Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Registrera Opera gratis idag!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-30 20:52

Opera firar sitt tioårsjubileum idag med att ge gratis registreringskoder - så att reklamfönstret försvinner. Inte nog med det - man får koder till sju olika system (Win, mac, linux)!

Personligen tycker jag den är den bästa webbläsaren, tätt följd av Firefox.

Heja Norge!

Här är länken för den som är sugen:
http://my.opera.com/community/party/reg.dml

Men skynda er:
This offer is valid from 12 a.m. Tuesday, August 30 to 12 a.m. Wednesday, August 31 2005 (PDT).

Konstigt att Operas 10 års jubileum inte uppmärksammades i IDG

Jag blev förvånad, att Opera fyller 10 år idag och jag har inte känt till det trots Opera är min favvo-webbläsare i både mac och windows. Tack! Jag har laddat hem reg-koden och reggat in på nytt. Ska kolla runt lite på festsidorna

Greenjuice

• Medlem
  • 2005-08-30 23:54

Funkar ju riktigt smidigt nuförtiden den där Opera

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-31 00:38

Tack för tipset!

Tackar också så mycket för tipset - men när är det man egentligen behöver Opera om man nu främst kör Safari och i andra hand Firefox?

Edit: typo

Senast redigerat 2005-09-01 04:29

Ahhh Opera!

Jag drog hem opera idag på deras födelsedag då de bjöd på registreringen!
Men oj vilken snabb webbläsare!
Jag är faktiskt förvånad, känns både snabbre än Safari och Firefox.

Wow säger jag bara.

Jag är också grymt positivt överraskad - och många, många najsa features!

Var i läsaren fyller jag i serienummret?

Meny: Opera > Register Opera

Den när man klickari URL fältet så kommer det fram en meny med Home, Bookmarks och Top 10 sites. Neat!
Den visar och bilder bättre tycker jag.

Detta är första ggn jag känner att jag byter webbläsare för att den känns så mycket snabbare än de andra.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 22:16

Opera -> Registrera Opera

• Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-31 22:24

M2 för mail är överdjävligt cool också men saknar sådana basala funktioner som LDAP och kataloger för att spara mail i. Just katalogerna saknar jag mest då jag på jobbet bara har 20MB IMAP-lådor och då måste man spara undan men det går inte med M2. Det är synd.

Tack!

(hade bara hjärnkapacitet nog att läsa instruktionen där det stod att det skulle finnas i hjälpmenyn )

Tråkigt att den som standard står på att indentifiera sig som Internet Explorer. Sabbar statistiken.

(anledningen är ju givetvis att slippa alla jobbiga "fungerar endast i IE"-popuprutor)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-31 22:48

jag laddade precis hem opera nu men fick reklam fönster och grejer det stod inget om gratis registrering där ........

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 22:54

kolla hemsidan "10 yearparty SUPRISE" in med mail adress så får du koden.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-31 22:55

super tack ollster

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-31 22:57

fan är jag helt blind vart då.........vart hittar du den texten...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 23:15

stor grön "väg skylt" next exit opera´s 10 -year... På start sidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 11:21
Ursprungligen av Addex:
Serienummer till Opera

Är det överensstämmande med forumreglerna att lägga ut detta?

Vänligen, Ylan, som är osäker.

Senast redigerat 2005-09-01 13:13

Ang postade serienummer...

Ursprungligen av Ylan:

Är det överensstämmande med forumreglerna att lägga ut detta?

Vänligen, Ylan, som är osäker.

Nej, då detta var en begränsad kampanj som gav ut personliga serienummer så är detta inte lämpligt. Plockar bort inlägget.

Synd att den ser ut att vara designad av en femåring..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-01 06:46
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag drog hem opera idag på deras födelsedag då de bjöd på registreringen!
Men oj vilken snabb webbläsare!

Wow säger jag bara.

Jo, den är "snabbare" än andra läsare bl.a. av den enkla anledningen att den tar i princip ALLT från egen cache i lägen där andra läsare plockar innehållet från "remote host", dvs den fuskar för att verka snabbare än vad den egentligen är.

Normalt märker man inte detta. Men när en webbsida t.ex. länkar till ett mycket enkelt script som levererar olika bilder till användaren (s.k. "image rotator"), så är Opera den enda läsaren på planeten som skiter i att hämta den nya bilden.

När jag låtsas vara en vanlig, godtrogen användare, så har Opera alltid varit en OK webbläsare. Men som webb-desajner, så har jag under all år sett hur den alltför ofta massakrerar webbsidorna. Den har blivit bättre, det erkänner jag. Men det är fortfarande en skitläsare som egentligen bara används av desajners för att testa webbsidor i. Och det började dom med för ett par år sedan när Macromedia av någon outgrundlig anledning skickade med skiten i Dreamweaver.

<rant />

PS. Om någon kan komma på en bra, kort, svensk översättning på termen "remote host" som inte låter helkorkad, så bjuder jag på en varmkorv.

PPS. Jo, en sak till om Opera: Det är väldigt sällan ett gott tecken för någon slags produkt när tillverkaren plötsligt får för sig att göra en slags schweizisk armékniv som ska tillfredsställa en massa olika behov - istället för att inrikta sig på kärnkompetensen och det egentliga syftet med vad-det-nu-är. En webbläsarproducent som plötsligt försöker göra programmet till en kommunikationscentral som inte bara innehållet en webbläsare, utan också en e-postklient och newsreader har liksom fokuserat på fel grej. Jag undrar varför dom INTE höll sig till webbläsarbiten, utan försöker attrahera användare på det här sättet? Åsså tänker jag osökt på fenomen som gamla härliga Netscape, och Mozilla: Båda försökte vara "allt-på-en-gång", och ingen lyckades. Men när man fokuserade på vad man egentligen kunde (dvs byggde Firefox), så gick det fan så mycket bättre...

<ännu mer rant />

Senast redigerat 2005-09-01 07:07
  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 07:33
Ursprungligen av Danne V:

När jag låtsas vara en vanlig, godtrogen användare, så har Opera alltid varit en OK webbläsare. Men som webb-desajner, så har jag under all år sett hur den alltför ofta massakrerar webbsidorna. Den har blivit bättre, det erkänner jag. Men det är fortfarande en skitläsare som egentligen bara används av desajners för att testa webbsidor i.

Precis.

• Medlem
  • 2005-09-01 13:06

PS. Om någon kan komma på en bra, kort, svensk översättning på termen "remote host" som inte låter helkorkad, så bjuder jag på en varmkorv.

Fjärrvärd!

Gärna tjock korv med skånsk senap, tack!

*jättesugen*

Fjärrvärd är väl det svenska ordet vi använder?

När och var bjuds det på varmkorv?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-01 16:44
Ursprungligen av jonasbjork:

Fjärrvärd är väl det svenska ordet vi använder?

När och var bjuds det på varmkorv?

Näääeee...."Fjärrvärd" låter korkat. Det låter ju som en friluftsmänniska med talfel. "Oh, fjärrvärden är vacker på hösten. Speciellt den runt Kebnekajse".
Bättre upp!

Näääeee...."Fjärrvärd" låter korkat. Det låter ju som en friluftsmänniska med talfel. "Oh, fjärrvärden är vacker på hösten. Speciellt den runt Kebnekajse".
Bättre upp!

Fjärrvärd är nog tämligen vedertaget. Åtminstone har jag hört det många gånger tidigare.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Följ detta tips för en vansinnigt galet sjukt snabb FireFox...

http://notebookforums.com/showthread.php?t=54679

Jag använder den för vardagssurfning.
När jag ska ge mig in i webdesajnvärlden är det alltid FIrefox som startas inget annat.
Jo Safari, Opera för test inget annat.

Jag är också förvånad att den inne håller sjuttielva saker, men samtidigt tycker jag den fatiskt tillför några nya funktioner som ingen annan webbläsare gör så på så sätt är den trevlig.
Gillar alltid nytänkade, kan inte säga att någon annan gjort något sådant på länge.

Firefox tipsen har jag redan slagit på, någon sådan skillnad blev det då inte.
Men det kanske så som Danne V säger att det är "cachen".

Jag bryr nig inte snabbt går det och det fungerar.

Bevaka tråden