Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny, gratis typsnittshanterare från Linotype

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-09-19 10:25

Ny typsnittshanterare som är Gratis från Linotype
verkar riktigt lovande, påminner om iTunes, ända haken
är en lite "Store" knapp till Linotype, men annars
kan den lika mycket som Suitcase och lite till!

se mer samt ladda ner:
http://www.linotype.com/fontexplorerX

Jag testade en stund igår och blev imponerad. Ska provköra under lite längre tid, men det är nog rätt stor risk/chans att vi byter ut betalprogrammen mot den här.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 12:06

Har testat Font Explorer X i några dagar nu. Tuffar på mycket bra och är hittills både snabbare och stabilare än Suitcase och FontAgent. Det enda krånglet har varit i FlashMX som plötsligt fick för sig att alla typsnitt i ett set var aktiverade, när det bara var ett fåtal i det setet som var aktiverade.

Undrar om Linotype kommer börja ta betalt för programmet så småningom? Det man släppt nu är ju en "Final Candidate".

  • Medlem
  • 2005-09-19 12:08

Ja samma här, en licens mindre att hålla reda på förhoppningviss, sen gillade jag att
den kan rensa FontCachefiler, det visar att man har tänkt till, sen om man
jämför mot Suitcase så har FontExplorer inbyggd uppdaterare som hojtar till
när ny version är ute istället för Suitcase krångliga inloggning på hemsida och sen
ladda ner, små saker som skapar en bra helhet!

  • Medlem
  • 2005-09-19 12:18

Den klart bästa typsnittshanteraren på marknaden. Ett litet under att den är gratis. Visst har den en Linotype-Store, men det är inte mer påträngande än i iTunes. Smart drag av dem tycker jag.

Ursprungligen av stfm:

Den klart bästa typsnittshanteraren på marknaden. Ett litet under att den är gratis. Visst har den en Linotype-Store, men det är inte mer påträngande än i iTunes. Smart drag av dem tycker jag.

Ja, jag tycker det verkar väldigt smart, detta kan bli något som både vi och dom tjänar på. Och behovet av bra typsnittshantering för OS X är stort.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-19 16:35

Det här var nästan för bra för att vara sant! Hur är det med övergången från ett fonthanteringsprogram till annat, går det smidigt eller kan det uppstå.konflikter?

/H

  • Medlem
  • 2005-09-19 16:44

Aktiveringen verkar funka lite sådär, märker jag efter lite testande... Ibland aktiveras inte typsnitten i Quark.

Lite diskussion här bland folk som testat:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/[email protected]@.3bbc6187

Prisvärd

Men skämt åsido, den fungerar ju tillräckligt utmärkt så här långt. Lite "ovillig" att aktivera gamla PS type 1 ibland men efter lite övertalning (omstart etc) så går det. Upptäcker och aktiverar saknade kinesiska typsnitt i InDesign CS - utmärkt!

Har aldrig kört Suitcase eller andra fontprogram innan då jag tyckt det verkar dyrt och omständigt och inte helt utan konflikter - men nu skall här "manageras"!

G5 1,8 DP 1,25 GB RAM 10.3.9

Måste säga att jag gillar den. Efter ha slitit mig blodigt med Suitcase i små och stora miljöer känns denna väldigt befriande på något sätt. OS X anpassad inte omarbetad OS 9 typsnittshanterare.
Det är bara att hoppas att den fortsätter utvecklas.

Sedan skulle det inte skada att den får samma serverfunktionallitet som Suitcase server.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-20 12:02

Verkar skitbra! Avsevärt snabbare än Suitcase att starta och stänga av bl.a. och piggare i största allmänhet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-26 12:05

Testade Fontexplorer, gillade det mesta men lyckades inte att få.auto-activation att funka med Illustrator CS. Vet inte varför. Har gått tillbaks till Suitcase, vill inte vara utan auto aktivering.

/H

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 12:18

en ovan frågar: vad gör ni med era typsnittshanterare???

Ursprungligen av Wiberg:

en ovan frågar: vad gör ni med era typsnittshanterare???

Slår av och på typsnitt, samt organiserar dom (i grupper t.ex.).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-26 13:11
Ursprungligen av Wiberg:

en ovan frågar: vad gör ni med era typsnittshanterare???

Tänk dig iTunes.. fast för typsnittsnördar.

(Förövrigt vore det ju fett coolt med en iTMS ... fast för typsnitt!)

  • Medlem
  • 2005-09-26 12:19

Är det inte så att Autopluginsen funkar bara med Quark, Indesign.
Personligen använder jag aldrig autoplugins allt med auto ska man passa sig för
är min inställning!

Har använt Suitcase sen 1987. Har fungerat med både ris och ros!

Helt klart värt att slå ett öga på detta!

FontExplorer kan ta emot typsnittsförfrågningar från andra program. Man anger i programmets inställningar vilka progam man vill hantera på det sättet. Om det funkar med Illustrator vet jag inte men det kanske är värt ett försök?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 13:16

Ja ja, det finns en kategori nördar för allt

Men jag funderade över tillämpningsområdet och inser att det handlar om en rejäl mängd typsnitt, och behov av ordning i menyerna. Av och på-funktionen kanske behövs då när... mängden är så ofantlig att den drar ner prestanda, eller???

Ursprungligen av Wiberg:

Ja ja, det finns en kategori nördar för allt

Men jag funderade över tillämpningsområdet och inser att det handlar om en rejäl mängd typsnitt, och behov av ordning i menyerna. Av och på-funktionen kanske behövs då när... mängden är så ofantlig att den drar ner prestanda, eller???

Viktigaste funktionen för mig är autoaktivering. När man plockar upp ett jobb som arkiverades för 3 år sedan och ska göra en ny version så laddar sig typsnitten av sig själv. Spar massor av tid och besvär. Att ha alla stilar aktiverade hela tiden ger för lång typsnittslista rent praktiskt samt äter för mycket datorresurser. Program tar flera minuter att starta och man slösar RAM-minne t ex.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 13:34

Nu är man ju lite klåfingrig så jag tankade hem programmet i fråga - fick en fråga om jag ville rensa systemfontmappen - svarade jajjamän! - och fick en mapp på skrivbordet med 96 typsnitt i...

var skall jag placera dessa?

Det beror på hur du installerade programmet. Det var tre val vid ett tillfälle i installationen. Där väljer du om programmet ska använda levande länkar till typsnittens nuvarande placering eller om den istället ska kopiera in en separat mapp. Default för den mappen är inne i din Home-mapp har jag för mig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 13:54
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det beror på hur du installerade programmet. Det var tre val vid ett tillfälle i installationen. Där väljer du om programmet ska använda levande länkar till typsnittens nuvarande placering eller om den istället ska kopiera in en separat mapp. Default för den mappen är inne i din Home-mapp har jag för mig.

Levande länkar tror jag att jag valde... vad får det för konsekvenser för typsnitten i mappen Fontsremovesfromsystem. Antar att jag nu får manuellt placera dem nånstans. (Jämra klåfingrighet)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-26 22:15
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det beror på hur du installerade programmet. Det var tre val vid ett tillfälle i installationen. Där väljer du om programmet ska använda levande länkar till typsnittens nuvarande placering eller om den istället ska kopiera in en separat mapp. Default för den mappen är inne i din Home-mapp har jag för mig.

Hej,
hur installerar man på bästa/enklaste sätt?

Yes!!

Lägg typsnitten var du vill men vill du att Font Explorer ska hitta dom får du droppa in dom där. Det kan även vara så att FE håller koll på var dom tar vägen när du flyttar runt dom. Då behöver du inte droppa in dom på nytt. Sök i sökrutan nere till höger så ser du om de finns med eller ej.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 14:04

Snabb hjälp här - tackar ödmjukt. Så, oavsett var jag placerar denna mapp med utkastade typsnitt så kommer mina program att hitta dem, och andra användare på burken oxå?

Förutsatt att FontExplorer har kännedom om dom så kan programmet aktivera dom. Om den lilla rutan är ikryssad är stilen aktiverad och kan användas av alla program. Är den inte ikryssad kan bara program med auto-aktivering starta typsnittet.

Aktivering för flera användare vet i tusan. Det får du testa/läsa i hjälpen.

Det här begriper jag inte. Någon som hört talas om Monotype Gurmukhi?

Meddelandet kommer när jag startar Photoshop CS2. Det kanske är någon utrikisk stil som jag raderat tidigare.

http://www.monotype.co.uk/DynamicPage/View.cfm?PageName=fs_gurmukhi

_

- Bästa sättet är att välja att ha en mapp där FontExplorer kopierar in stilarna. Då har man ordning på var allt ligger och man är inte beroende av mappar med typsnitt som man kan ha högt å lågt efter en tids layoutande.

- Enklaste sättet är att låta FE använda stilarna varhelst de befinner sig på hårddisken.

Bevaka tråden