- glaskross
- Medlem ●
- Stockholm
- 2004-11-05 01:34
Hej allihopa! (särskilt annons-pdf-gurus)
Har tills nyligen varit gammal xAds-räv när jag skickat annonsmaterial till tidningar. I och med övergången till OS X och InDesign CS samt Tidningsutgivarnas (TU) nyligen uppdaterade specifikationer har jag emellertid intresserat mig för att använda pdf (på ett så enkelt vis som möjligt).
När jag tidigare skickat annonser i xAds-format till dagspress har jag först applicerat TU:s generiska färgprofil på eventuella bilder i annonsen, sparat dessa som eps i Photoshop med profilen inbäddad för att sedan montera bilden i InDesign. I InDesign har jag *inte* haft någon färghantering aktiverad vad gäller rasterplattor och dylikt. Jag har exporterat eps:er som jag kört genom xAds. Bilden har i dagspress blivit lättad medan de grafiska objekten jag skapat direkt i InDesign verkat förbli orörda (vilket ju är logiskt).
Nåväl. Tänkte nu försöka mig på att i stället exportera pdf:er direkt ifrån InDesign eftersom TU i sina senaste specar menar att det nu faktist går att göra (trots att tryckare länge klagat på tryck-pdfer skapade direkt från InDesign). Installationen av TU:s färgprofil liksom inställningsfil för InDesign CS gick smidigt. Men nu över till mina frågor som jag hoppas någon klok kan hjälpa mig (och säkert någon annan) med. Kan du bara *något* är jag glad för det lilla.
1) SEPARERING DIREKT FRÅN INDESIGN?
1a) När jag väljer »PDFX1SWE_Newspaper« i InDesigns exportmeny för pdf, kommer då de grafiska objekt jag skapat i InDesign (t ex rasterplattor) att få TU:s färgprofil (fargpressen_v3.icm) applicerad på sig och följdaktligen bli lättade (för att kompensera för punktförstoringen i trycket)? Verkar onekligen så.
1b) Måste jag fortfarande manuellt spara om mina monterade RGB-bilder med TU:s färgprofil i Photoshop precis som förr eller kan jag på något vis separera även dessa direkt genom InDesign? Under Exportera PDF > Avancerat kan jag utläsa att TU:s profil är vald för utdatametod under PDF/X men misstänker att detta inte berör mina monterade bilder, stämmer det? Hade ju annars varit smidigt som bara den om man sluppit gå omvägen genom Photoshop för att separera en bild genom en ICC-profil (hade dessutom hållit nere antalet olika bilder på hårddisken - en RGB-bild för alla ändamål istället för en bildfil per tryckmetod/profil).
1c) Under Exportera pdf > Avancerat hittar jag också Färg men när jag valt TU:s förinställning PDFX1SWE_Newspaper är Färg liksom Målprofil och Inkludera ICC-profiler utgråade. Vad styr man genom dessa och varfär är de utgråade?
2) ENKELSIDIGA VS FLERSIDIGA PDF:ER?
När jag tidigare exporterade flera sidor till eps fick jag varje sida som en egen fil (eftersom eps-standarden inte klarade av flera sidor). Går det att välja att få varje sida som en egen pdf när man exporterar från InDesign? Antar att tidningen inte är glad i flersidiga pdf:er.
3) FALLGROPAR?
När jag arbetade med eps/xAds skulle man akta sig för separerade tiffar under vissa omständigheter samt truetype-typsnitt och litet annat. Är det något särskilt man ska akta sig för när man levererar annons-pdfer? Ska man vara lika försiktig med truetype? Vad gäller för Opentype (ps1 OT/tt OT-data)? Vad gäller för toningar och transparens? Andra fallgropar? Dekorfärger och max färgmängd behöver inte nämnas i detta sammanhang.
Berätta gärna också vad av detta som gäller generellt och vad som är att betrakta som mer *ovanliga* risktaganden (typ små landsortstidningar kontra mediumstora samt de större morgon- och kvällstidningarna).