Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utfall i PDF sparad i Illustrator CS?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-16 10:52

Hur gör jag en PDF med utfall i Illustrator CS?

När jag väljer "Spara som PDF" genereras en PDF där även de objekt som ligger utfallande i dokumentformatet (i mitt specifika fall A4) kommer med.

Vad göra?

Har prata med en som sitter i Illustrator CS2 och han får det att funka när han väljer att kryssa ur "Bevara Illustrators redigeringsfunktioner" under "Allmänna" i "Spara som PDF". Har testat, dock utan framgång. Bugg?

I vilket program betraktar du PDF-filen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-16 11:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I vilket program betraktar du PDF-filen?

Acrobat 7.0 Professional

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-16 12:14

"Spara som PDF"?? Via utskriftsmenyn??

Varför inte "Exportera/PDF"? Då har du ju järnkoll på utfallet.

/Bauer

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-16 12:15

Förlåt. Var lite snabb. Förväxlade Illustrator med Indesign...

/Bauer

Och det är inte bara att du har Acrobat instället på att visa allt? I Acrobat 7 kan du i dialogrutan för beskärning visa om det är utfall eller beskärning som ska visas.

Vad händer om du monterar in filen i InDesign?

• Oregistrerad
  • 2005-09-18 12:14

Hittar inte någon dialogruta för beskärning under "Inställningar" i Acrobat... Testade att kryssa i "Visa sida till kanten" under kategorin "Sidvisning" men det gjorde ingen skillnad. Exakt var menar du?

Har testat att montera pdf:en i InDesign men det gör ingen skillnad på utfallet.

Till saken hör den att jag egentligen försöker hjälpa en kollega som enbart jobbar i Illustrator (på PC). Hon kan helt enkelt inte kringå problemet med det uteblivna utfallet genom att exempelvis montera illustrationen i InDesign och sköta pdf-genereringen därifrån.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 18:07

Hittar inte någon dialogruta för beskärning under "Inställningar" i Acrobat... Testade att kryssa i "Visa sida till kanten" under kategorin "Sidvisning" men det gjorde ingen skillnad. Exakt var menar du?

Har testat att montera pdf:en i InDesign men det gör ingen skillnad på utfallet.

Till saken hör det att jag egentligen försöker hjälpa en kollega som enbart jobbar i Illustrator (på PC). Hon kan helt enkelt inte kringgå problemet med det uteblivna utfallet genom att exempelvis montera illustrationen i InDesign och sköta pdf-genereringen därifrån.

Anledningen att jag frågar vad som händer om du monterar filen i InDesign är att InDesign, om du väljer att visa importalternativ, ger möjlighet att välja vad i en PDF-fil som ska med. Normalt beskärs filen till "art" dvs själva illustrationen, men man har möjlighet att välja alla.

Om du kan få in den på rätt sätt i InDesign så är den förmodligen riktig, bara det att den visas annorlunda i Acrobat. De inställningar jag menade finns under Dokument / Beskär sidor.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-19 11:56

Nu har jag löst det!

Genom att i Illustrator välja "Beskär område" >Skapa under "Objekt" får jag dokumentet att beskära de utfallande objektet på önskat sätt. Väljer jag sedan "Spara som pdf" får jag pdf:en precis som jag vill.

Tack för dina inlägg Richard. Hoppas jag inte varit otydlig med vad jag ville komma. Så här i efterhand känns lösningen på det hela ganska basic, även om jag aldrig använt funktionen tidigare.

Nu har jag iaf kunnat hjälpa en kollega med ett för henne stort problem. Hon sitter i Illustrator (enbart) och gör produktblad med plaggskisser som sedan sparas enbart som pdf. Roligt att kunna spela hjälte nån gång

1
Bevaka tråden