Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Animering för nybörjare/barn

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en tioårig son som gillar tecknad film och att teckna själv. Finns det några bra verktyg för att börja göra egen tecknad film, som är enkla nog för ett barn? Alla tips angående nybörjaranimering mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-02 23:39

Kul intressant fråga.
Kolla på www.versiontracker.com så kanske det finns något spännande.

Papper och penna ger oftast bäst resultat, annars om man vill ha nåt gratis så kan man anända Gimp och rita det Frame efter Frame och spara efter att varje bild är klar, funkar bra tycker jag om man använder sig av flera lager.

Moho finns också, det "är" animations program men kostar en slant, finns som demo. Jag tycker bara att det programmet är krångligt.

Men testa lite snabbt med Gimp och animera på det gamla hederliga sättet med det. Det tar tid, men därav resultatet. Alternativt om ni har en scanner så kan du köpa en hög A4 papper, skaffa nåt som kan hålla flera papper på plats som en slags hållare så att alla papper ligger jämnt med varandra och rita bild för bild och sen scanna in.

Tack för tipsen, jag ska kolla upp dem. Skulle kanske sagt att jag har Photoshop och Illustrator. Är Gimp bättre just för animering?

På Versiontracker hittade jag "Cartoon Editor 1.453, Freeware, Create frames of animation & modest movies", men det fanns inte kvar på den utpekade nedladdningssidan. Någon som vet något om det programmet?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 05:36
Ursprungligen av Asterraster:

På Versiontracker hittade jag "Cartoon Editor 1.453, Freeware, Create frames of animation & modest movies", men det fanns inte kvar på den utpekade nedladdningssidan. Någon som vet något om det programmet?

Programmet heter numera FlipMovie och finns här:
http://homepage.mac.com/bricolage1/software/flipmovie.html

Ursprungligen av Jörgen U:

Programmet heter numera FlipMovie och finns här:
http://homepage.mac.com/bricolage1/software/flipmovie.html

Någon som testat programmet? Vid ett första ögonkast verkar det väl begränsat, men jag ska titta närmare på det.

Photoshop är bättre, i Gimp så måste man klicka en gång på varje fönster innan man använder fönstret. vilket kan bli irriterande om man t ex ska byta färg ofta.
Man kan få riktigt fina resultat av Photoshop, man behöver oftast bara en bakgrund och sen nytt lager och så tar man och gör varje rörelse per lager, mäst är om man har som rutin att göra den förra rörelsen transparant(Opasitet t ex: 20%) så att man lättare vet vad som är var.
Dom här andra programmen vet jag ingenting om än.

Jag rekommenderar Martin Hash's Animation:Master från Hash, Inc. Detta program kostar ca 2700 kr ($299+$40 frakt). Uppgraderingar är kalenderårsbundna och kostar $99+frakt. Mer info hittar du här:
www.hash.com

Mats

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-03 19:36
Ursprungligen av mats_b_tegner:

Jag rekommenderar Martin Hash's Animation:Master från Hash, Inc. Detta program kostar ca 2700 kr ($299+$40 frakt). Uppgraderingar är kalenderårsbundna och kostar $99+frakt. Mer info hittar du här:
www.hash.com

Mats

Har du testat Hash ordentligt nyligen? När jag testade det för nåt år sedan var det så instabilt att det var fullkomligt oanvändbart. Jag tror dessutom att ett program som Hash/Cinema/Maya/Lightwave kan vara lite väl komplicerat att sätta sig in i för en tioåring.

Mitt tips om han främst är inne på 2D-teckning och animation blir Toonboom Express och framförallt en Wacomplatta, alternativt ljusbord/scanner.

Ursprungligen av akesson:

Har du testat Hash ordentligt nyligen? När jag testade det för nåt år sedan var det så instabilt att det var fullkomligt oanvändbart. Jag tror dessutom att ett program som Hash/Cinema/Maya/Lightwave kan vara lite väl komplicerat att sätta sig in i för en tioåring.

Ja, jag kör Animation:Master 2003 v10.5 under Classic och det är stabilt. v9 och v9.5 var däremot väldigt instabila. Den senaste versionen är v12.0 men den fungerar inte på Tiger ännu så jag väntar med att uppgradera. A:M är lättare att lära sig än Cinema 4D/LightWave 3D/Maya, då det medföljer färdigriggade modeller med rörelsebibliotek så att komma igång är ganska lätt. Så jag anser visst att en tioåring kan klara av det. Annars kan de alltid fråga mig.

2006-02-16:
Nu kör jag A:M 2005 v12...inga krascher hitills...

Senast redigerat 2006-02-16 00:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-03 19:36

ImageReady funkar väl ganska bra, men är kanske lite för avancerat.

Till Mac OS 9 fanns det något som hette VMC AnimationMaker eller något liknande, men det finns nog inte till X.

Det finns ju ett helt ultimat program för nybörjaranimation.

Stop-motion Studio hette det.
Det bästa för en som börjar med animation är troligtvis leranimation och animation av döda ting och det programmet gör så att man kan använda webkameran. Dessutom finns det fiffiga funktioner för Onion-skin så man kan se en skugga av den föregåenda framen man just tog. Helt perfekt. Jag har testat och gjort nån enkel Lego-gubbe-film och det var hur kul som helst, även om det blev dåligt eftersom min webkamera sög.

Ursprungligen av thevil:

Nu ville han ju göra tecknad film och det går väl inte i iStopmotion?

Jo, det går ju att ta bilder på tecknade bilder, men jag skull rekommendera att man börjar med leranimation och sen går över till tecknat på papper innan man börjar pyssla med animation i datorn.

Ursprungligen av Laseranders:

Jo, det går ju att ta bilder på tecknade bilder, men jag skull rekommendera att man börjar med leranimation och sen går över till tecknat på papper innan man börjar pyssla med animation i datorn.

Jag skulle definitivt rekomendera "cut-out" - detta är tveklöst det trevligaste sättet att börja animera och då kan man använda framethief eller istopmotion. Lera är också ett alternativ men av erfarenhet så är detta ett rätt kletigt alternativ - leran blir mjuk och man tröttnar.

Vi lät dem göra både cut-out och lera på skolan men övergav leran eftersom faktiskt slutresultatet blev trevligare med cut-out.

Cut-out är för dem som inte vet är när man gör såkallade typ klippdockor som man sen rör på. Alltså bitar som är urklippta. Om man då tex gör ett såkallat litet multiplan bord av glasskivor så kan man ha de delar som ska röra sig på ett plan och de som ska vara mer stilla på ett annat osv.

Varför skulle man inte kunna göra tecknad film i iStopMotion? Det är väl bara att filma av papper istället för dockor, lergubbar e.dyl. Verkar vara ett kanonprogram - bara att plugga in en D8/DV-kamera och köra. Skall testa när dottern blir lite större.

Animation på papper är mycket bäkvämare med än att sitta med en mus och rita oftast.
Men övning ger färdighet.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-04 14:08
Ursprungligen av apple4ever:

Animation på papper är mycket bäkvämare med än att sitta med en mus och rita oftast.
Men övning ger färdighet.

Det är därför man bör ha en Wacom.

Ett tips är att kolla denna sida:

http://www.animationmeat.com

går du in på links och software så finns där några bra länkar - resten av sidan är också matnyttig och den killen är macvän vilket är ett plus

Ett tips är också Moho.

http://www.lostmarble.com/moho/

Draags, jo, Cut-out funkar också. Huvudsaken är att man kan göra om utan att det blir för besvärligt. Det är ingen fara om man gäör fel och man får ett hum om hur många frames det behlvs för olika röresler för att det ska se bra ut.
Personligen gillar jag lera eftersom det är så lätt att se på Cut-out att det är amatörmässigt (10-åringar har väl antagligen inte sett så mycket på Soutyhpark) medans lera ser ganska proffsigt och roligt ut, utan så mycket ansträngning.

Sant - fast faktum är att mina elever på skolan har gjort riktigt fina cut-out filmer och som faktiskt funnkar riktigt bra.

Jag har jobbat med en kvinna som heter Ulla-Karin Grafström - hon vann en guldbagge för en av sina frimärksfilmer med kungen på (alla hennes filmer handlar om kunga familjen, hon gör lite narr av dem) Den filmen jag jobbade med var Prinsesstårtan - kungen ska bli bagare och lär ut hur man gör en prinsesstårta.

Detta gjordes med en Nikon D1x kamera och framethief och sen lades allt ihop med After Effect och klipptes offline på fcp och sen online med fetstora 1920*1080 tifbilder i fcp för att sen scannas på Chimney till 35.

Southpark är ju faktiskt mest gjort i Maya - alltså i 3d miljö - men gjort på samma sätt som om de hade filmat av det.

De första säsongerna av South Park var gjort med utklippta pappersbitar, sen efter det så gick dom över till dator programmen.
Det blev väldigt bra måste jag säga, men var säkert jobbigt. Hahaha- Mr. Hankey
Tips när man ska animera:

Ni kan ju spela in t ex ett Simpson avsnitt och sen kolla varje frame sen efteråt för att se olika hastigheter på rörelser, t ex när dom går eller ramlar och sånt.

Nej, det är bara piloten av Southpark som är gjort med Cutout. Sen gick de över till Alias Maya för hela slanten.

Jag gjorde som ett projektarbete i skolan ett dataspel i Cut-out-stil (min idé) och vi klippte ut gubbarna i papper och scannade in alla bitar för sig vilka vi sen frigjorde och animerade i Photoshop. Jobbigt, men det blev ganska coolt och grafikgruppen blev helt klar med sin del av arbetet. tyvärr blev spelet inte klart för att programmerarna tog sig vatten över huvet (till stor del resten av gruppens fel), men det var tal om att det skulle ha blivit en Mac-version och spelet hade blivit grymt tror jag.

Lägesrapport för barnanimeringen och några frågor.

Min grabb (10 år) gick en animationskurs för barn. Där hade de en videokamera med animeringsfunktion (JVC). Barnen jobbade med utklippta figurer. Filmen togs in i iMovie och de la på ljud i all enkelhet. Verkar vara en bra nybörjarmetod.

Han tände på det hela direkt och hemma hjälpte jag honom att använda en vanlig digitalkamera. Kameran på stativ framför ett bord och bildstorleken på 640x480 punkter. Manuell exponering och låst fokus för att få bilderna så enhetliga som möjligt.

Kreativiteten frodades när han och kompisarna satte igång att flytta-knäppa-flytta-knäppa. Jag hjälpte sedan till att importera bilderna i iMovie och det blev film! Kan rekommenderas. Ljud har vi inte kommit till ännu. Har en känsla av att det är svårare att få det att låta proffsigt än att få det att se proffsigt ut. Om man ska spela in tal alltså.

Framtiden
Frågan är om digitalkamera är bästa metoden. Vi har ingen videokamera, men det kunde ju vara idé att skaffa en. Men animeringsfunktion finns väl inte på alla miniDV-kameror? Om jag förstått rätt måste man annars styra videokameran från datorn med ett program som IStopMotion, eller vad det heter? Och hur är det med webbkamera? Billigaste alterantivet, men då blir man helt låst till datorn. Och hur är det med kvaliteten på bilderna. Tråkigt om det blir sämre än dagens digitalkamerafilmer.

Några tips?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 22:51

Angående kamera val, jag tror inte en web kamera går att jämföra med en vanlig DV-kamera kvalitetsmässigt, plus att med en vanlig DV-kamera kan man ju filma allt annat med, och med rätt kamera kan du även använda den för att konvertera VHS-band till DV om du är intresserad av sådant. En web cam är nog inte mkt att ha annat än just som web cam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 00:44

Ska man göra en "stop-motion" filmning skulle jag rekommendera en digital stillbildskamera framför en DV-kamera. Du får enormt mkt rena bilder att jobba med.

Ett program jag började göra animationer i för säkert 10 år sedan var Painter. Det finns än idag och kan, så vitt jag vet, göra per-frame animation. Man kan även ställa in så man får en opacitet från X antal föregående bilder. Painter + Wacom Bord är en grym "målarlåda" i datorn för övrigt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ska man göra en "stop-motion" filmning skulle jag rekommendera en digital stillbildskamera framför en DV-kamera. Du får enormt mkt rena bilder att jobba med.

Ett program jag började göra animationer i för säkert 10 år sedan var Painter. Det finns än idag och kan, så vitt jag vet, göra per-frame animation. Man kan även ställa in så man får en opacitet från X antal föregående bilder. Painter + Wacom Bord är en grym "målarlåda" i datorn för övrigt.

Jag har i och för sig ingen erfarenhet av videokameror, men jag har också kommit fram till att en stillbildskamera borde vara bättre. I alla fall ge bättre möjligheter till bildbehandling etc. Man borde ju till och med kunna jobba med bättre videokvalitet än miniDV om man skulle vilja. Fast det blir ju tungt med större bilder. Nu använder vi 640x480, men det är ju mindre än PAL-upplösningen så vitt jag förstår. Då borde det ju bli bättre kvalitet att jobba med 1024x768, vilket är kamerans nästa steg. Eventuellt kan man då skala ner dem till PAL måttet som ligger däremellan. Någon som provat?

Painter och Wacom låter väldigt intressant också. Det är ju att teckna grabben gillar mest. Någon som vet om det går att jobba på samma sätt i Illustrator?

1
Bevaka tråden