Jag har skaffat mig ett Sonnet Tango 2.0 usb2/fw400 kort som jag stoppat in i min Mac (se spec nedan). Trodde att allt skulle funka som det borde men har stött på endel konstiga problem o undrar således om någon annan haft liknande problem. Jag har även kontaktat Sonnets support.
Detta har jag testat att göra o dessa är problemen jag fått:
*kopplar in ipod'en via en usb2-kabel direkt till uttaget i kortet. iTunes startar som det ska men när jag försöker överföra musik till poden så dyker iTunes
**
*När försöker fixa hårddisken med Diskwarrior dyker warrior(funkar dock under os9.2)
*När jag försöker fixa hårddisken med Diskutil dyker diskutil
*När jag försöker flytta filer från hårddisken slutar det i att överföringen låser sig
dyker =appliation not responding (red force quit)
**om jag kopplar in pod'en via en usb1.1-hub till kortet funkar det som det ska
Alla felen slutar i att antingen Finder också dyker (red force quit) o eller i att jag startar om.
I OS9.2 funkar det bättre. Vet inte om det kan ha att göra med att hårddisken ursprungligen formaterats till hfs+ under os9.
I OS9 syns hårddisken som en usb2-disk, I OSX bekräftar Diskwarrior att det är en usb2-disk.
Jag har även testat att flytta kortet till en annan pci-plats men det resulterar bara i att det inte går att flytta muspekaren alls!
Är det kortet det är fel på?
Min Mac:PowerMac7600 m. G3/500@550Mhz, 768Mb Ram, Radeon7k, Usb2, FW400, ata/66 & MacOS X.2.8