Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

utforskaren i os x?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-18 17:55

Hej, nån som kan rekommendera nåt program (gratis, helst) som fungerar som utforskaren i windows.

tycker inte findern är så himmla smidig(typ samma sak som "den här datorn" i win)

som sagt, nåt som är relativt likt utforskaren.

• Medlem
  • 2005-09-18 18:14

Själv kör jag uteslutande PathFinder. Lite meckig i början men den har ett antal väldigt smutta saker som jag gillar. Exempelvis med högerklick (Ctrl-klick med enknappsmus) fås en kontextmeny upp där man kan göra saker som exempelvis flytta ett helt bibliotek mellan diskar etc. Man får även en smart liten menyrad där man snabbt kommer åt program mappen etc. Använder knappt aldrig vanliga findern nu för tiden. Pathfinder kostar dock en slant men det är den väl värd. Går att ladda ner och testa under en period.

/Ulf

• Medlem
  • 2005-09-18 18:20

vad gör Utforskaren som inte Sherlock eller äpple+F gör?

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-18 18:54
Ursprungligen av Baron:

vad gör Utforskaren som inte Sherlock eller äpple+F gör?

fungerar smidigare..
lättare och snabbare att komma åt filer/mappar och lättare att kopiera, flytta o.s.v mellan mapparna..

• Medlem
  • 2005-09-18 19:07

Vad den gamle klenoden Sherlock har med saken att göra vet jag inte men jag tror att det är mycket en vanesak. Jag kör nästan uteslutande "spatial browsing", vilket innebär att jag trycker på pillret i högra hörnet, så att nya fönster öppnas när jag öppnar en mapp. Alt-klicka på en mapp, så stängs den gamla bakom, kommando-klicka på mappen/namnet i listen, så kan man backa. Det är The Mac Way™.

Jag tycker att man får en väldigt bra överblick på sina mappar om man använder det här sättet. Annars är en klassiker, som många kör med, att ha två fönster i kolumnvy. Borde funka lika bra som Explorer. Glöm inte att man också i det normala läget kan dra genvägar till ställen, både till vänster men också ovanför. Även program kan ligga där, som man kan dra filer till

Min åsikt är att Finder, trots många brister, är långt mångsidigare än Explorer.

• Medlem
  • 2005-09-19 13:02
Ursprungligen av stfm:

Vad den gamle klenoden Sherlock har med saken att göra vet jag inte...

Host hrm... det var ett tag sedan jag använde sherlock i OSX ska jag erkänna. men den är fortfarande användbar i OS9.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-18 20:18
Ursprungligen av mitra:

Hej, nån som kan rekommendera nåt program (gratis, helst) som fungerar som utforskaren i windows.

tycker inte findern är så himmla smidig(typ samma sak som "den här datorn" i win)

som sagt, nåt som är relativt likt utforskaren.

Du kommer nog alltid tycka att din Mac känns "konstig" och ibland "fel" om du hela tiden försöker använda den som om den vore Windows. Försök istället att använda de vanliga Mac-verktygen så ska nog se att din Mac kommer att kännas mer naturlig. Det är en vanesak bara, nämligen.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-18 21:06
Ursprungligen av tjogin:

Du kommer nog alltid tycka att din Mac känns "konstig" och ibland "fel" om du hela tiden försöker använda den som om den vore Windows. Försök istället att använda de vanliga Mac-verktygen så ska nog se att din Mac kommer att kännas mer naturlig. Det är en vanesak bara, nämligen.

så där kan man inte se det..
jag menar jag har varit windows användare länge och är van vid mac. men som sagt vissa saker hos windows är överlägset bättre och andra är inte. Därför försöker jag ju implentera de bästa sakerna hos windows i os x.

ps: ni måste lugna ner er med "apple mentaliteten"/windows sucks...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-18 22:21
Ursprungligen av mitra:

jag menar jag har varit windows användare länge och är van vid mac. men som sagt vissa saker hos windows är överlägset bättre och andra är inte. Därför försöker jag ju implentera de bästa sakerna hos windows i os x.

Jag är själv bara Mac-användare sedan ett år tillbaka, så jag känner absolut igen hur du upplever Mac. Du kan lita på mig eller strunta i vad jag säger, men jag rekommenderar att du försöker släppa hur du har gjort tidigare och helt enkelt jobba med Mac:en på Mac:ens eget sätt. Då kommer det kännas mer naturligt än om du ska försöka få Mac:en att jobba som Windows (för Mac är inte Windows, och Windows är inte Mac).

Ursprungligen av mitra:

Jag är absolut inte en av dem som snackar sådan goja. Det handlar bara om att Windows och Mac fungerar annorlunda, och även om man är van med den ena metoden så kommer det kännas mer naturligt om man anammar operativsystemets naturliga sätt att jobba, istället för att klistra på den andra metoden.

Det är en vanesak, och jag tror det bästa sättet att byta vana är att faktiskt byta vana, inte att sträta emot.

Ursprungligen av mitra:

Himla tur att Du inte var med när vi bytte från vänster- till högertrafik då.

Bevars, vi kanske hade mött Dig på vänster sida, bara för att Du hade lättare att bedöma avståndet till vägrenet från den sidan.

BTS; Ge "applestuket" en chans. Det handlar inte om religion, utan om att Du glömt det viktigaste i all inlärning; Bortse inte från Dina tidigare kunskaper, men låt dem inte skymma det nya Du har att uppleva.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-19 10:51

förstår inte att folk bara anammar saker som i sin helhet fungerar sämre oh långsammar och sedan skyller det på att "det är os x upplevelsen, det blir bra sen.... o.s.v"

Menar världen går ju inte framåt för att man anammar saker och bra låter det va, måste utvecklas.
Och så länge jag inte ser nån bättre variant av filhanteringsprogram ään utforsakren så vill jag givetvis ha nåt liknande till min mac istället. på det sättet utvecklar jag min mac upplevelse till något bättre och effektivare.

Hur som, diskussionen är inte iaf utofrsakren är bättre eller att finder är dåligt, utan det jag ville ha reda på var om det fanns nåt susbsitut som likna utforskaren.

Jag har bland alla dessa poster fått ett svar och det var Pathfinder,windows explorer(mac version)(dock kostar programmen en aning, så jag skulle helst sen några gratis varienter innan jag tar mig an nån av dom)

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-19 11:04
Ursprungligen av mitra:

förstår inte att folk bara anammar saker som i sin helhet fungerar sämre oh långsammar och sedan skyller det på att "det är os x upplevelsen, det blir bra sen.... o.s.v"

Det funkar bara sämre om man vägrar anpassa sig till Mac-sättet. För oss som anpassat oss och lärt oss använda Mac-metoden så funkar det mycket bättre.

Du kanske kan byta ut varenda liten Mac-detalj i hela operativsystemet så att det känns precis som Windows, då skulle det kännas som hemma va?

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 13:16
Ursprungligen av tjogin:

Det funkar bara sämre om man vägrar anpassa sig till Mac-sättet. För oss som anpassat oss och lärt oss använda Mac-metoden så funkar det mycket bättre.

Du kanske kan byta ut varenda liten Mac-detalj i hela operativsystemet så att det känns precis som Windows, då skulle det kännas som hemma va?

Säger du så till dom som kör windows också? "Nej, nej! Byt inte till Firefox, lär dig använda windowsmetoden och kör Internet Explorer istället! Det går bara sämre om du vägrar anpassa dig!"

Klart man ska byta till något annat när det finns bättre alternativ där ute. DiskOrder är en trevlig filhanterare till Mac, uppbyggd som Norton Commander / Midnight Commander.
http://www.likemac.ru/english/

Ursprungligen av guinness:

Klart man ska byta till något annat när det finns bättre alternativ där ute. DiskOrder är en trevlig filhanterare till Mac, uppbyggd som Norton Commander / Midnight Commander.

Måste jag genast testa. Var Norton Commander- och Windows Commander-användare under många år.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-19 17:49

Säger du så till dom som kör windows också? "Nej, nej! Byt inte till Firefox, lär dig använda windowsmetoden och kör Internet Explorer istället! Det går bara sämre om du vägrar anpassa dig!"

Nej, det gör jag inte, eftersom Firefox i allra högsta grad är utvecklad med Windows i åtanke, och att Firefox, vidare, inte är ett operativsystem. Ett vanligt klagomål på Firefox från Mac-användare är dock att den är "o-Macig", vilket förmodligen också beror på att det framförallt är ett Windows-program som portats till Mac:en, själva Mac-anpassningen av Firefox började inte förrän efter version 1.0, och är inte på långa vägar klar.

Mac OS X och Windows är olika, det är vad jag hävdar. Att använda respektive operativsystem blir smidigare om man inser det och försöker lära sig det naturliga sättet att använda respektive operativsystem. Du kan strunta i det om du vill och istället försöka tvinga Mac OS X att bete sig och fungera som Windows, lycka till med det!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-19 18:23
Ursprungligen av tjogin:

Mac OS X och Windows är olika, det är vad jag hävdar. Att använda respektive operativsystem blir smidigare om man inser det och försöker lära sig det naturliga sättet att använda respektive operativsystem. Du kan strunta i det om du vill och istället försöka tvinga Mac OS X att bete sig och fungera som Windows, lycka till med det!

Visst har du en poäng, men först avfärdar du en switcher med att han inte är van vid Mac, och sen gillar jag själv inte Findern för att jag är för van vid Mac. Är du helt främmande för tanken att OS X Finder kanske helt enkelt kan vara ett dåligt program, eftersom som så många ogillar det?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-19 22:20
Ursprungligen av memark:

Visst har du en poäng, men först avfärdar du en switcher med att han inte är van vid Mac, och sen gillar jag själv inte Findern för att jag är för van vid Mac. Är du helt främmande för tanken att OS X Finder kanske helt enkelt kan vara ett dåligt program, eftersom som så många ogillar det?

Det är inte alla som gillar Findern, men jag skulle tro att, som alltid, så är det de som inte gillar Findern som låter högst. De som tycker den funkar utmärkt tror jag inte är riktigt lika högljudda. Därtill finns det säkerligen minst lika många som avskyr Explorer.

Och ja, Mac OS 9 och tidigare skiljer sig en del från Mac OS X, och det gör även Windows, så användare av både Mac OS 9 och Windows har en del att anpassa sig till i Mac OS X. (Själv avskydde jag Mac OS 9 och tidigare, medans jag var rätt bekväm i Windows.)

Som många andra switchers så kändes mycket i Mac OS X konstigt och ovant till en början, men istället för att försöka göra om Mac OS X till Windows så anpassade jag mitt sätt att använda datorn, och nu känns det mycket bättre och fullständigt naturligt (häpnadsväckande va?).

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 20:26
Ursprungligen av tjogin:

Nej, det gör jag inte, eftersom Firefox i allra högsta grad är utvecklad med Windows i åtanke, och att Firefox, vidare, inte är ett operativsystem. Ett vanligt klagomål på Firefox från Mac-användare är dock att den är "o-Macig", vilket förmodligen också beror på att det framförallt är ett Windows-program som portats till Mac:en, själva Mac-anpassningen av Firefox började inte förrän efter version 1.0, och är inte på långa vägar klar.

En filhanterare är inte samma sak som ett operativsystem...
Förstår inte vad du retar upp dig på, blir du sur om man använder adium istället för ichatt också? Eller någon annan mailkient än mail2?

• Medlem
  • 2005-09-19 20:53

Det är pinsamt att man fortfarande måste ha två fönster uppe för att flytta en fil nån våning upp i trädet och ner i en annan gren.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-19 22:15

En filhanterare är inte samma sak som ett operativsystem...

Åh, tack för förklaringen, det hade jag nämligen ingen aning om.

Förstår inte vad du retar upp dig på, blir du sur om man använder adium istället för ichatt också? Eller någon annan mailkient än mail2?

Jag förstår inte varför du tror att jag retar upp mig på någonting överhuvudtaget. Jag skiter fullständigt i vad folk använder, faktiskt. Det rör mig inte i ryggen.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 22:27
Ursprungligen av tjogin:

Åh, tack för förklaringen, det hade jag nämligen ingen aning om..

Varsågod, det var så lite så...

Det bästa programmet hittills som jag hittat till OSX. Faktiskt (nästan i alla fall). Nu kan jag få filstrukturen så som jag vill ha den, med MAPPARNA först, sedan filer i bokstavsordning. Så kan man få det i istort sätt alla andra filskyfflare, filhanterare etc som jag testat (Utforskaren, Nautilus (görbra), Konqueror (KDE-varianten) etc). Nu vill jag bara veta om man kan få fram en tummnagel på filmer (såsom man får på bilder) i Finder. Någon som vet?

• Medlem
  • 2005-09-19 11:35
Ursprungligen av mitra:

Jag har bland alla dessa poster fått ett svar och det var Pathfinder,windows explorer(mac version)(dock kostar programmen en aning, så jag skulle helst sen några gratis varienter innan jag tar mig an nån av dom)

Macintosh Explorer är det du vill ha, Pathfinder är väldigt lik Finder. ME kostar 16 dollar. Allvarligt. Om du hoppar över bärsen på fredag så är du hemma. Du kan ladda ned gratis och prova.

Annars kan du, om du vill, köra en filletare i X. Fast det är kanske lite mekigare.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 00:19

Finder är kass, det är ett faktum. Annars skulle det inte finnas den uppsjö av Finder-ersättare som faktiskt finns. Att en tvåpanelsvy är överlägsen är svårt att säga emot och jag hoppas att Apple fixar till Findern och dess svagheter till nästa OS-release. Mac OS X känns 2000-tal, Finder känns lite väl '80.

• Medlem
  • 2005-09-19 01:56
Ursprungligen av Macvarg:

Finder är kass, det är ett faktum. Annars skulle det inte finnas den uppsjö av Finder-ersättare som faktiskt finns..

Med den definitionen är väl alla filletare oavsett operativsystem kass?

Smaken är delad och det finns bra och dåliga saker med det mesta.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 02:15

Finder är kass, det är ett faktum. Annars skulle det inte finnas den uppsjö av Finder-ersättare som faktiskt finns. Att en tvåpanelsvy är överlägsen är svårt att säga emot och jag hoppas att Apple fixar till Findern och dess svagheter till nästa OS-release. Mac OS X känns 2000-tal, Finder känns lite väl '80.

Visst finns det saker som kan bli bättre i Finder, men att säga att den är kass är väl lite överdrivet. Och tvåpanelsvy är nog också bra, men inte är det nödvändigt. Jag har gjort ett litet AppleScrips som växlar mellan ett stort fönster och två små fönster. Det är smidigt, men jag använder två fönster mycket, mycket sällan. Spotlight tycker jag är ett bra komplement till Finder, har börjat använda den ganska ofta.

Mest saknar jag att kunna ställa in alla fönster i samma vy och att flytta filer med kommandon. Dessutom vill jag kunna ställa in så att kolumner alltid visar även det längsta filnamnet.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 02:10

Tja, det har skrivits mycket mer om hur kass Finder är än hur kass Explorer är, vilket är lite intressant med tanke på hur mycket mer spritt Windows är än Mac OS X.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-19 12:23

Tja, det har skrivits mycket mer om hur kass Finder är än hur kass Explorer är, vilket är lite intressant med tanke på hur mycket mer spritt Windows är än Mac OS X.

Jo Finder är inte det bästa jag har sett inte rent teknist men sämre att använda än Exploder???.

Mutitrådad finder ligger högt på önske listan. Och nej jag saknar inte mycket från finder i System 7. Det skulle då vara default folder.

Senast redigerat 2005-09-19 12:35
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-19 12:59
Ursprungligen av juanito:

Jo Finder är inte det bästa jag har sett inte rent teknist men sämre att använda än Exploder???

Det är väl Internet Explorer som brukar kallas Exploder? Vanliga Explorer (dumt med samma namn, visst) tycker jag inte gjort sig förtjänt av något sådant namn.

Bevaka tråden