Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes; Tips om bra ritplattor

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 15:32

Hej,

* Vilka ritbord är bra och vilka är dåliga?

* Vad är det för skillnad (förutom pris) på Wacoms Graphire-bord och deras Intuos-bord?

/Dan

Jag skulle kunna svara dig, men varför går du inte in på Wacoms hemsida och hittar svaren själv???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-27 09:10
Ursprungligen av Daniel Roos:

Jag skulle kunna svara dig, men varför går du inte in på Wacoms hemsida och hittar svaren själv???

Därför att jag vill ha svar från riktiga användare och inte säljsnack, naturligtvis. Det är väl därför sådana här forum finns?

Till er andra: tack för svar!

/Dan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-27 10:21

Intuos ger möjligheten att texta bl a - ställa in vinklar på verktygen osv, det får du inte med graphire.
Som sagt jämför möjligheterna på Wacoms hemsida - det är inget säljarsnack där får du fakta om produkterna inget annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-27 13:30

Som sagt, stort tack för era svar! Fast finns det några andra ritbord än de from Wacom, som är nåt att ha?

Lite OT (fortsättning på min lite gnälliga kommentar om säljsnack (med en 2,5-åring och en 2-veckors bebis blir det rätt lite sömn, därav gnälligheten...)): det är faktiskt rätt mycket säljsnack på wacoms hemsida! Dels finns en översiktssida. Där får man veta att med Graphire så kan "photos, videos and graphics can be edited more precisely than ever before." vidare "Easily achieve perfect results thanks to the powerful software".

Om Intuos lär vi oss att det har "more creative freedom, increased efficiency and improved precision than any other professional Wacom pen tablet ever. And it also happens to be the most handsome one."

Bland de tekniska specifikationerna kan man bl.a. läsa just fakta att Intuos har 1024 nivåers tryckkänslighet och att Graphire har 512 nivåer. Däremot behöver jag som oinsatt er hjälp för att avgöra om detta är en tillräckligt stor skillnad för att vara värt pengarna!

/Dan

Ursprungligen av uggla:

Bland de tekniska specifikationerna kan man bl.a. läsa just fakta att Intuos har 1024 nivåers tryckkänslighet och att Graphire har 512 nivåer. Däremot behöver jag som oinsatt er hjälp för att avgöra om detta är en tillräckligt stor skillnad för att vara värt pengarna!

/Dan

I och med att man inte kan ställa siffrorna i relation till något annat så kan man ju bara jämföra dem inbördes och göra analogier med andra saker som har dubbla prestanda:

Skulle du välja en dubbelt så snabb dator ? En dubbelt så exakt mus? Föredra en skrivare med dubbla upplösningen? osv. osv.

Själv skulle jag bita i det sura äpplet och köpa en intous, om det inte var så att jag nyss gav bort min till en bättre behövande...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I och med att man inte kan ställa siffrorna i relation till något annat så kan man ju bara jämföra dem inbördes och göra analogier med andra saker som har dubbla prestanda:

Skulle du välja en dubbelt så snabb dator ? En dubbelt så exakt mus? Föredra en skrivare med dubbla upplösningen? osv. osv.

Jag anser att man kan ställa siffrorna i relation till annat.

Samt att Intuos högre tryckkänslighet inte spelar någon roll för en normalanvändare. Den används t.ex. för att ställa storleken på penslar i Photoshop. Ju hårdare du trycker desto större blir penseln, fram till den maxstorleken som du ställt in. En pensel med 100 pixlar i diameter kan du genom att trycka olika hårt ställa (från 1 till 100 pixlar) i 512 steg (Graphire) och 1024 Steg (Intuos). Vilket betyder att du väldigt sällan kommer utnyttja ett Graphire till max.

Vad det gäller upplösning (Graphire 2032 lpi vs. Intuos 5080 lpi) så har dom flesta av oss inte tillräcklig kontroll på händerna för att göra så fina rörelser. Vill du öka kontrollen ger det mer att köpa ett större bord.

Anser att bästa köp är Intuos, för att pennan är så mycket skönare. Och A5 är bäst storlek-/prestanda-/prisförhållande. Har du inte råd med Intuos A5 så titta på Graphire XL.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-08 10:56

Nu har jag precis skickat iväg en beställning på en ritplatta.
Passade även på att köpa nytt tangentbord .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-27 00:29

Kortfattat:
• 1 De som är känsliga för tryck
• 2 Tryckkänsligheten...

  • Medlem
  • 2005-08-27 01:14

Intous är betydligt bättre än Graphire. Jag tycker att det är värt de extra pengarna. Kvaliteten är bättre på pennan och den har en mer exakt tryckkänslighet.

Alltså, på Apples hemsida finns ju ritplattor med pennor för en ganska liten slant. Men varför har de med mjukvara i alla....finns det inget paket där man bara får penna och ritplatta? Det skulle ju sänka priset ännu mer skulle jag gissa. Man vill ju kunna välja mjukvara själv...

Då jag jobbade på Adobe hade jag det stora nöjet att spendera nästan en vecka på heltid med representanter från Wacom i Tyskland och som de, kortfattat, förklarade är fördelen med Intous främst att den har högre upplösning och bättre tryckkänslighet. Det gör att precisionen är bättre. Intous har också stöd för lutningen på pennan, vilket är nog så viktigt när man jobbar med vissa verktyg (det är möjligt att även Graphire har det, men jag tror inte det)

Jag har själv haft en Intous och även om jag är en amatör på att använda den så kan jag ärligt säga jag inte kan hitta en enda brist överhuvudtaget.

Sen tycker jag heller kanske inte att man ska skippa information bara för att den kommer från en säljare. Duktiga säljare kan ge dig relevant information, även om de såklart gärna vill sälja den dyrare produkten, men det kan ju vara så att det faktiskt finns skäl för det...

Eller som man säger - köp kvalitet så gråter du bara en gång...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 13:40

Jag har ingen erfarenhet av att jobba med Graphirebordet. Men när jag skulle köpa ett dig. bord stod jag mellan graphire och intuos. Jag konstaterade till slut att det var klart värt att lägga de extra pengarna på en inuos. Jag har ALDRIG ångrat det köpet. Intuos A5 blev det. Mycket bra!
Samanfattningsvis brukar jag alltid säga när det gäller sådana här val, har du råd med det bästa, köp det bästa. Som någon tidigare sade, då gråter du bara en gång.

Det jag anser är avgörande är hur stor yta på bordet du behöver. Ska du använda det som den mest ergonomiska musen du kan köpa, anser jag att det räcker med A6 storlek (Volito, Graphire). Den största nackdelen med Graphire är att pennan är väldigt "plastig".
Ska du däremot använda det för att retuschera bilder så vill du ha ett större bord. Det som framförallt gör att du får bättre kontroll är den större fysiska ytan.
Har du råd är min rekommendation Intuos A5.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 16:11

Saknar anledning

I alla såna här sammanhang brukar den första motfrågan vara: "vad tänker du använda den till?" Inte så i den här tråden, konstigt nog.
Jag vill bara säga att jag har använt Graphire 1 i flera år, har varit jättenöjd med den för "vardagsändamål". Jag uppskattar att kunna använda penna istället för mus i vissa applikationer, och gillar "trådlösheten" i musen.
Jag har nu köpt en Graphire 3XL och hittills har jag inte funnit några brister. Men, visst, jag är inte grafiker och har inga stehårda krav på en ritplatta.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-28 13:27

Jag ska också köpa mig en ritplatta, men förstår inte mycket av tekniska data och har bara erfarenhet från jobbets ritplatta (en Wacom nånting ).

Håller på mycket med bildhantering plus att jag inte får ont i "musarmen" av pennan. Ekonomin är begränsad och det är dessa jag tittat på...

Wacom Graphire 3 Classic - A6

Wacom Graphire 3 Studio - A6

Förstår inte riktigt vad skilladen är. Den förstnämda har medföljade mus och är billigare. Hm, svårt sånt här!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 22:36
Ursprungligen av fridan:

Jag ska också köpa mig en ritplatta, men förstår inte mycket av tekniska data och har bara erfarenhet från jobbets ritplatta (en Wacom nånting ).

Håller på mycket med bildhantering plus att jag inte får ont i "musarmen" av pennan. Ekonomin är begränsad och det är dessa jag tittat på...

Wacom Graphire 3 Classic - A6

Wacom Graphire 3 Studio - A6

Förstår inte riktigt vad skilladen är. Den förstnämda har medföljade mus och är billigare. Hm, svårt sånt här!

Jag tror att skillnaden mellan de två plattorna du nämner är så enkel att du får med Photoshop elements eller något program till Studio. Alltså ingen hårdvaruskillnad. Har för mig att det var så det låg till iaf.

1
Bevaka tråden