Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Annonslämning som pdf…

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa! (särskilt annons-pdf-gurus)

Har tills nyligen varit gammal xAds-räv när jag skickat annonsmaterial till tidningar. I och med övergången till OS X och InDesign CS samt Tidningsutgivarnas (TU) nyligen uppdaterade specifikationer har jag emellertid intresserat mig för att använda pdf (på ett så enkelt vis som möjligt).

När jag tidigare skickat annonser i xAds-format till dagspress har jag först applicerat TU:s generiska färgprofil på eventuella bilder i annonsen, sparat dessa som eps i Photoshop med profilen inbäddad för att sedan montera bilden i InDesign. I InDesign har jag *inte* haft någon färghantering aktiverad vad gäller rasterplattor och dylikt. Jag har exporterat eps:er som jag kört genom xAds. Bilden har i dagspress blivit lättad medan de grafiska objekten jag skapat direkt i InDesign verkat förbli orörda (vilket ju är logiskt).

Nåväl. Tänkte nu försöka mig på att i stället exportera pdf:er direkt ifrån InDesign eftersom TU i sina senaste specar menar att det nu faktist går att göra (trots att tryckare länge klagat på tryck-pdfer skapade direkt från InDesign). Installationen av TU:s färgprofil liksom inställningsfil för InDesign CS gick smidigt. Men nu över till mina frågor som jag hoppas någon klok kan hjälpa mig (och säkert någon annan) med. Kan du bara *något* är jag glad för det lilla.

1) SEPARERING DIREKT FRÅN INDESIGN?

1a) När jag väljer »PDFX1SWE_Newspaper« i InDesigns exportmeny för pdf, kommer då de grafiska objekt jag skapat i InDesign (t ex rasterplattor) att få TU:s färgprofil (fargpressen_v3.icm) applicerad på sig och följdaktligen bli lättade (för att kompensera för punktförstoringen i trycket)? Verkar onekligen så.

1b) Måste jag fortfarande manuellt spara om mina monterade RGB-bilder med TU:s färgprofil i Photoshop precis som förr eller kan jag på något vis separera även dessa direkt genom InDesign? Under Exportera PDF > Avancerat kan jag utläsa att TU:s profil är vald för utdatametod under PDF/X men misstänker att detta inte berör mina monterade bilder, stämmer det? Hade ju annars varit smidigt som bara den om man sluppit gå omvägen genom Photoshop för att separera en bild genom en ICC-profil (hade dessutom hållit nere antalet olika bilder på hårddisken - en RGB-bild för alla ändamål istället för en bildfil per tryckmetod/profil).

1c) Under Exportera pdf > Avancerat hittar jag också Färg men när jag valt TU:s förinställning PDFX1SWE_Newspaper är Färg liksom Målprofil och Inkludera ICC-profiler utgråade. Vad styr man genom dessa och varfär är de utgråade?

2) ENKELSIDIGA VS FLERSIDIGA PDF:ER?

När jag tidigare exporterade flera sidor till eps fick jag varje sida som en egen fil (eftersom eps-standarden inte klarade av flera sidor). Går det att välja att få varje sida som en egen pdf när man exporterar från InDesign? Antar att tidningen inte är glad i flersidiga pdf:er.

3) FALLGROPAR?

När jag arbetade med eps/xAds skulle man akta sig för separerade tiffar under vissa omständigheter samt truetype-typsnitt och litet annat. Är det något särskilt man ska akta sig för när man levererar annons-pdfer? Ska man vara lika försiktig med truetype? Vad gäller för Opentype (ps1 OT/tt OT-data)? Vad gäller för toningar och transparens? Andra fallgropar? Dekorfärger och max färgmängd behöver inte nämnas i detta sammanhang.

Berätta gärna också vad av detta som gäller generellt och vad som är att betrakta som mer *ovanliga* risktaganden (typ små landsortstidningar kontra mediumstora samt de större morgon- och kvällstidningarna).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 18:04

Bra att du tänker så här, det är helt rätt sätt att jobba.

Först och främst måste du aktivera färghanteringen i InDesign för att något av detta ska funka, jag antar att du har det.

1a). Alla objekt i Indesign dokumentet som är specade i CMYK, tonplattor och annat blir inte alls påverkade av färghanteringen om du gör på rätt sätt, se nedan.

1b) Du kan montera RGB bilder i dokumentet, det är dock av största vikt att de har en RGB-profil inbäddade så att InDesign kan omvandla dem till CMYK på rätt sätt. Bilder som inte har någon inbäddad profil antas ha den RGB/CMYK-profil som du har inställt i Programmets färginställningar. Om bilderna har en annan CMYK-profil än den som ditt dokument har så sker en konvertering till dokumentets CMYK vid export.

1c) Detta beror på att TU:s inställningar har PDF/x1 som val och då kan det bara vara CMYK och Profiler ska följa med. Målprofilen ska vara den som de anger (fargpressen 3v.icc) men det som här är oerhört VIKTIGT är att den profilen står under Dokument CMYK annars får du konverteringar av allt i hela dokumentet. Texten blir fyrfärgsdefinerad, tonplattor blir färgstyrda osv. det vill du inte. Du ska kunna ändra profil.

För att du ska få detta rätt så måste du se till att dokumentet har fargpressen v3.icc som sin profil. Du kan göra det på två sätt.

1. Skapa en färginställning som har den profilen som CMYK profil och när du skapar ett nytt dokument så får dokumentet den profilen tilldelad.

2. Om du har en annan färginställning så måste du tilldela dokumentet färgpressens profil. Det gör du under "Redigera/Tilldela profil..."

2) Du kan inte exportera enkelsidiga PDF-er utan att göra det manuellt. Richard har ett script som fixar det annars.

3) Det kan finnas flera fallgropar, det som jag nämnt om målprofilen att den MÅSTE vara Dokument CMYK är en sådan om du inte har den som det.

TrueType ska inte vara några problem idag, tidigare var det så men det berodde mest på att tidnigarna inte låg i fas med uppdaterinagr i RIP-system och andra programvaror. Eftersom PDF/X1 anger PDF 1.3 som format så blir alla toningar och genomskinliga objekt ihopslagna så det följer inte med några sådana. ICC-profilen har den totala färgmängden i sig och sätter det på de bilder som den separerar från RGB.

Likaså tryckarnas motvilja att ta emot InDesign PDF-er berodde på att Harlequin-Ripar inte accepterade de alls om versionen var 5.3 på Rippen. Detta åtgärdades redan under betaperioden av InDesign 2. Om en tryckare har problem med detta idag så har de inte uppdaterat sin Rip.

Om TU har satt upp detta på sina specar så ska det fungera på alla tidnignar i Sverige.

Lycka till

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

Stort tack för ditt uttömmande svar!!! Verkligen stort tack!
Är så mycket att ta till sig att jag får vänta med eventuella kommentarer.

Jag hänger på en fråga i denna halvårsgamla diskussion.

Jag sitter och producerar dagspressannonser dagligen och det brukar för det mesta funka bra med pdf:er gjorda med TU:s profil.

Men hur gör man bäst med svartvita (gråskale-) annonser? Om man kör ut en sådan annons via TU:s pdf-export så blir ju all svärta omgjord till CMYK.

Jag använder ofta högupplösta bilder i Indesign för att kunna göra allt från 2-spalt till affisch med samma bildmaterial och pdf-exporten samplar ju fint om bilderna till 170 ppi och den funktionen vill jag ju ha. Men som sagt; jag vill ju ju inte att gråskalebilder och texter etc cmykade.

Hur bäst göra?

Det blir de inte heller om du följer vad Janne säger i inlägget ovan. Använd möjligheten att förhandsgranska separationer i Acrobat så kan du verifiera att informationen endast kommer på svartplåten.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det blir de inte heller om du följer vad Janne säger i inlägget ovan.

Alldeles sant. Hade missat en detalj och nu blir det rätt!

Tackar.

Skulle vilja ha klarhet i en sak som tagits upp i tråden tidigare, men inte retts ut till fullo.

Frågan är: Ponera att jag har en CMYK-bild i 300 dpi som är i storlek A4. Jag vill använda samma bild i en broschyr i skala 100%, men jag vill också använda samma bild i en tvåspaltsannons i en dagstidning. Kan jag använda samma ursprungsbild, trots att jag behöver förminska bilden till kanske 30% i InDesign CS för dagtidningsannonsen? Blir bilden påverkad negativt på något sätt av förminskningen?

Jag gör slutleveransen som PDF med hjälp av Tidningsutgivarnas presets i InDesign CS.

Jag vet att för några år sedan rekommenderades alltid att man gjorde om bilden i rätt skala i Photoshop för att skuggpartier inte skulle becka igen om man förminskade en bild kraftigt i layoutprogrammet. Men gäller detta fortfarande, eller gör InDesign CS ett bättre skalningsjobb än t ex PageMaker 6/Quark 3 gjorde på sin tid??

Rönnbäck, är du med?

MVH
Jernberg

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-30 12:52
Ursprungligen av Jernberg:

Kan jag använda samma ursprungsbild, trots att jag behöver förminska bilden till kanske 30% i InDesign CS för dagtidningsannonsen? Blir bilden påverkad negativt på något sätt av förminskningen?

I regel gör jag alltid ny bild för nya förutsättningar. Cmyk för "broschyr-offset" och dagstidning är väldigt olika (men om ID fixar biffen så är det ju okej). Om du drar ner den tlll 30% så tappar du nästan all skärpa.

Ursprungligen av filuren:

I regel gör jag alltid ny bild för nya förutsättningar. Cmyk för "broschyr-offset" och dagstidning är väldigt olika (men om ID fixar biffen så är det ju okej). Om du drar ner den tlll 30% så tappar du nästan all skärpa.

Nej, man tappar inte skärpa, om man gör rätt. Bifogad fil visar samma bild exporterad från InDesign. Den ena bilden är skalad till 30% i Photoshop, den andra är skalad till 30% i InDesign. Varsegod att gissa vilken som är vilken

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-02 15:08
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, man tappar inte skärpa, om man gör rätt. Bifogad fil visar samma bild exporterad från InDesign. Den ena bilden är skalad till 30% i Photoshop, den andra är skalad till 30% i InDesign. Varsegod att gissa vilken som är vilken

Jovisst, men det är inte det jag menar.
Om bilden får skärpa vid 100% så är skärpan optimal för 100%. Om den - efter skärpefix - sedan skalas, så försvinner skärpan - oavsett vilket program du använder.
Att du inte ser skillnad på de två exempelfilerna är därför självklart.

Alla storleksförändringar innebär kvalitetsförlust, men ja, InDesign gör ett bättre jobb och själv skulle jag aldrig drömma om att sampla ner bilden i Photoshop för en dagstidningsannons. Om man däremot vill maximera tryckkvaliteten för andra tryckmetoder KAN det vara en idé att anpassa varje bild i Photoshop, därför att då kan man lägga på saker som t.ex. oskarp mask med den mängd som storleken kräver. I såna fall vill du nog också ta en titt på det skript som Janne har gjort för såna ändamål

I normalfallet så är det bara att skala ner i InDesign. Du måste såklart se till att PDF-exporten är inställd på att sampla ner bilder med för hög upplösning, men som resonemangen i inläggen ovan visar så är det MYCKET bättre att arbeta med RGB-bilder i ett sånt scenario, eftersom kvalitetsförlusten för en CMYK-CMYK-konvertering kan vara enorm.

Bilden kommer ändå att skalas enligt inställningarna TU:s joboptionsfil så så långt är det ingen skillnad mot att skala den själv i Photoshop. Det enda är väl möjligheten att skärpa upp bilden i 100% som missas. Däremot lär ju bilden knappast ha dagspressprofil om den tryckts i A4-format tidigare. Men även det löser du i Indesign med rätt färghantering.

Edit: Richard skriver visst både snabbare och bättre än mig

Den vänstra!

Den vänstra är vad? Skalad i InDesign eller Photoshop?

Exakt. InDesign eller Photoshop. (jag skämtar aprillo - det går inte att avgöra ju)

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-02 12:08

jpg

är det ok att den monterade bilden är i jpg-format. fixar pdf-exporten till det så att jpg:en blir tryckbar. (eller kan man kanske trycka jpg:ar). har precis uppdaterat min utrustning för första gången sedan 2001 så jag känner mig lite osäker på det mesta.

Hej!
Kan rekommendera er senaste numret av CAP&Design 7/2005. Här finns en stor artikel; "Tryckskolan del 1 - perfekt pdf" som är bra och informativ.

mvh
Martin

Det är klart man kan trycka JPG. En gång i tiden (postscript level 1) så fanns det inte stöd för jpeg-komprimering, men idag så finns inget sådant skäl att undvika jpeg (f.ö. använder PDF-filer nästan alltid jpeg-komprimering för bilder)

1
Bevaka tråden