- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2005-08-11 18:09
<p align=left>FOTO: Mats Björnström</p>
Få företag möter så högt ställda förväntningar som när Apple lanserar nya produkter, det gäller även nya Mighty Mouse som är Apples första tvåknapparsmus. Steve Jobs och designteamet måste verkligen avsky högerknappar på möss - Microsoft introducerade sina första möss med två knappar i början på 80-talet och det var nästan tio år sedan scrollhjulet släpptes.
549 kronor fattigare och med stor spänning öppnade vi lådan från Apple och pluggade in USB-sladden. Mighty mouse påminner mycket om den traditionella vita Apple musen som levererats med Apples datorer dom senaste åren - en pytteliten kula på musens ovansida är det enda som skvallrar om att detta är en multifunktionell optisk mus.
Både jag och Mats använder Mac OS X 10.4 Tiger och musen fungerade direkt när vi pluggade in musen i våra datorer. En medföljande CD-skiva med 152 MB (!) drivrutiner gav oss möjlighet att ställa in många funktioner. Knapparna är dolda under ytan och fungerar genom trycksensorer istället för vanliga klick-knappar. Förutom dom två knapparna och rullhjulet finns två knappar längs sidorna som aktiveras när man kniper med fingrarna på båda sidor.
Värt att notera - Mighty Mouse är förinställd att inte erbjuda högerklick, detta är något man måste aktivera i musmenyn!
Vi valde att jämföra Mighty Mouse med våra vanliga arbetsverktyg - Microsoft Intellimouse Optical med två traditionella knappar, scrollhjul och två separata knappar längs sidorna. Apple har utan tvekan en renare design men hur fungerar musen i praktiken?
Både Mats och jag tyckte musen kändes lite och för låg - men det gäller likaväl den vanliga Apple musen. Jag förstod först inte hur man högerklickade men efter lite experimenterande insåg jag att vänster finger inte får beröra musen för att högerklicka. Det blir alltså motion av båda fingrarna i program där man högerklickar ofta.
Scrollkulan är väldigt liten och jag var tvungen att höja hastigheten till max känslighet och acceleration för att få den fart jag vill ha när jag rullar fönster i Firefox och Safari. Trots att jag är van datoranvändare och har stora bildskärmar har jag ännu inte förstått poängen med att scrolla fönster i sidled eller i 360 grader som Apple stoltserar med.
Klämfunktionen är helt oanvändbar tycker jag, man måste lyfta handen från musen och knipa med tumme och ringfinger för att aktivera funktionen. Jag föredrar möjligheten att använda två knappar med fram / bak när jag surfar - så använder jag min Microsoftmus dagligen. Mats sa att klämknapparna är svåra att nå och dom ger dålig känsla för om knappen är intryckt eller inte.
Ovan ser du hur handen ligger över musen - naturligtvis är detta individuellt och jag rekommenderar verkligen ett besök i närmaste Apple Center för att testa musen innan köp.
Mats kommenterade att den vita blanka färgen gör att den blir väldigt lätt smutsig, den hade faktiskt väl synliga dammkorn på sig när den togs ur förpackningen. Han uppmärksammade också att musen knarrar och låter plastigt när man klickar.
Mighty Mouse passar självklart perfekt till din övriga Apple-utrustning även om vi gärna sett en trådlös version. Vi behöver nog inte vänta länge på denna efterföljare.
Slutsats: Apple har till sist insett att folk förväntar sig mer än en knapp på datormusen. Istället för att skapa en traditionell mus försöker man på känt Apple-manér revolutionera även detta område men lyckas halvbra enligt oss. Det kommer säkert finnas dom som hyllar Mighty Mouse men vi tillhör inte den skaran. Mats avslutar: "Mighty Mouse får mig att inse vilken ergonomisk och perfekt mus Microsofts Optical är. Skönt att byta tillbaka".
Mats säger: 2/5
Martin säger: 2/5
Läs vad Walter Mossberg på Wall Street Journal tycker om Mighty Mouse