Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor FCP5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-03 23:27

Hej!

Jag klipper i Avid på jobbet, men har bestämt att jag skall försöka lära mig FCP Pro 5.

Har dock lite huvudbry som jag skulle behöva hjälp med...

Måste jag rendera allt?'
Imorterar jag en MP3:a så hörs det bara pip-pip-pip-pip tills jag renderat.
Likaså video måste jag rendera för att kunna kolla på det!

//Loka

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-04 00:23

när det gäller mp3 så måste de filerna renderas. Testa konvertera om till aiff först. Varför FCP inte vill spela upp mp3or utan pip vet jag inte.
När det gäller realtidsrenderingen av video i FCP så måste det vara samma codec som projektet använder. Så använder du DV så måste det vara DV och kör du DVCPRO HD så måste projektet vara DVCPRO HD med samma inställningar. Minns inte riktigt vilka fler som går att köra med realtidsrendering. Men det är fler och ska stå i manualen. Jag klipper nästan uteslutande DV och HD (renderar ut från Maya i HD-upplösning och sparar bildsekvensen som DVCPRO HD, så jag har ingen större koll på dom andra.
Så se till att projektinställningarna stämmer överens med ditt källmaterial.

Lycka till och hoppas du får ditt jobb att konvertera till FCP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 15:15

Måste jag rendera allt?
Absolut inte, men när du är helt klar med ett projekt skulle jag nog rekommendera dig att köra ut hela din färdiga film som en quicktime helt renderad.

När det gäller realtidsrenderingen av video i FCP så måste det vara samma codec som projektet använder. Så använder du DV så måste det vara DV och kör du DVCPRO HD så måste projektet vara DVCPRO HD med samma inställningar.

Kan klarifiera detta något. Du kan inom ett FCP projekt blanda codecs och bildformat hur som helst. Det är inget probelm alls. Dock är du låst till ett format/codec per timeline/sequence. Den enda lösningen att köra "mixed codecs and resolutions" är genom ett kort från Pinnacle. Lite synd men så är det.

Något man kan göra är dock att om du redigerat något i DV-format så kan du helt enkelt duplicera den sequencen, säga till FCP att "kör med okompirmerad SD 10-bit" och rendera om alla effekter i en mycket högre upplösning. Detta kommer få bl.a. färgkorrigeringar att se mycket bättre ut och du förlorar ingen kvalité på vägen till ditt slutmål (om det nu inte är DV).

Vad du upplever med mp3:orna har plågat Final Cut Pro sen dag ett. Varför vet jag inte, men det är lätt fixat genom att konvertera materialet till 48Khz 16 Bit AIFF. Till skillnad från AVID:en som jag tror vill konvertera allting till "sitt" format så bibehållar FCP alla filer i dess ursprungsformat. Fördelen med FCP "sätt" att jobba är att den i stort sätt låter dig lägga in vad som helst i ditt projekt utan att konvertera det - förrän du lägger det i en timeline då det måste renderas till din sequences inställning.

De flesta codecs ger dig en hel del RT-funktioner. OfflineRT, DV, DV50, DVCPRO, DVCPROHD, HDV och okomprimerad SD vet jag ger dig flera strömmar och effekter i realtid på en snabb G4:a eller G5:a. Går du upp till okomprimerad HD är jag osäker men jag tror du borde få lite RT där. Den enda codec jag vet INTE gör någon RT är Photo-JPEG vilket är enormt synd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 22:59

Tack för svaren!

Precis som ni skriver så är jag van vid att bara dra in en mp3:a i Avid och sen konverterars den automatiskt!

Jag skall kolla över mina inställningar vad det gäller projektet osv.

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 13:43

Kör du Final Cut Pro Studio och OSX Tiger?

I Tiger skulle du nog kunna sätta upp ett script genom Automator som fixar dina konverteringar automagiskt.

1
Bevaka tråden