Måste jag rendera allt?
Absolut inte, men när du är helt klar med ett projekt skulle jag nog rekommendera dig att köra ut hela din färdiga film som en quicktime helt renderad.
När det gäller realtidsrenderingen av video i FCP så måste det vara samma codec som projektet använder. Så använder du DV så måste det vara DV och kör du DVCPRO HD så måste projektet vara DVCPRO HD med samma inställningar.
Kan klarifiera detta något. Du kan inom ett FCP projekt blanda codecs och bildformat hur som helst. Det är inget probelm alls. Dock är du låst till ett format/codec per timeline/sequence. Den enda lösningen att köra "mixed codecs and resolutions" är genom ett kort från Pinnacle. Lite synd men så är det.
Något man kan göra är dock att om du redigerat något i DV-format så kan du helt enkelt duplicera den sequencen, säga till FCP att "kör med okompirmerad SD 10-bit" och rendera om alla effekter i en mycket högre upplösning. Detta kommer få bl.a. färgkorrigeringar att se mycket bättre ut och du förlorar ingen kvalité på vägen till ditt slutmål (om det nu inte är DV).
Vad du upplever med mp3:orna har plågat Final Cut Pro sen dag ett. Varför vet jag inte, men det är lätt fixat genom att konvertera materialet till 48Khz 16 Bit AIFF. Till skillnad från AVID:en som jag tror vill konvertera allting till "sitt" format så bibehållar FCP alla filer i dess ursprungsformat. Fördelen med FCP "sätt" att jobba är att den i stort sätt låter dig lägga in vad som helst i ditt projekt utan att konvertera det - förrän du lägger det i en timeline då det måste renderas till din sequences inställning.
De flesta codecs ger dig en hel del RT-funktioner. OfflineRT, DV, DV50, DVCPRO, DVCPROHD, HDV och okomprimerad SD vet jag ger dig flera strömmar och effekter i realtid på en snabb G4:a eller G5:a. Går du upp till okomprimerad HD är jag osäker men jag tror du borde få lite RT där. Den enda codec jag vet INTE gör någon RT är Photo-JPEG vilket är enormt synd.