Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra bakgrunden transparent i Photoshop

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kan någon ge mig en riktigt utförlig beskrivning av hur jag gör en vit bakgrund transparent i Photoshop - steg för steg? Jag har för mig att det var ganska enkelt (kunde för en tid sedan), men av beskrivningarna här i forumet att döma tycker jag det verkar vara lite invecklat.

Jag skulle bli mycket glad för snabbt svar!

/Maria

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-24 21:27

Det beror helt och hållet på hur bilden ser ut, och vad du önskar för slutresultat.

Mer info (och visa gärna bilden) så ska vi lösa detta.

Var (i vilket program ) ska du använda bilden?

När du öppnar en bild visar den sig som "Bakgrund" i Lagerpaletten, dubbelklicka på det lagret så får du upp en dialogruta med namnet Layer 0, tryck OK. Nu har du ett lager där du kan börja sudda eller markera ytor där du vill ha genomskinlighet.

Tack!!!

Tusen tack för era svar! Och särskilt tack till dig, Olav! Jag lyckades!

Det är min logga som ska gå i tryck, i en bok (som görs i InDesign). Så småningom ska jag lägga ut loggan på min hemsida. Får se om jag lyckas med det också.

Tack än en gång.

/Maria

Om loggan är hyfsat högupplöst och har hyfsad kontrast är InDesigns verktyg Clipping Path under Object-menyn vansinnigt praktisk! Men det ger ju ingen bild som kan läggas på hemsidan senare...

1
Bevaka tråden