Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mus från Apple

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-05 11:28

Fick min levererad alldeles nyss!

Det första intrycket är väl att den funkar som förväntat! Tycker det är lite svårt att pricka in området för högerklick, men det är nog en vanesak. Den känns lite sladdrigare än BT-musen också eftersom den är lättare, men det är säkert en vanesak det med. Sidoknapparna sitter inte riktigt där mina fingrar vill ha dem heller, än får jag väl tillägga även där.

Har testat den i ca: 2 timmar nu.
Helt ok, men sidoknapparna är lite väl tröga. Dessutom funkar det inte att hålla inne vänster och hörgerknapp samtidigt. Det ställer till problem när jag tex. spelar world of warcraft.
Men jag gillar den i alla fall.

Efter att ha använt den en dag så känns det som att det gamla musfingret är på väg tillbaka. Den gamla enknappsmusen är så sjukt ergonomiskt då man aldrig behöver bry sig om vart man trycker och med vilket finger. Nu blir det väldigt mycket pekfinger.
Men smart och bra är den. Så det blir ett äntligen - varför tog det så lång tid?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-05 12:58

Fick min kl 12.02 och överlag är allt ok. Tog bort USB Overdrive (som jag hade för min Logitech MX1000) och kör med Apples Mighty Mouse drivers nu. Det som slog mig är att hur sjutton göra jag Bak/Fram i Safari? Jag har använt tilthjulet på MX1000 för detta ändamål och en smart inställning i USB Overdrive. Kanske måste gå tillbaks till den...

I Firefox så fick man sätta mousewheel.horizscroll.withnokey.action till 0 för annars skrollade man fram och bak som en galning hela tiden.

Sen läste jag om folk som inte hörde högtalaren i musen, men det det gör jag. Om än mycket lågt så hörs den.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-05 18:31
Ursprungligen av DozePih:

Det som slog mig är att hur sjutton göra jag Bak/Fram i Safari?

http://stout.hampshire.edu/~bjk02/xGestures/

Yes!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-08-05 18:07

Jag måste säga att den är riktigt fin. Hitills har jag bara använt Logitech & MS möss, men denna var helt i klass med dom andra som jag har. Och som DozePih säger så låter den (högtalaren) när man använder rullbollen och sidoknapparna.

(snart har jag en komplett Apple dator! skärm saknas ännu)

/J

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 12:01

Om nån har vägen förbi USA får denne gärna köpa en till mig där. Här blir det lite väl mycket pengar. Jag är seriös!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 14:55

Gillar verkligen att man kan scrolla i 360°, perfekt i arrangefönstret i logic, klockrent.
Det enda som jag tycker var lite "konstigt" är att kulan man scrollar med är lite för liten. Den har även små små hack mellan varje scrollning. Detta tillsammans gör att det kittlas lite under fingret. Men man vänjer sig. So far so good

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-07 22:06

Har nu efter ett tag med musen kommit fram till att den är feldesignad. Det som är fel är sidoknapparna -- de sitter för långt fram. Alternativt att rullen sitter för långt bak. Om rullen hade flyttats fram ca 1cm så skulle man naturligt ha tummen på sidoknappen och kunna använda den.

Se bild på http://www.flickr.com/photos/dozepih/32020361/

Fast i övrigt är den underbar så min MX1000 får vila vidare.

Ursprungligen av DozePih:

Fast i övrigt är den underbar så min MX1000 får vila vidare.

Skicka den ner till Småland, tack

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 20:30
Ursprungligen av DozePih:

Har nu efter ett tag med musen kommit fram till att den är feldesignad. Det som är fel är sidoknapparna -- de sitter för långt fram. Alternativt att rullen sitter för långt bak. Om rullen hade flyttats fram ca 1cm så skulle man naturligt ha tummen på sidoknappen och kunna använda den.

Se bild på http://www.flickr.com/photos/dozepih/32020361/

Fast i övrigt är den underbar så min MX1000 får vila vidare.

RAILhead Design har åsikter om hur man ska hålla den på rätt sätt, länk. Har inte testat en själv, så jag vet inte om han yrar.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-08-08 15:16

Kommer man att få välja vilken mus man vill ha när man köper g5:a eller blir man påtvingad en gammal en-knapp?

Då kan det ju kvitta vilket.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-08 22:01

Mja, enligt mig yrar han. Blir en mycket konstig position för pekfingret som iaf jag inte riktigt känner mig konfident med. Just med så böjt finger har jag ingen kontroll på rullningen. Denna rulle är extremt känslig så med denna position kan jag "fladdra till" mycket lätt och så skrollar man fram/bak 1-2 sidor i Safari i ett nafs.

Ny bild som visar hur konstigt man får hålla för att rulla: http://www.flickr.com/photos/dozepih/32371661/

Jag är helnöjd med min Might Mouse. Har kört den ett dygn nu och det är helt klart rätt mus till min Mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 23:38

Funkar det att koppla in Mighty Mouse till usb-porten på Apples vanliga usb-tangentbord? Läste att det inte funkade med iPoden eftersom den drog för mycket ström. Så frågan är om det funkar med den nya musen?

Ursprungligen av Nocz:

Funkar det att koppla in Mighty Mouse till usb-porten på Apples vanliga usb-tangentbord? Läste att det inte funkade med iPoden eftersom den drog för mycket ström. Så frågan är om det funkar med den nya musen?

Jodå, det fungerar alldeles utmärkt! Sitter och använder min Mighty Mouse nu, inkopplad på tangentbordets usb-kontakt.

hela poängen är ju att den nya ska fungera både som en-knapps och fler-knapps. Och därför ersätta den gamla. Den levereras ju med en-knapps-inställning.

Lustigt att om man köper en Mac Mini kan man bara välja mellan Mighty Mouse eller Trådlös, men inte USB-enknapps), men om man köper någon annan dator kan man bara välja USB-enknapp eller trådlös, ingen Mighty Mouse. Förstår inte riktigt varför...

Första intrycket efter ett par timmar med Apples MightyMouse.

Helt perfekt än så länge, har endast ett litet minus=sidoknappen (knapparna) är lite knepiga men bara lite. I övrigt = Välkommen Hem Mighty Mouse.

Säljer därför min MX1000 Laser Mouse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 23:53

jag tycker att de är lite för lätt att komma åt scrollkulan horisontellt, så att t.ex. firefox går tillbaka till föregående sida.. vore kul om de gick att ställa in så att de krävdes säg 2 eller 3 steg i sidled för att den ska byta...

men bortsett från de så är den finemang..

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 23:52

Japp, var o köpte den idag, och den är läcker! Äntligeni en snygg o bra mus Enda som är lite skumt är när man högerklickar. Man måste lyfta bort fingret som är på primärknappen för att de ska bli ett högerklick, men de vänjer man av sig vid direkt.

Bevaka tråden