Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera bilder med åäö i namnet i InDesign 3.0?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man försöker montera bilder som har åäö i namnet så är filerna grå i fillistan.. Nån som vet en lösning? Det fungerar om jag döper om filerna så dom inte innehåller åäö, men med ett stort antal filer vill man slippa de.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-17 10:41

Principielt så undviker jag att använda annat än bokstäver från det engelska alfabetet i filnamn och på foldrar. Som Islänning har jag fått lära mig att våra konstiga bokstäver kan ställa till en mängd problemer, detta gäller särskilt CS program och i synnerhet bilder som monteras i ID eller AI.

/H

Jo, de vet jag med.. men de är många här som använder indesign som inte är lika förstående på den fronten.. Jag är bara den stackars datateknikern som ska få de att fungera

Vad är det för server? Vilket filsystem används? Vilket anslutningsprotokoll? Vad händer om du kopierar över en sån fil till den lokala hårddisken och monterar den därifrån, får du samma problem då?

Server var en 10.2. fast nu uppgraderad till 10.4. Ansluter över AFP. Samma resultat om ja lägger filerna på skrivbordet o försöker montera.

Jag kan säga så mycket att problemet är kopplat till er miljö - InDesign har normalt sett inga som helst problem met åäö.

Om du startar InDesign, går upp till InDesign-menyn, håller nere Cmd-tangenten och väljer "Om InDesign..." / "About InDesign..." så får du upp en informationsruta där numret på programbygget står. (se exempel i bifogad bild) Vad har du för nummer där?

1
Bevaka tråden