Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign, kopiera lager mellan dokument

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västervik
  • 2005-08-18 16:45

Hej!

Jag har just fått 8 översättningar från översättningsbyrån i 8 olika Indesign-dokument.

Jag har lagt den svenska översättningen på ett eget lager och vill nu samla alla översättningar i olika lager i samma dokument. Dokumentet består av flera sidor.

1. Hur kopierar jag över textlagret från översättningsdokumentet till mitt grunddokument?

Hoppas nån förstår som vanligt är det bråttom och detta ska gå till tryck imorgon.

Nybörjare på ID ... men det behöver väl inte sägas ..

MVH//Camilla

Det snabba svaret är att det inte går...

Svar nummer två är att företaget http://www.ctrl-ps.com/ håller på att utveckla en sån plugin. Jag ser den inte på deras hemsida, men om du kontaktar dem så kanske de kan hjälpa till.

Svar nummer tre är att du:

1) lägger upp dokumenten sida vid sida
2) går till måldokumentet, tar fram lagerpaletten och väljer "Klistra in med lagerinformation" från dess meny (se också till att lagret har ett unikt namn för det språket)
3) går till källdokumentet, aktiverar sidan du vill klippa ifrån, Alt-klickar på lagernamnet så att alla objekt på den sidan och det lagret markeras och kopierar detta
4) växlar tillbaka till måldokumentet, går till sidan du vill klistra in på och väljer klistra in på plats - och voila! allt på rätt ställe och på rätt lager
5) repetera det med resten av sidorna och resten av språken...

Naturligtvis går det att göra sånt här MYCKET effektivare om man gör rätt från början, men just nu är det i princip de tre alternativ du har

Ha en trevlig kväll...

Byt även kortkommando på Klistra in på plats så blir det ännu enklare. Jag brukar byta så den får ta över vanliga Kommando + V. Nio gånger av tio vill jag klistra på plats så jag tycker det är bättre att ha på det omvända sättet.

I ditt fall som ska göra många inklistringar är det optimala att (tillfälligt) byta till en F-tangent så är det bara en tangent att trycka på. Då blir det t ex Alt-klick, byt dokument, F1.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2005-08-19 08:52

Tack för utförliga svar!

Richard - du skriver: "Naturligtvis går det att göra sånt här MYCKET effektivare om man gör rätt från början"

Hur skulle jag ha gjort för att få detta att fungera effektivare? Mkt intresserad hur detta ska göras för vi kommer att ha mycket såna här jobb - min kollega som oxå är nybörjare på ID sitter med ett grunddokument på 190! sidor och 5 olika översättningar levererade på samma sätt - dokument för dokument från översättningsbyrån.

För att svara på frågan om hur ett bra översättningsflöde ska se ut är det en massa saker man måste veta. T.ex. om dokumenten är lageruppbyggda, om man jobbar med fasta eller frilansande översättare, om man har tillgång till ett gemensamt nätver, datorplattformar och programvara hos alla inblandade.

Översättningsflöden är en av mina specialiteter och jag har utvecklat extremt effektiva InDesign-lösningar för det. Kontakta mig gärna off-forum eller slå mig en signal om du har lust att diskutera vilka möjligheter som finns. Du når mig på richard punkt ronnback at publishingkonsult punkt se eller på tel. 08-444 06 08

  • Medlem
  • Västervik
  • 2005-08-19 10:31

Tack, Richard, det ska jag göra när jag grävt mig upp ur min arbetsgrop

FYI. Vi jobbar lageruppbyggt,styckeformaterat etc. enligt översättningsbyråns instruktioner. Vi har inte tillgång till gemensamt nätverk.

1
Bevaka tråden