalen och skriv

/System/Library/Frameworks/ScreenSaver.framework/Resources/ScreenSaverEngine.app/Contents/MacOS/ScreenSaverEngine -background &

så läggs den aktuella skärmsläckaren till som skrivbordsbakgrund!!!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-11 07:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: flexable:
Tips 1. Om du har fler än ett program öppet och inte vill växla mellan dem för att t. ex. minimera ett fönster i det andra programmet (gäller även i Finder) så håll inne kommandotangenten och tryck t. ex. minimera på det fönstret. Man kan även leka med verktygsraden på det "inaktiva" fönstret på detta sätt.

Tips 2. Gå in i Teminalen och skriv

/System/Library/Frameworks/ScreenSaver.framework/Resources/ScreenSaverEngine.app/Contents/MacOS/ScreenSaverEngine -background &

så läggs den aktuella skärmsläckaren till som skrivbordsbakgrund!!!

eller så laddar man ned det smidiga programmet BackLight

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
...Eller "Visa info" och "Öppna med program" och välja iTunes. De funkar också i Quicktimeplayer.app, fast av någon underlig anledning så måste man välja "Öppna film..." inne i QT. Är det inte lite konstigt att man inte kan exportera iTunes spellistor i det här formatet?

Nu blev jag påmind om en lustig sak. Det lustiga med den här playlist-filen är att om man dubbelklickar den så startar iTunes men inget händer inne i programmet. Inga låtar läggs till i alla fall. Men när man går tillbaks ut i Finder så är playlist-filen borta!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-11 09:31

Anders: Häftigt tips om rtfd-projektet!

Kom på en funktion jag använder ofta:
I Finderfönstrets verktygsrad (Toolbar) fins ju ett sökfält.
Tycker det är otroligt smidigt att använda!
Markera den mapp du vill söka i och skriv in sökord, klicka enter.
Mycket smidigt!
Gillar också att den "gamla vanliga" filsökningen har ersatt Sherlock när man trycker cmd-F i Finder.

(Dessa sökfunktioner finns endast i 10.2.x och uppåt!)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke F:
Anders: Häftigt tips om rtfd-projektet!

Ganska cool när man tankar upp till en FTP-server. Där ser filen ut som en mapp så man kan kika på innehållet. Om man sen tankar tillbaka "mappen" till sin egen Mac så är det en fil igen. Inget konstigt över detta eftersom paketen i OS X är som en typ av mapp.

[ 11. februari 2003, 18:24: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

Bevaka tråden