Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man BRA skärmdumpar i OSX

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-29 17:24

I OS9 fick man kristallklara skärmdumpar men i OSX får man oskarpa pdf:er.
Hur gör man för att få kristallklara skärmdumpar även i OSX?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-29 17:26

Tittar du på skärmdumpen i 100% skala? Borde inte vara oskarpt isf.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-29 18:08

eller: [Shift - ctrl cmd 4="4"] beskär med kryss, klistra in i Photoshop och spara i önskat filformat.

Mer info: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78386

Skitprogrammet Förhandsvisning lägger på oskärpa av någon outgrundlig anledning. I vilket program ser du på skärmdumparna?

Ursprungligen av Kristofer:

Skitprogrammet Förhandsvisning lägger på oskärpa av någon outgrundlig anledning. I vilket program ser du på skärmdumparna?

Ja det är märkligt med förhandsgranskning, det är som en gammal diabild utan ram först är den skarp sen läggs det på en oskärpa över hela bilden.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ja det är märkligt med förhandsgranskning, det är som en gammal diabild utan ram först är den skarp sen läggs det på en oskärpa över hela bilden.

Jag har också märkt detta och blivit förbryllad. Varför är det så?

Ursprungligen av Simbup:

I OS9 fick man kristallklara skärmdumpar men i OSX får man oskarpa pdf:er.
Hur gör man för att få kristallklara skärmdumpar även i OSX?

Är det kantutjämningen på text du menar? Det var avslaget i OS 9 (men gick att aktivera). Det är tvärtom i OS X. Det finns shareware som kan stänga av funktionen om man hellre vill ha det så.

Ja, allt med förhandsgranskning blir oskarpt, även bilderna man tar med kvalitetsutrustning blir suddiga, precis som de förutsätter att man tagit bilderna som visas med en QuickTake 100 (där det antagligen blev grova jpeg-artefakter)

Ursprungligen av statemachine:

Ja, allt med förhandsgranskning blir oskarpt, även bilderna man tar med kvalitetsutrustning blir suddiga

Hmm.. Under vilken version händer detta? Under både 10.3 och .4 eller bara en av dem?
Jag ser absolut ingen oskärpa med förhandsgranskning under 10.3 - ingen skillnad ser jag heller om jag öppnar bilderna i annat program. Så för mig är det ett program jag är nöjd med.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 23:08

Det VAR skarpare/bättre skärmdumpar upp till och med OS 9. då var ju alla dumpar i pictformat.
Det finns ett litet gratisprogram ( savescreenie, www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27298) där man grafiskt kan bestämma vilket format dumparna hädanefter skall sparas i. Pict finns som ett alternativ och de blir verkligen bra men förbaskat stora. En dump från iCal blev kanonskarp även efter skalning men storleken! 2,3 MB! Ibland kanske det kan vara värt det.

Ursprungligen av Kriss Abens:

Hmm.. Under vilken version händer detta? Under både 10.3 och .4 eller bara en av dem?
Jag ser absolut ingen oskärpa med förhandsgranskning under 10.3 - ingen skillnad ser jag heller om jag öppnar bilderna i annat program. Så för mig är det ett program jag är nöjd med.

Jag använder 10.3.9 med förhandsvisning 2.1.0 (v211). Bilder är klart suddigare där än i Photoshop eller iPhoto.

Snapz Pro X funkar utmärkt och låter dig spara i vilket format du än vill ha. Använder det ofta för boköversättningar.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 15:21

Är det bara mina skärmdumpar som sparas som PNG? Kör 10.4 och har inte pillat på några inställningar vad jag vet.

Ursprungligen av urkan:

Är det bara mina skärmdumpar som sparas som PNG? Kör 10.4 och har inte pillat på några inställningar vad jag vet.

Ger PNG bättre kvalité?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-30 19:29

Tack

Tack för svaren. I lööööve det här forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 14:15
Ursprungligen av Simbup:

Tack för svaren. I lööööve det här forumet.

man får verkligen svar på vad man vill veta

och lite till som man inte visste att man ville veta...

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 19:41
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ger PNG bättre kvalité?

bättre än vad?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ger PNG bättre kvalité?

Det är nog ingen skillnad i kvalitet. En fördel med PNG är att man kan få ikonbilder på skrivbordet istf ikonen för Förhandsvisning.

Tigers PNG-inställning går för övrigt att ändra med programmet Cocktail.

Jag kan då välja format på bilden som sparas? Minns inte om jag installerat nåt program för detta...minns inte heller var jag gjorde det men nu sparas de som .jpg...

Tinker Tool ger möjlighet att välja format för skärmdumparna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-30 09:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tinker Tool ger möjlighet att välja format för skärmdumparna.

?? Var då ??
Måste vara blind, har gått igenom alla options. Var hittar jag funktionen?

Mvh/ J.

Ursprungligen av Jonaz:

?? Var då ??
Måste vara blind, har gått igenom alla options. Var hittar jag funktionen?

Mvh/ J.

Under fliken "General" och sedan rullistan för "Screenshot File Format".

Ursprungligen av Jonaz:

?? Var då ??
Måste vara blind, har gått igenom alla options. Var hittar jag funktionen?

Mvh/ J.

I fliken Diverse(tredje). Kräver nog senaste versionen av TT och Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 20:18

Jag har en widget i Dashboard som heter Capture där man kan välja filformat för skärmdump.
Perfekt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tinker Tool ger möjlighet att välja format för skärmdumparna.

Ja just det! Den var det...

De sparas som PNG i Tiger, till skillnad från tidigare då dom sparades som PDF-filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 14:01

Kanske missat något, men jag brukar göra så här (har Tiger):

Mina skärmdumpar sparas i Tiff (konstigt att det verkar vara olika).
Jag öppnar i förhandsvisning, och vill jag byta format så gör jag det där i "spara som", där finns massor av format att välja på.

Det var första gången jag hört det. Är du säker på att ingen varit in i maskinen och ställt om grundinställningen m h a Cocktail?

Tanken med ändringen via Cocktail är att man kan välja det format man vill ha så slipper man öppna och spara om bilderna.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 14:24

Nej då jag har inte ändrat något i intällningarna! Och Cocktail har jag inte...

Ursprungligen av Bonnie:

Nej då jag har inte ändrat något i intällningarna! Och Cocktail har jag inte...

hmm... är du säker på att det är Tiger då?

Jag har för mig att äldre Mac OS X hade TIFF och Mac OS X 10.2 eller 3 hade PDF och 10.4 har PNG som klippformat.

Bevaka tråden