Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonnet Tango 2.0 i en 7600 m Jaguar = problem!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat mig ett Sonnet Tango 2.0 usb2/fw400 kort som jag stoppat in i min Mac (se spec nedan). Trodde att allt skulle funka som det borde men har stött på endel konstiga problem o undrar således om någon annan haft liknande problem. Jag har även kontaktat Sonnets support.

Detta har jag testat att göra o dessa är problemen jag fått:

*kopplar in ipod'en via en usb2-kabel direkt till uttaget i kortet. iTunes startar som det ska men när jag försöker överföra musik till poden så dyker iTunes
**

*När försöker fixa hårddisken med Diskwarrior dyker warrior(funkar dock under os9.2)

*När jag försöker fixa hårddisken med Diskutil dyker diskutil

*När jag försöker flytta filer från hårddisken slutar det i att överföringen låser sig

dyker =appliation not responding (red force quit)

**om jag kopplar in pod'en via en usb1.1-hub till kortet funkar det som det ska

Alla felen slutar i att antingen Finder också dyker (red force quit) o eller i att jag startar om.

I OS9.2 funkar det bättre. Vet inte om det kan ha att göra med att hårddisken ursprungligen formaterats till hfs+ under os9.

I OS9 syns hårddisken som en usb2-disk, I OSX bekräftar Diskwarrior att det är en usb2-disk.

Jag har även testat att flytta kortet till en annan pci-plats men det resulterar bara i att det inte går att flytta muspekaren alls!

Är det kortet det är fel på?

Min Mac:PowerMac7600 m. G3/500@550Mhz, 768Mb Ram, Radeon7k, Usb2, FW400, ata/66 & MacOS X.2.8

Har du följt nedastående instruktion. Man installerar 9.1 före 9.2, och innan du installerar 9.2 skall du göra nedanstående. Efter jag hade följt denna anvisning fungerade mitt PCI-kort, dock är det ej samma kort som ditt.

Install Software From Mac OS 9.1 CD
1. Start up your computer from the Mac OS 9.1 CD and double click the Mac OS Install application. In the Select Destination window, click the Select button. Proceed through the next several screens until you reach the Install Software window. Click the Customize button. In the Custom Installation and Removal window, de-select all the Software component checkboxes (click on each check or dash until the box is empty) except Mac OS 9.1. Click the pop-up menu to the right of Mac OS 9.1. Change the "Recommended Installation" to "Customized Installation." The Select Mac OS 9.1 Features to Install window will appear shortly.

2. Change "Recommended Installation" to "Customized Installation" from the pop-up menu. De-select all the feature check boxes except "Network and Connectivity." Click the arrow next to "Network and Connectivity" to view the features. De-select all the features except "Fire Wire" and "USB Adapter Card Support." Click OK, Start, then Continue to complete the installation. After the software is installed, quit the Mac OS Install application and restart your computer from the hard drive where Mac OS 9 is installed.

Läs igen. Det funkar i 9'an men inte i Jaguar. Jag ska testa att byta ut hårddiskens usb-kabel för att se om det gör någon skillnad.

Jag kan ju rapportera att efter mycket testande så har jag nu slutligen kunnat konstatera att det verkar som om det aktuella kabinettet inte är kompatibelt med Macen eller iaf inte med min Mac. Jag har testat att byta ut usb-kabeln utan att det gjorde någon nytta, jag har också testat att formatera om hårddisken i kabinettet - efter att först ha kopierat allt till en annan hårddisk (under os9). Ändå händer samma sak då jag försöker flytta filer till den externa: Efter ett tiotal (cirka 40)megabyte av överfört material, fryser överföringen o i värsta fall dyker Findern. Kabinettet känns igen som usb2 av både Diskwarrior i osx o av os9 men den funkar bara som usb1.1 eller ens det. Jag har mailat Komplett som jag köpte den ifrån men e-som det har gått närmare en månad sedan jag köpte det så räknar jag inte med att kunna få pengarna tillbaks. Jag hoppas att felet endast uppstår med min dator o att det egentligen inte är något fel på kabinettet. Ska testa på någon kamrats PC o om det funkar som det ska då så kan han få köpa det billigt. Nästa kabinett blir ett med FW.

Senast redigerat 2005-08-26 09:24
1
Bevaka tråden